Recent onderzoek toont aan dat bij baby’s die vanwege excessief huilen worden opgenomen in het ziekenhuis, bij 97% van de baby’s GEEN lichamelijke oorzaak van het huilen wordt gevonden.

Ook al is er niet echt iets aan de hand, een baby huilt nooit zomaar. Vaak wil hij er gewoon lekker bij zijn, en is het troosten en aandacht geven genoeg om hem weer tot bedaren te brengen.

Baby's die veel huilen hebben veel behoefte aan troost en geborgenheid. Er aandacht aan besteden geeft een veilig gevoel.

Er is dus altijd wel een reden.

Al zijn er ook mensen die zeggen dat baby's gewoon huilen omdat ze dat nu eenmaal doen. Het zou een mechanisme zijn om er voor te zorgen dat de omgeving
de baby niet vergeet.
Maar dat is dus ook een reden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij mijn baby was er destijds ook geen oorzaak gevonden, maar met pijnstillers huilde ze een stuk minder. het heeft een half jaar!!!! geduurd voor ze erachter kwamen dat ze een verschoven nekwervel had, en dus huilde (noem het gerust gillen) van de pijn. (praat dan over 20 uur per 24 uur!) heb het persoonlijk dus niet zo op die onderzoekjes die iets uit zouden kunnen wijzen. (min is niet van mij overigens)
Dat weet ik niet 100% zeker omdat een baby nog niet kan praten.

Als een baby huilt kan het aan meerdere dingen liggen.
-Honger
-Dorst
-Luier vies
-Wilt aandacht
-Gevallen

etc.

Maar als de baby zijn stembanden beginnen te werken.
Hoor je de baby vaak ook schreeuwen.
Misschien lijkt dit op huilen en daarom kunnen mensen dit opvatten als huilen.
Dit gebeurt vaak zonder reden omdat de baby aan het ontwikkelen is en gewoon zijn/haar stembanden uitprobeert.

In dit geval ''huilt'' een baby dan wel zonder reden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Conclusie:
Ik zelf denk dat een baby altijd om een reden huilt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een baby heeft altijd een reden om te huilen, maar dat hoeft nog lang niet altijd te beteken dat de baby honger heeft. Een baby kan nu eenmaal niet aangeven wat er mis is, dus als er iets mis is, dan gaat hij huilen. Of het dan honger, dorst, een vieze luier, eenzaamheid, spierpijn of wat dan ook is, er is altijd een reden voor. Ook hebben babies vaak een "huiluurtje", dat is een vaste tijd per dag waarop ze gewoon zich vervelend voelen en blijven jengelen, wat je er ook aan probeert te doen. Wat ik je adviseer is nooit een baby te laten huilen, maar er altijd even naartoe te gaan. Als je dan zeker weet dat er geen van de bovenstaande oorzaken is, dan moet je hem misschien inderdaad maar even laten huilen. Op deze manier oefent hij zijn longetjes, want van dat krijsen word je doodmoe. Uiteindelijk zal hij dan vanzelf wel in slaap vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baby's huilen niet voor de lol. Ze huilen omdat ze zich ongemakkelijk voelen. Dat kan geestelijk ongemak zijn omdat ze bijvoorbeeld de moeder missen. Het kan ook lichamelijk ongemak zijn veroorzaakt door honger of dorst of ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een baby huilt altijd om een reden. Maar dat wil niet zeggen, dat wij die reden kunnen 'zien'.

Als je in het dierenrijk kijkt, zie je dat ALLE dieren (die hun jongen verzorgen) constant bij hun jongen zijn. Je ziet het zelf bij je poes of teef. Die gaan echt niet apart van hun jongen slapen.

Maar wij mensen in het Westen, doen dit wonderbaarlijk genoeg wel. Eigenlijk heel vreemd en tegennatuurlijk.

Een reden kan dus zijn, dat de baby -gewoon- bij zijn moeder wil zijn, maar dat de moeder dit niet doet, omdat onze cultuur dat zo voorschrijft. Zij 'ziet' de reden dus niet.

Een tussenoplossing is om een handdoek met de geur van de ouders in het wiegje te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens hoor. Je ziet in andere culturen dat moeders hun kindjes meedragen in een draagdoek. Heel goed voor kindjes.
Normaal gehuil
In korte forse stoten met een geluid dat niet onaangenaam is om te horen
honger - dorst
kou
buikkrampjes
kwaadheid

Baby huilt fors maar langgerekt of zeurderig
fysiek ongemak: doorbrekende tandjes, luierdermatitis, vuile luier, ...
psychisch ongemak: nood aan affectie, aandacht, stimulatie

Baby huilt frequent langdurig met monotoon geluid
huilbaby
(voedsel)allergie
chronisch probleem
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja!

Elk gedrag is zinvol, het dient een doel.
Zowel met huilen - als met lachen - bereikt het dat jij je met haar bezig houdt!

... Een gezond pasgeboren kind van doofstomme ouders huilt zoals andere kinderen. Maar al na betrekkelijk korte tijd huilt het kind mét tranen, met grimassen, met bewegingen, enz., maar zónder geluid! Het heeft al snel geleerd dat geluid maken geen zin heeft!
Ditzelfde kind huilt wel met geluid als het bij anderen is, bijv. bij oma, die normaal kan horen...

Dit voorbeeld komt uit "Kinderen dagen ons uit"
Dat boek heb ik hier op internet gezet:
https://sites.google.com/site/kinderendagenonsuit/

Enige tijd geleden trof ik op internet dit artikel aan:

Ook baby’s weten wat manipuleren is

Elke ouder weet dat kinderen al heel vroeg weten hoe ze volwassenen moeten misleiden, bijvoorbeeld als ze iets verkeerds hebben gedaan. Maar volgens de Sunday Telegraph zit die neiging er al veel eerder in, want ook baby’s oefenen al vanaf hun zesde levensmaand in het liegen, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek.

Dokter Vasudevi Reddy van de faculteit psychologie van de universiteit van Portsmouth, die een vijftigtal kinderen onderzocht en met hun ouders praatte, kwam tot de conclusie dat er tussen de leeftijd van zes maanden en drie jaar al zeven verschillende vormen van bedrog kunnen worden waargenomen bij baby’s. Zo leren baby’s al heel vroeg dat ze door te doen alsof ze huilen of lachen vaak hun zin kunnen krijgen. Als ze een maand of acht zijn, proberen ze de aandacht van hun ouders af te leiden wanneer ze met iets verkeerds bezig zijn en zich daarvan bewust zijn en rond de tweede verjaardag proberen ze soms al te bluffen wanneer ze een bestraffing zien aankomen.
"Onechte huilbuien zijn een van de allereerste vormen van ‘babybedrog’ en zijn meestal bedoeld om aandacht te krijgen" aldus dr. Reddy.

Bron:
https://docs.google.com/document/d/1erede-BuZYVqegv8ITzIHnY6756B_PPb_Kkno8yyDmI/edit?authkey=CNqlraQO
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een baby kan ook huilen omdat hij/zij moe is .
(alle andere antwoorden zijn al gegeven)