Ik wil van studiekeuze veranderen, hoe breng ik dit aan bij mijn ouders?

Ik begin eind september met mijn hogere studies en het lag bijna volledig vast dat ik ingenieur architect ging studeren. Nu begon ik ineens sterk te twijfelen en ben ik op industrieel ingenieur bouwkunde gebotst. Ik zou dit willen gaan studeren (ik heb me al goed geïnformeerd), maar ik heb het moeilijk om het tegen mijn ouders te vertellen. Hoe pak ik dit het beste aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (6)

Als je je goed geinformeerd hebt weet je waarom het beter bij je past, er meer werk in is, beter betaald wordt enzovoorts.
Je kunt de argumenten waarmee je jezelf overtuigd hebt ook aan je ouders voorleggen.
Je kunt beter nu switchen dan halverwege...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg een informatieboekje over die studie pontificaal op de tafel waar jouw ouders het meest bij zitten. Eventueel rechtop gezet, dat het echt opvalt. Geheid dat ze aan jou vragen waar dat boekje voor dient. Dan kan jij ze vertellen dat dit gaat over de studie die jij eigenlijk het liefst wilt gaan doen. En dat je hoopt dat zij het je niet al te kwalijk nemen dan jouw richting iets anders gaat dan wat zij tot nu toe hadden gedacht. Maar heel veel verschil zit er toch ook niet in, het is en blijft bouwkunde. En een ingenieur doet evengoed werk als een architect. Daarom kan ik mij niet voorstellen dat ze het er moeilijk mee zullen hebben!
Amadea
11 jaar geleden
misschien kan je alle informatie bij elkaar leggen ,en tegen elkaar laten opwegen ,spreek er zeker rustig over met je ouders en geef hen de nodige informatie zodat ze weten dat je niet zomaar een bevlieging hebt . vertel hen waarom je dit liever doet . elke ouder wil het beste voor zen kind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zoek goede argumenten, waarom jij liever dat doet, waarom dat beter voor je is en die soort dingen. Ik weet niet hoe je ouders zijn, maar heb er vertrouwen in dat ze je zullen steunen dat geeft jou oo een makkelijker gevoel om het te vertellen. en als je al goed geinformeerd bent kan het bijna niet meer misgaan. succes ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je zeker bent op dit moment van deze andere studie, je voor jezelf alle voors- en tegens tegen elkaar hebt afgewogen, informatie paraat hebt voor je ouders, dan zou ik vanavond (of zo snel mogelijk) een gesprek met ze hebben hierover. Gewoon zeggen, dat je even met ze wil babbelen.
En natuurlijk is dat lastig, maar het is beter om het nu te zeggen, dan als je al met die andere studie bent begonnen.
Even doorbijten! Succes!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om jouw leven, jouw toekomst, jij moet de keus maken, je ouders kunnen je hier alleen in adviseren en steunen, de goede keus te maken, als jij overtuigt bent deze studie te gaan doen, moet jij dat doen, ongeacht wat je ouders ervan vinden, maar in de meeste gevallen zullen ouders daar geen probleem van maken, ze willen hun kind gelukkig zien en als jij zelfstandig genoeg bent om zelf de keus te maken, zullen ze je alleen maar aanmoedigen, dus trek de stoute schoenen aan en vertel ze wat je wil en vooral waarom, doe jij dat vol overtuiging, dan heb je ze snel aan jouw kant.
Succes!