Onze baby van 6 maanden begint onmiddelijk te lachen, zelfs als ze eerst hysterisch weende, wanneer ik haar een spiegel voorhoud. Hoe kan dat?

Soms is ze in tranen aan het wenen, en als ik dan een spiegeltje neem en die voor haar houd, begint ze onmiddelijk te lachen en blijft ze lachen zolang ik de spiegel voor haar houd. Ook als ze in een gewone bui is, en ze zichzelf ineens in de spiegel ziet, begint ze te lachen. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ideaal zo'n baby.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappig!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Filmpje van maken, dan kunnen we meelachen :D
Amadea
12 jaar geleden
Als je dat filmpje op Youtube zet kan het een hit worden!

Antwoorden (4)

Dat komt, omdat een spiegel blinkt en alles wat blinkt is interessant voor een baby. Probeer het maar eens met iets anders wat blinkt, ze zal het prachtig vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat omdat ze een ander baby denkt te zien. Mijn zoontje heeft dat namelijk ook. Waarschijnlijk denken ze een baby te zien die naar hun kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere baby zal verschillend reageren, maar het hoort bij de sociaal emotionele ontwikkeling. Je dochtertje weet nog niet dat het haar spiegelbeeld is. Ze is gewoon blij om een ander kindje te zien en onbewust gaat ze tegen de huilende baby lachen. Als het kindje op die manier teruglacht vindt ze dat heerlijk en wordt ze ook afgeleid. Daarom stopt ze met huilen als ze in een spiegel kijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elk gedrag is zinvol, het dient een doel.
Zowel met het hysterisch huilen - als met het lachen - bereikt het dat jij je met haar bezig houdt!
Voorbeeld:
Een gezond pasgeboren kind van doofstomme ouders huilt zoals andere kinderen. Maar al na betrekkelijk korte tijd huilt het kind mét tranen, met grimassen, met bewegingen, enz., maar zónder geluid! Het heeft al snel geleerd dat geluid maken geen zin heeft!
Ditzelfde kind huilt wel met geluid als het bij anderen is, bijv. bij oma, die normaal kan horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat echt zo? Heb je het meegemaakt of ken je iemand zo? Vertel, vertel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Liesba, Opvoeden doe je vanuit je hart, maar soms is het ook fijn om wat richtlijnen te hebben om te weten hoe je kind de wereld ervaart en je meer van het waaróm van haar gedrag begrijpt. Het voorbeeld en de uitleg van het doelgericht-zijn van gedrag komt uit één van de onderstaande boeken die ik op internet heb gezet. Neem maar even een kijkje en 'blader ze door': https://sites.google.com/site/kinderendagenonsuit/
https://sites.google.com/site/oudersenkinderen/
https://sites.google.com/site/praktischouderschap/ Een recent uitgegeven boek dat deze methode beknopt behandeld is "Kinderen opvoeden en vrede in het huis houden". Dat is uitgegeven bij Uitgeverij Anode in Assen. Zie : www.uitgeverij-anode.nl
Op enkele tientallen plaatsen in Nederland bestaat de mogelijkheid om een training in acht á tien sessies te volgen. Kijk op www.stichtingencouragingtraining.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een artikel van een aantal jaren geleden: Ook baby's weten wat manipuleren is
Elke ouder weet dat kinderen al heel vroeg weten hoe ze volwassenen moeten misleiden, bijvoorbeeld als ze iets verkeerds hebben gedaan. Maar volgens de Sunday Telegraph zit die neiging er al veel eerder in, want ook baby's oefenen al vanaf hun zesde levensmaand in het liegen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dokter Vasudevi Reddy van de faculteit psychologie van de universiteit van Portsmouth, die een vijftigtal kinderen onderzocht en met hun ouders praatte, kwam tot de conclusie dat er tussen de leeftijd van zes maanden en drie jaar al zeven verschillende vormen van bedrog kunnen worden waargenomen bij baby's. Zo leren baby's al heel vroeg dat ze door te doen alsof ze huilen of lachen vaak hun zin kunnen krijgen. Als ze een maand of acht zijn, proberen ze de aandacht van hun ouders af te leiden wanneer ze met iets verkeerds bezig zijn en zich daarvan bewust zijn en rond de tweede verjaardag proberen ze soms al te bluffen wanneer ze een bestraffing zien aankomen.
"Onechte huilbuien zijn een van de allereerste vormen van 'babybedrog' en zijn meestal bedoeld om aandacht te krijgen" aldus dr. Reddy. Bron: https://docs.google.com/document/d/1erede-BuZYVqegv8ITzIHnY6756B_PPb_Kkno8yyDmI/edit?authkey=CNqlraQO