Wat is belangrijker, vrienden of familie?

Ik heb een tijdje geleden de keuze moeten maken tussen mijn toenmalige partner waarmee ik 1.5 jaar mee samen was en mijn familie. Natuurlijk heb ik voor mijn familie gekozen maar heb ik hier wel goed aan gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Degene die vind dat je moet kiezen, die moet eruit.

Ik vind dat je een ander geen keuzes mag opdringen, het is het leven van die ander. Je kunt hooguit je eigen conclusies trekken (bijvoorbeeld zelf niet meer mee gaan naar de familie van de ander).

Als je zelf wilt kiezen is het iets anders, maar laat een ander nooit dergelijke zaken afdwingen. Je moet wel de kans krijgen zelf je eigen leven te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor jouw reactie, fijn dat je met me mee hebt gedacht. gr. Brenda

Andere antwoorden (22)

Dat zijn van die levensvragen waarbij jij zelf het antwoord 'schrijft'. De toekomst zal leren of je de juiste keuze hebt gemaakt.
En ga aub niet af van meningen van anderen. Zij zullen je adviseren wat ZIJ in zo'n situatie zouden doen.
(en dan is het nog maar de vraag of ze zo gaan handelen wanneer ze er zelf voorstaan)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal gelijk! +1
Moeilijke vraag. Ken uiteraard de achtergrond van de gedwongen keuze niet, vind het alleen wel jammer dat je voor die keuze gesteld werd! Wat zal dat moeilijk voor je geweest zijn.
Als jij gelukkig met je partner was dan zou dat het belangrijkste moeten zijn en dan zou je familie dat moeten accepteren.
Of je er goed aan gedaan hebt? Ik denk dat als je spijt van je keuze hebt en je nu ongelukkig voelt dat het dan niet de juiste keuze was. Maakt het je niet veel uit en ben je nu gelukkig dan was het de juiste keuze.

Hoe dan ook, sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je toenmalige partner echt de liefde van je leven was, had je misschien ook ooit met hem een nieuwe familie kunnen maken.

Niemand kan je precies het antwoord geven op deze vraag. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe close jij bent met je familie. Als ze echt veel van je houden zouden ze je ook de vrijheid moeten geven om de partner te kiezen die jij vindt dat bij je past en dan toch te weten dat jij hen ook nooit in de steek zal laten.

Het feit dat je familie en je partner niet met elkaar overweg konden kan natuurlijk allerlei redenen hebben waar wij geen weet van hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrienden kan je kiezen, familie niet! wees dus zuinig op je familie! en elke partner die jou laat kiezen tussen jou en je familie, kan je missen als kiespijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij zijn vrienden belangrijker dan familie...

Familie daarentegen doet meer pijn bij wegvallen,
sterven...

Je hebt het NIET goed gedaan... Je had bij je partner moeten blijven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft helemaal niet natuurlijk te zijn om voor je familie te kiezen.
Het ligt aan de oorzaak waarom je moest kiezen.
Als ik een partner zou hebben die in alles voor mij de allerbeste en liefste was en mijn familie had om een of andere reden wel problemen met hem, dan was door mij de keuze snel gemaakt.
Met mijn partner bouw ik een eigen leven op en mijn familie heb ik gratis gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt bij iedereen anders. Waren er al spanningen met je partner en hoe ver waren jullie in je relatie. Was het degene waarmee je oud wilde worden of niet. En hoe belangrijk is familie voor je? Het is dus bij elke situatie anders.
Wat opvalt in je vraag is dat je schrijft: "Natuurlijk heb ik voor mijn familie gekozen", blijkbaar is familie heel natuurlijk en misschien daarom heel belangrijk voor je en heb je dus de juiste keuze gemaakt.
Maar nogmaals, deze keuze is in iedere situatie anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lastige.... Familie heb je voor het leven, en als je van ze houdt, zijn ze super belangrijk. Ik ken echter mensen die veel meer aan hun vrienden hebben dan aan hun familie, dus ik denk dat er geen eenduidig antwoord op te geven is, maar dat ieder zijn eigen keuze daarin maakt.
De keuze die jij weloverwogen maakt is daarom de juiste! Welke keuze het ook is, het is jouw keuze, dus is dat de goede, zelfs als achteraf blijkt dat je beter een andere keuze had kunnen maken....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, ze zeggen “Blood is thinker than water”, maar wellicht gaat dat slechts op als het over je kinderen gaat. Ik denk dat voor de meerderheid vrienden (vrije keuze) veel belangrijker zijn dan familie (ooms, tantes, neven, nichten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Familie natuurlijk zonder twijfel! En dan met name je moeder op de 1e plaats.

