Hoe kan ik een gelukkig mens worden?

Hi

ik ben dood ongelukkig en eensam. Ik woon pas 2 maanden in Nederland bij mijn vader en zijn gezin. Ik heb helemaal geen vrienden, me stiefmoeder haat mij, ik spreek bijna geen Nederlands en mijn vader is er bijna nooit. Ik ben bijna volwassen en een man (17 jaar oud), dus iedereen verwacht van mij dat ik niet huil en niet zeur. Dus ik hou me groot, maar ik zou eigenlijk het liefst dood willen zijn. Wat zouden jullie doen als jullie mij waren om ooit gelukkig te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Heej
Je bent in ieder geval wel te begrijpen in het Nederlands!

Nadenken over wat er allemaal aan het gebeuren is op dit moment is prima, maar piekeren niet. Piekeren is dat je er niet meer mee kunt ophouden om er over na te denken. Blijf nuchter! Kan het echt zo zijn dat iedereen van je verwacht dat je niet huilt of zeurt? Ben je eenzaam? Wat ga je doen om je situatie te verbeteren? Waarom denk je zo over je stiefmoeder? Wat denk je dat zij over jou denkt?

Ga mensen opzoeken (dan leer je meteen de taal), naar je buren, naar het buurtcentrum, neem een hobby zoals voetbal of schaken, en praat met je stiefmoeder over wat je van haar denkt. Als puber is het heel erg normaal om een soort haat-liefde-relatie met je (stief)ouders te hebben. Misschien blijkt wel dat jullie het makkelijk kunnen oplossen, en als dat het geval is heb je in ieder geval een veilige thuisbasis gecreëerd. Dan ben je al op de helft.

Mij is een tijdje geleden iets bijzonder schokkends overkomen, en ik dacht ook dat ik me volwassen moest gedragen. Er niemand mee lastig vallen. Maar ik ben ook pas 17, en het is [1] gewoon biologisch onmogelijk om zulke dingen van jezelf te verwachten (daar zijn onze hersens nog niet op gebouwd), [2] ieder mens, of je nu 10 of 30 of 70 bent, moet zijn gevoelens uiten, en [3] je bent zo oud als je je voelt.

Zorg er in ieder geval voor dat je het naar de zin hebt, en blijf niet tobben. Als je er echt niet meer uit komt dan kun je altijd nog hulp van buitenaf zoeken, bijvoorbeeld met mensen die dezelfde problemen hebben als jij of bij een therapeut. Je kunt dat doen door je huisarts over je problemen te vertellen, dan kan die je doorverwijzen.

Don't worry be happy :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Probeer toch wat contacten te zoeken in je buurt. Als je wat mensen om je heen hebt (bijvoorbeeld door school, werk of in de straat) voel je je minder eenzaam.
Je kunt ook op internet contacten zoeken via een forum bijvoorbeeld.

Als je je echt heel ongelukkig voelt is het goed om naar je huisarts te gaan. Ga een gesprek met hem aan en vertel je problemen. Hij kan je doorverwijzen naar iemand die je verder kan helpen. Deze persoon gaat gesprekken met je aan en biedt hulp.

Al ben je 17... je mag altijd huilen of zeuren als je je echt rottig voelt. Het is goed om dan hulp te gaan zoeken en te zorgen dat je het leven weer ziet zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een antwoord waar hij wat aan heeft. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed antwoord +1
Ten eerste gewoon lekker huilen als je daar behoefte aan hebt..
En ga hulp zoeken..praat er met iemand over..vrienden krijg je pas als je er zelf 1 kunt zijn..dus huil maar.. en ga aan jezelf werken;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet goed in het antwoorden op dit soort vragen maar ik ga me best doen

Ten eerste met je Nederlands zit het in ieder geval goed hoor!
Als je net zo spreekt als je schrijft zou ik gewoon een leuke opleiding zoeken en een leuke sport of iets. Vind je vanzelf je draai in onze maatschappij, leer je nog beter Nederlands en komt het vanzelf goed.

Sterkte en succes met alles! De rest van het advies wil ik graag aan mijn mede GV gebruikers overlaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor iemand die bijna geen Nederlands spreekt moet ik zeggen dat je een verrassend bijna foutloos stukje tekst getikt hebt.

