Onze baby van 6 maanden begint onmiddelijk te lachen, zelfs als ze eerst hysterisch weende, wanneer ik haar een spiegel voorhoud. Hoe kan dat?

Soms is ze in tranen aan het wenen, en als ik dan een spiegeltje neem en die voor haar houd, begint ze onmiddelijk te lachen en blijft ze lachen zolang ik de spiegel voor haar houd. Ook als ze in een gewone bui is, en ze zichzelf ineens in de spiegel ziet, begint ze te lachen. Hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat komt, omdat een spiegel blinkt en alles wat blinkt is interessant voor een baby. Probeer het maar eens met iets anders wat blinkt, ze zal het prachtig vinden.

Volgens mij is dat omdat ze een ander baby denkt te zien. Mijn zoontje heeft dat namelijk ook. Waarschijnlijk denken ze een baby te zien die naar hun kijkt.

Iedere baby zal verschillend reageren, maar het hoort bij de sociaal emotionele ontwikkeling. Je dochtertje weet nog niet dat het haar spiegelbeeld is. Ze is gewoon blij om een ander kindje te zien en onbewust gaat ze tegen de huilende baby lachen. Als het kindje op die manier teruglacht vindt ze dat heerlijk en wordt ze ook afgeleid. Daarom stopt ze met huilen als ze in een spiegel kijkt.

Elk gedrag is zinvol, het dient een doel. Zowel met het hysterisch huilen - als met het lachen - bereikt het dat jij je met haar bezig houdt! Voorbeeld: Een gezond pasgeboren kind van doofstomme ouders huilt zoals andere kinderen. Maar al na betrekkelijk korte tijd huilt het kind mét tranen, met grimassen, met bewegingen, enz., maar zónder geluid! Het heeft al snel geleerd dat geluid maken geen zin heeft! Ditzelfde kind huilt wel met geluid als het bij anderen is, bijv. bij oma, die normaal kan horen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100