Komt deze vorm van wondverzorging/genezing vaker voor?

Mijn vriendin is de 18 februari middels een keizersnee bevallen van onze tweede dochter. De hele zwangerschap verliep voorbeeldig, behalve de bevalling zelf. Dit werd een keizersnee. Nu bleek al op de verkoeverkamer na het hechten dat de wond in eerste instantie niet stopte met bloeden. Met zandzakken(?!) werd het bloeden gestelpt. Echter thuisgekomen bleek na een paar dagen dat de ene helft van de bikinisnee (wond) niet goed dicht wil. Na bezoek aan de gyneacoloog werd besloten de wond open te houden en dit met steriele gaasjes op te vullen en 2 maal daags de wond te spoelen onder de douche om er vervolgens weer nieuwe gaasjes 'in' te stoppen.

Ik vind het allemaal heel raar. Volgens de gyneacoloog was dit 'normaal' als de wond niet goed genezen wil. Ik vraag me af of zoiets vaker na een keizersnee voorkomt en hoe lang het genezingsproces duurt, nu komt voor de wondverzorging twee maal daags iemand van de thuiszorg, echter kan niemand precies zeggen wat mijn vriendin nu wel en niet mag doen. Iedereen spreekt elkaar tegen; de een zegt absolute bedrust en de ander zegt dat je juist moet bewegen om trombose tegen te gaan.

Wie heeft er ervaring met dit soort dingen en kan mij een beetje vertellen hoe het verloop hiervan is?

Toegevoegd na 13 minuten:
Het is trouwens de tweede keizersnede die mijn vriendin heeft ondergaan, misschien heeft dat er mee te maken? De gynaecoloog van dienst geeft alleen maar aan dat het 'in negen van de tien gevallen' goed gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat klopt. Je hoopt op een mooie kraamtijd maar het moet nu allemaal zo geroutineerd dat er van genieten weinig komt...Thnx voor je medeleven Wagenaar!

Het beste antwoord

Gefeliciteerd!

Maar om op je vraag te komen de manier waarop de wond verzorgd wordt is heel normaal, heb het zelf ook gehad.
En om een zo mooi en goed mogelijke genezing te bevorderen is beweging belangrijk, Door de doorbloeding geneest het sneller en mooier.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Veel succes en vergeet vooral niet te genieten van de kraamtijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Je hebt de vraag bepaald niet goed gelezen: ze vraagt het voor haar vriendin!

Andere antwoorden (3)

De wondbehandeling is echt normaal, dat het nu niet weer gehecht wordt komt door infectie gevaar, de wond moet nu zelf sluiten.
Dit kan echt wel weken duren.

Een goede voeding en goede conditie kan helpen bij het genezings process. Je kan van een dietist voedingsadvies krijgen, vraag dit aan de huisarts.

Luister naar je lichaam, helemaal plat liggen is naar mijn inzien niet goed, maar er moet geen druk op de wond komen. Maar dat is iets wat je vriendin zelf kan voelen.
Maar overleg dit ook nog even met de arts en ga van zijn/haar advies uit.

Nog gefeliciteerd met de kleine en succes bij het herstel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnx Nelly!
Ik heb ook een keizersnee moeten ondergaan en bij mij ontstond een open wondje omdat een nietje er te snel en te hard uitgetrokken werd, terwijl dat plekje nog niet dicht bleek te zijn. Het werd een infectie en bij mij kwam toen dagelijks de huisarts om er betadine op te smeren en af te plakken met chirurgisch pleister. Hij kon zo ook de wond in de gaten houden. Ik ben er nooit mee onder de douche gegaan om te spoelen en de methode die de huisarts bij mij aanhield werkte prima!Binnen een week was de wond dicht en de ontsteking weg. Misschien is de methode die jouw vriendin onderging wel de aangewezen manier voor grote wonden of heeft haar arts hiermee de beste ervaring. Ik moest gewoon bewegen maar mocht absoluut niet tillen en moest genoeg rusten.
Absolute bedrust zou ik nooit hebben volgehouden en zou ik dus niet gedaan hebben, mij lijkt het ook overdreven en
ook niet goed voor de spieren en bloedsomloop. Ik zou het ook niet aan de thuiszorg vragen maar aan de behandelende arts, desnoods zou ik hem opbellen!
13 jaar geleden
Het is niet zozeer gebruikelijk bij een (tweede) keizersnee; dat gaat wel vaker dan 9 op de 10 keer goed gelukkig. Maar het is wel de juiste behandelwijze voor grote wonden die niet vanzelf sluiten.

Hoe lang het genezingsproces duurt is heel erg afhankelijk van de lichamelijke toestand van de patient, aar kan ik dus weinig zinnigs over zeggen. Bij de een if het een paar weken, bij de ander kan er wel een paar maanden overheen gaan.

Beweging is altijd goed ; maar je moet dat niet overdrijven. Ook bedrust kan belangrijk zijn. De kunst is dan niet als een standbeeld op bed te blijven liggen, maar armen en benen wel zo veel mogelijk te blijven bewegen, in elk geval dagelijks even een paar keer 'bungelen', maar ook tussendoor het nodige rekken en strekken en buigen. De bloeddoorstroming van met name de benen moet wel gewaarborgd zijn, zeker na een bevalling.