Hoe je gelukkig kunt worden, daar kan niemand een goed antwoord op geven, daar kun alleen jijzelf iets aan doen. Probeer niet alleen te kijken naar dingen die je niet hebt, dingen die niet goed zijn in jouw ogen, kijk ook naar dingen die je wel hebt (een goede gezondheid bijvoorbeeld) en probeer daar iets mee te doen. Zoek naar dingen om je situatie te verbeteren. Probeer anders met je vader te overleggen of je op "Kamers" mag gaan wonen.
Geluk zit in jezelf en in kleine dingen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je ten eerste complimenteren met je goede Nederlands. Dat is veel beter dan wat ik van een reeks anderen zie die al langer in Nederland wonen.
Dan wil ik je ook complimenteren met het feit dat je binnen 2 maanden de website GoeieVragen hebt gevonden.

Als je graag gelukkig wordt, moet je zo doorgaan. Binnen korte tijd zo succesvol zijn in alles wat je doet, moet je heel gelukkig maken. Kan niet anders.

Tenzij het verhaal hierboven door een ander geschreven is... dan zou ik via die persoon proberen een goede weg te zoeken in het leven. Want het leven is best waard om geleefd te worden, en als je dat dan toch doet, ga er dan ook van genieten want er is zoveel leuks.
14 jaar geleden
Je hebt alle recht om je ongelukkig te voelen en eens goed huilen kan ook geen kwaad en mag natuurlijk best.
Kan je met je vader praten? Misschien kan hij je wat op weg helpen voor een opleiding of werk, op die manier leer je andere jongeren kennen en zal je al snel vrienden maken en je wat meer thuis gaan voelen hier.
Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankbaar? dat is gewoon zijn plicht hoor...
En je zit op school dat bedoelde nelly3 met: opleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan misschien een baantje zoeken, verdien je wat (niet dat je daarmee het huis uit kan) en ben je minder afhankelijk van je vader.
Verder kan je op school hulp vragen, praat eens met je mentor, leg je thuis situatie uit, op school zijn ook hulpverleners of ze helpen je in ieder geval verder.
Maar ik zou zeker íets doen, niet ongelukkig blijven zijn.
Je bent 17 en je hebt nog een heel leuk (kan je je nu misschien niet voorstellen) leven voor je.
Maak je opleiding af en dan kan je zelfstandig wonen als je werk hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Héél goed van je Ben! Probeer er de komende tijd het beste van te maken, zie het als een tijdelijke periode, die bij je vader, daar kom je wel doorheen, volgens mij ben je een doorzetter, en die komen er wel!!!
Stel jezelf open zoals Bastanovum in zijn antwoord zegt.
Jij komt er wel, petje af dat je zo je best doet voor de taal en het gaat goed blijkbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga bij een supermarkt vakken vullen.
Daar vragen zo hooguit of je het verschil tussen de melk & de suiker kent :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet zeker dat Albert Heijn een baantje voor je hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten, wilde ik net al voorstellen.
Ik zie in ieder geval bij onze Albert heijn al weken een bord staan dat ze vakkenvullers zoeken, ivm de feestdagen.
Leuke jongens die daar werken, en wie weet hou je er nog vrienden aan over ook :))
Je bent al een gelukkig mens, alleen herken je dat niet, zie je dat nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort maar krachtig +
Beste, Ben 17, met je nederlands lijkt me niet mis te zijn. Wat je hier schrijft, is uitstekend nederlands!
Dat je hier nog moet wennen daar heeft bijna iedereen die hier komt wonen last van, dat is ook gewoon erg moeilijk.
Je hangt er maar een beetje bij in het gezin van je vader begrijp ik en dat is natuurlijk wel erg, heel erg zelfs, want vrijwel ieder mens wil gewaardeerd worden en ergens bij horen.
Vrienden kan je vinden hier op Goeie vraag, teminste een soort vrienden.
Iedereen is hier welkom en iedereen krijgt antwoord.
Hier wordt iedereen gewaardeerd, of je moet het zelf verpesten.
Ik weet nu al, dat er zeker wel een stuk of 10 mensen hier op g.v. zijn die je willen helpen.
Niet met gelukkig worden ,dat moet je zelf doen.
De eerste belangrijkste stap heb je al gezet door deze vraag hier te stellen.
Je eigen maar dood wensen is natuurlijk voor niemand een goede oplossing, je hebt nog een heel leven voor je, en het belangrijkste deel moet nog voor je komen.
En dat is volwassen worden, op eigen benen staan, zelf je geld verdienen, een relatie beginnen enz. enz.
Dan komt het gelukkig worden ook wel.
Wij staan achter je!