Familie kan je nooit vervangen. Vrienden wel. Dit betekent niet dat je vrienden moet vervangen btw. Een normaal familie zal je altijd maar dan ook altijd in kunnen vertrouwen en zullen altijd het goede voor jou voorleggen, met goede bedoelingen. Dit betekent niet dat het de juiste adviezen zijn, maar ze bedoelen het goed. En vrienden natuurlijk ook koesteren, maar kies de juiste ;)

Toegevoegd na 1 minuut:
En met familie heb ik het natuurlijk over de directe familie he, je ouders (niet neef, nicht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk.. idd we weten niet waarom je die keuze is gesteld, heeft jouw vriend destijds gevraagd om een keuze tussen hen te maken of je familie? heeft hij je die keuze gesteld? dan heb je zeker een goeie keuze gemaakt, hoe vervelend het ook geweest zal zijn, en waarom, is omdat hij jou gelukkig hoort te maken en daarmee het tegenovergestelde zou doen ongeacht wat hij ook tegen je familie zou hebben!!!
heeft jouw familie de keuze gesteld? jah dan ben je toch naar mijn mening voorbarig geweest, want jou familie heeft met jou te maken en niet met hem.. zij horen jouw liefdesleven niet te bepalen! als zij van jou houden, wat ongetwijfeld wel het geval zou zijn op hun eigen manier, maken zij jou dan ook ongelukkig!
ik ken verder de ernst van de situatie niet, maar hoe dan ook moeten zij jou je eigen fouten laten maken, en als het blijkt dat jouw vriend toch niet goed voor je is, hoort jouw familie jou erna ook nog eens op te vangen!

als mijn familie mij zoiets zou vragen zou ik zeggen doei familie, jullie accepteren het maar als jullie van mij houden!! ik weet dat ze later bij zouden draaien, dat is namelijk familie. familie is voor altijd! draaien ze niet bij, dan weet ik, dat ik familie heb van lik me reet!
heeft mijn vriend wat ernstigs gedaan naar mijn familie toe en niet niet naar mij? dan kies ik toch voor mijn familie! je moet geen gevaar voor mijn familie zijn natuurlijk!
heeft mijn vriend wat tegen mijn familie? dan zeg ik hem precies hetzelfde als ik tegen mijn familie zou zeggen! doei vriend, als je van mij houd, accepteer je maar dat dat mijn familie is! als hij bijdraait, houdt ie van mij en zo niet weet ik dat ik een vriend van lik me reet heb!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vrienden kun je kiezen, familie niet. Ik vind dus vrienden veel belangrijker. Familie wil altijd van alles opleggen, je met verplichtingen opzadelen en ga zo maar door.
Vrienden kun je op maat kiezen, precies zoals jij ze wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt vooral aan jezelf en je omgeving, voor mijn zijn vrienden belangrijker omdat je die zelf uitkiest en kieskeurig kan zijn met wie je in zee gaat. Familie heb je ongeacht of je het wel of niet met ze kunt boteren. Je kunt het treffen met je familie, maar je kunt ook pech hebben met je "stamboom"

Doordat ik niet echt op mijn familie kon/kan vertrouwen zijn vrienden voor mij belangrijker geworden.

Kortom het is voor iedereen persoonlijk wat belangrijker is, maar de belangrijkste is misschien toch wel de liefde van je leven.

* als iemand mij de keuze zou geven voor wie ik zou moeten kiezen, dan zou ik degene afwijzen die mij voor deze keuze zou stellen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie uitsmijter, en ik den kdat daar veel waarheid in zit.
Dan kies ik duidelijk toch voor familie. Maar dat ligt er ook wel aan wat je band is met je familie. Voor mij is familie heel er belangrijk, veel belangrijker dan vrienden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het niet vanzelfsprekend dat jij voor je familie hebt gekozen. Dat is maar net hoe jerelatie met je familie c.q. vriend is. Als mijn familie mij destijds had gevraagd om een keuze te maken tussen hun en mijn vriendin was ik echt wel voor mijn vriendin gegaan. Ik vind het slecht van je familie dat ze jou daar tussen hebben laten kiezen. Jij houdt van die persoon en daar hebben zij niks mee te maken (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel moeilijk voor een buitenstaander die je partner EN je familie niet kent om over te oordelen.
Als de band met je familie heel hecht is, liefdevol, jullie veel met elkaar optrekken en veel op elkaar aangewezen zijn, zonder dat dat beklemmend is, ligt het voor de hand dat een partner die helemaal niet bij die familie past zich daar ook niet thuis zou voelen. De vraag is of hij dan ook (op de lange duur) wel goed bij je zou passen.

