zet je een peetmoeder op het geboortekaartje?

ik wil mijn tante vragen peetmoeder te worden, maar zet je haar naam ook op het geboortekaartje als het zover is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Amadea
11 jaar geleden
Een peetmoeder komt toch pas bij de doop in actie? Met de geboorte heeft zij nog geen rol.

Antwoorden (2)

Dat werd altijd wel gedaan, maar het is geen verplichting. Als je vindt dat niemand er verder iets mee te maken heeft, doe je het niet. Als peetmoeder het erg zou waarderen als ze er op staat, en er is een plaatsje over dan doe je het wel
11 jaar geleden
Vroeger werdt een peetmoeder wel vermeld, het is natuurlijk een groot compliment om ook op het geboortekaartje te mogen!

Toegevoegd na 36 seconden:
Peetoom of peettante vragen en peetoom of peettante worden
Een peetoom en peettante vragen voor een baby die op komst is, komt voort uit een traditie van de Katholieke kerk. Tegenwoordig wordt het ook daar van los van gezien en vragen veel (toekomstige) ouders nog steeds peetooms en peettantes. Hoe vraag je iemand om peetoom of peettante te worden en als je gevraagd hebt: hoe vul je dat in?

Afwegen of je een peetoom en peettante wil voor de op komst zijnde baby
Mede doordat de term peetouders een geloofsachtergrond heeft, besluiten steeds meer (toekomstige) ouders om geen peetouders te kiezen voor de baby die zij verwachten. Peetouders kunnen echter los gezien worden van het geloof en iedereen kan er een eigen invulling aangeven. Door de verschillende invullingen zijn ook verschillende benamingen voor peetouders ontstaan, zoals de verwenoom en verwentante of de snoepoom en snoeptante.

Doordat je het zo in kan vullen als je zelf wilt, kan het toch wel leuk zijn om peetouders te vragen. Voor ieder kind is het toch leuk om extra aandacht te krijgen van de peetouders?! Om een misverstand te voorkomen eerst het volgende: het is tegenwoordig al lang niet meer zo dat een peetoom of peettante echt familie moet zijn en oom of tante moet worden. Je kunt ook goede vrienden vragen om deze “taak” op zich te nemen. Daarnaast wordt er tegenwoordig ook regelmatig voor gekozen om twee peettantes te kiezen of twee peetooms, kortom alles kan zoals jij het wilt!

Spreekt het je helemaal niet aan wat je tot nu toe leest en wat er verder in dit artikel verteld wordt over de mogelijke invulling? Dan kies je er gewoon voor om geen peetouders voor de op komst zijnde baby te vragen!

Hoe vul je het peetouderschap in?
Hoe het peetouderschap ingevuld wordt hangt af van de ouders die in verwachting zijn en van de personen die als peetouders gevraagd worden. Indien er twijfel is, kan het nooit kwaad om elkaar hier vragen over te stellen over wat de verwachtingen zijn. Daarmee kan teleurstelling in een later stadia voorkomen worden.

Als toekomstige ouders heb je een voorstelling bij wat je verwacht van de peetouders, dat komt immers vaak voort uit het feit dat je peetouders vraagt en wie je daar voor vraagt. Is het eigenlijk enkel symbolisch of is het de bedoeling dat de peetouders regelmatig iets leuks gaan doen met het petekind of zijn zij de aangewezen pleegoud