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk Ben binnen een kwartier al zoveel antwoorden!
Hier ben je nooit alleen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je slecht in Nederlands bent, probeer dan in Engels /Duits te communiceren.
Sluit je NIET af of op, eenzaamheid verdrijf je door gezelschap/contact OP TE ZOEKEN
Ga dus naar plaatsen toe waar mensen communiceren, bv. goed cafe'
Nederlanders zijn best hartelijke mensen, die bovendien vele talen kennen.
Schaam je niet voor jezelf.
Verzorg jezelf goed (wassen/ tanden poetsen/schone kleren aan /kapper) enn probeer vrolijk over te komen.
Stel interesse in wat anderen zeggen en probeer zo in discussie te komen.
Ga niet beginnen met het uiten van je problemen, dat stoot af.
Wanneer je bovenstaande opvolgt, tonen mensen vanzelf ook interesse in jou/ jouw situatie.
Omdat je verzorgd bent, neem je jezelf serieus en gaan anderen ook positiever met je om.
Spreek rustig en las spreekpauzes in, zodat anderen op je kunnen reageren.
Probeer als je spreekt , dit op een vrolijke toon te doen, een zeurklank stoot af.
Kijk mensen aan als je met ze spreekt.
Dat is in veel landen NIET gebruikelijk maar in NEDERLAND JUIST WEL.
Als je deze tips opvolgt zul je verbaasd zijn over het resultaat.
Als je zo je eenzaamheid weet te verdrijven , ga je je ook beter voelen.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoek uit welk beroep je leuk vindt, en ga daarvoor leren.
Zo krijg je vanzelf nieuwe contacten & ben je niet meer eenzaam.

Ga naar een voetbalclub en vraag of je eens proef mag spelen, en kijk dan of dat wat voor je is.
Of neem een leuke hobby.

Huilen doet iedere stoere man, is niks mis mee.

Neem stappen, En denk aan je toekomst.
Succes en wees niet ongelukkig , Keep Smile :)

Probeer ook gewoon wat meer met je stiefmoeder op te schieten misschien denk alleen jij dat zei jou haat.

Maar Dood gaan is niet echt een optie...
Wees blij met wat je hebt, en geef het niet zomaar weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snuffel
14 jaar geleden
Goed zo! Zeker, het gaat zeker goed komen.
Bij een sportvereniging gaan. Bewegen helpt bij een negatieve gedachtes en je hoeft niet meteen heel goed Nederlands te kunnen spreken om te sporten. Je leert meteen wat mensen kennen.

En: geluk vindt je in je eigen hart. Je hebt altijd jezelf nog!

Een duidelijk dagritme helpt ook.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt +1
Hey ...ben je mal,met je woorden:ik zou het liefst dood willen zijn.
Nu zit je waarschijnlijk even in een dip,maar morgen of overmorgen gebeuren er vast leuke dingen waar je om kunt lachen.
En vrienden komen vanzelf,maak een profiel op Hyves,dan kan je vrienden zoeken,maken,uitnodigen...mij bijvoorbeeld...
Is er in de buurt geen leuke sportclub waar je op kunt?
Of zoek een leuk baantje in de supermarkt dan leer je ook vrienden kennen..
Ga lekker rondlopen in een winkelcentrum,dan raak je misschien aan de praat met wat knullen van jou leeftijd...
En met je nederlandse taal zit het goed hoor....je schrijft het uitstekend...
Dus Kom op.....hoofd omhoog...ga op Hyves....en vergeet de gedachte dat je liever dood bent....

Toegevoegd na 16 minuten:
maak hier een profiel aan....www.hyves.nl en misschien willen meer GV-ers jou als vriend aan nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is het +1
je schrijft inderdaad zeer goed Nederlands. Waarom je groot houden ik weet zeker dat iedere man weleens zou willen huilen maar zich ook groot en stoer houdt omdat Jacques herbs ooit een liedje schreef. ("maar een man mag niet huilen, beste smartlap allertijden") proibeer jezelf te zijn en te blijven en ga ondernemen zodat je niet bij je stiefmoeder hoeft te zijn ! of anders terug waar je vandaan kwam ? was het daar beter? dus misschien heb je het zo slecht nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga lekker op je pc via internet mensen zoeken zo maak je wel vrienden die je misschien kunnen helpen.zo ben ik ook verder gegaan met mijn leven zag het ook niet meer zitten,maar nu een hele leuke dame gevonden waar ik mijn leven mee ga opbouwen.als je hulp nodig heb kan je mij vragen succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het belangrijk is dat je niet in de hoek van het zelfmedelijden gaat zitten. Daardoor kom je heel erg in een negatieve spiraal, en die weg leidt naar beneden.
Doordat je een vraag gesteld hebt hier, bewijst eigenlijk al dat je er wat aan wilt doen.
Gewoon zo goed doorgaan en het universum zal je ten hulp komen.
Op den duur zul je weer kunnen genieten van het leven, lacht het leven je weer toe.
En dan zul je met een zweem van humor terugkijken op deze periode.