Is het contact binnen je familie veel losser of juist zo hecht dat het beklemmend is en je in de weg staat je persoonlijk volgens eigen keuzen te ontplooien, pas jij zelf eigenlijk ook neit zo goed in het plaatje of loop je er vooral meestal bij omdat het zo hoort of van je verwacht wordt, dan is het niet zo vreemd dat je kiest voor een partner die je juist een beetje los kan maken van een dergelijke claimende familie.

De keuze die je hebt gemaakt hangt dus een beetje af van de band met de familie EN de rol die ze in je leven speelt. Normaliter breng je met je partner veel en veel meer tijd door dan met je familie, maar ook dat verschilt van persoon tot persoon. Mijn eigen familie is warm en trouw, maar claimt elkaar niet. We hebben allemaal de volledige vrijheid van partnerkeuze gehad, en we zien elkaar niet eens op alle traditionele feestdagen (want er zijn ook nog drie schoonfamilies om rekening mee te houden, plus we hebben inmiddels allemaal onze eigen familie. Maar ik ken ook mensen waar de familie altijd een groot beslag legt op de tijdsbesteding van met name de volwassen kinderen. Daar zou ik probleemloos mee kunnen breken, denk ik.

Of je indertijd de juiste keuze hebt gemaakt, kun je alleen zelf beoordelen. Mis je je partner nog elke dag en heb je aan je familie concreet eigenlijk weinig, dan heb je wellicht te weinig je eigen gevoel gevolgd en je laten sturen. Voelt je familie als een warm bad dat je echt voor geen man/vrouw ter wereld voor eeuwig zal verlaten, dan was je keuze de juiste. De kunst is dan iemand te vinden die zich ook in een dergelijke familie thuis voelt. En grappig genoeg zijn dat vaak juist mensen die het van huis uit niet zo kennen, dus die match is niet onmogelijk.

overigens vind ik het niet per definitie 'natuurlijk' dat je voor je familie kiest ; biologisch gezien zou je je familie op een gegeven moment verlaten voor een partner. Eigenlijk is dat natuurlijker. De vraag is of het altijd praktisch is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Familie. Dat is mijn mening. Vrienden komen en gaan je hele leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat de partij die je voor de keuze zet de partij is die je het beste kunt missen.
Niemand mag je daar een keuze over laten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor mij is fam belangrijker,
maar zou mijn moeder mij dwingen te kiezen tussen haar en mijn man dan had ze pech
of ze acepteren mijn vrienden of ze komt maar niet meer op de koffie :P
maar gelukkig hoef ik er niet tussen te kiezen
14 jaar geleden
FAMILIE.!
Familie krijg je, die kies je niet
punt uit, je moet het ermee doen! Dus maken we het beste ervan!

Laat me de volgende vraag stellen: als jij en ik samen ergens in jouw buurt koffie zaten te drinken en het over je dag zouden hebben, zou ik je dan een nogal persoonlijke vraag kunnen stellen? Naar welke Nobelprijs ben jij op zoek? Is het mogelijk dat de prijs waar jij naar streeft de plaats heeft ingenomen van je dierbare familie of van je vrienden, waar je vroeger zo waanzinnig mee om ging? Zij hebben recht op een gedeelte van je beste tijd, niet alleen de restjes ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de vraag een beetje verwarrend. Ik vergelijk ten eerste mijn partner niet met mijn vrienden. Oftewel vrienden gaan en komen in je leven dus die worden niet gelijkgesteld met mijn partner. Dus kiezen tussen vrienden en je familie of kiezen tussen je partner en je familie is bij mij niet hetzelfde.

Daarnaast is er nog een groot verschil in welke situatie je de keuze hebt moeten maken. Stel mijn ouders zeggen; het is je partner of wij dan is de keus snel gemaakt. Het is mijn leven en mijn ouders hebben respect te hebben voor mijn partner.

Maar stel dat mijn partner vindt dat ik teveel aandacht besteed aan mijn ouders dan wordt de keus heel anders. Al wordt ik niet eens voor de keus gesteld, het moge duidelijk zijn dat ik niet het gevoel moet krijgen dat iemand (wie dan ook) bepaalt hoe vaak en hoe intens ik met mijn ouders omga. Dan gaat de keus toch echt naar mijn ouders en heeft mijn partner pech.

Dus het is niet alleen afhankelijk wie belangrijker is maar ook wat er van afhankelijk is en in welke situatie het plaats heeft gevonden dat je een keuze hebt moeten maken. Heeft iemand je dus letterlijk deze keus laten maken of werd je voor de keus gesteld omdat iemand anders meer aandacht vroeg dan je kon geven waardoor je de ander tekort deed en daardoor een keus moest maken. Best gecompliceerd allemaal maar dit weegt voor mij wel allemaal mee om een juist antwoord op je vraag te kunnen geven.