Wat moet je doen als je er niet uit komt bij een eeuwig durende relatie conflict?

Ik heb al 3 jaar een conflict met mijn partner. Ik was jong en was jaloers. Daarin heb ik hem beperkt. Hij stopte met de dingen die hij zou moeten doen. Ik werd depressief en voelde me niet erkent. 1,5 jaar later trekte ik bij en wilde ik ook doen wat we eigenlijk allebei wilde. Maar nu is hij depressief. Hij kan me niet vergeven. Maar toch blijven we ELKE dag met ruzie strijden. Hij word ook zeer agressief als ik geen direct antwoord geeft of als ik het niet met hem eens ben. Ik wil hem niet kwijt maar we komen er maar niet uit. We houden allebei vast. Ik wil in het nu leven. Ik heb al 1000x sorry gezegt en hij is depressief en houd zich enkel maar vast aan het negatieve verleden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (6)

ai! ik heb het met ju te doen.
zoals ik lees praten jullie er veel over en zijn er al langmee bezig om het los te laten. Toch lijkt het mij vestandig om een terapeut te zoekenhet lijkt heel erg en de mannen zijn er ook niet zo weg van maar als het niet anders kan lijkt mij dit de beste oplossing zo kunnenjullie ook weer genieten van elkaar.
Met een terapeut praten kan helpen die heeft er verstand van en laat ook de goede dingen van elkaar zien zodt hij niet vergeet dat die er ook zijn.het is zonde om zolang een relatie te hebben en dt weg te gooien
Samen voor je relatie vechten.
succes
11 jaar geleden
Schakel een vertrouwenspersoon in. Met zijn 2en kom je nooit uit zo'n situatie.
Je blijft steeds maar dezelfde argumenten aandragen en je partner geeft daarop de geijkte antwoorden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd. Relatietherapie is goede zet
Mensen ontwikkelen zich individueel. Als de relatie zich niet synchroon ontwikkeld ontstaat er een conflict. Daar heb je nu duidelijk mee te maken.

Normaal is het zo dat het onderzoeken van elkaars grenzen een situatie oplevert dat beide partners dichter bij elkaar komen. Het levert wederzijds begrip en consensus op. Wanneer echter de standpunten zich verhard hebben kan er een oplossing voor worden gevonden in het doorbreken daarvan door middel van gesprekken en het opdoen van (nieuwe) ervaringen.

Omdat in jullie specifieke problematiek je er zelf niet meer uit komt, kan een vertrouwenspersoon of een goede relatietherapeut jullie helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vermoedelijk heb je hem meer pijn gedaan dat je beseft. Je kan wel in het nu willen leven, en dat is ook heel goed, maar het lijkt erop dat er iets in hem geknakt is toen jij hem dwong met iets te stoppen wat hij graag wilde.
Of... of moet ik zeggen: toen hij zich liét dwingen te stoppen met iets wat hij graag wilde.

Mogelijk heb je wel sorry gezegd, maar niet op de manier dat hij zich echt erkend en gehoord voelt? Ik bedoel: ook als iemand wel 1000x sorry zegt wil dat nog niet zeggen dat ik mij echt gehoord en begrepen voel. En al helemaal niet als ik het gevoel krijg dat ik het vanaf nu gewoon allemaal weer leuk moét vinden. Of ik dat nu zo voel of niet.

Depressie kan veroorzaakt worden door boosheid op jezelf. Vermoedelijk was jij destijds boos op jezelf omdat je onterecht jaloers was en is hij nu boos op zichzelf omdat hij zich door jou heeft om laten praten.
Weet je, het lijkt alsof jij denkt dat er nu toch geen probleem meer kan zijn: uiteindelijk wil je nu toch samen met hem zijn zin doen? Dus waarom is hij nu steeds boos?

Dat is hij mogelijk omdat hij een innerlijke strijd geleverd heeft, zich om heeft laten praten en uiteindelijk zich erbij neergelegd en geaccepteerd dat datgene wat hij graag wilde niet zal gebeuren, maar dat hij het voor jou over heeft omdat hij van je houdt.
Hij had inmiddels zijn plan losgelaten

En dan... voilá... ineens kan het wel weer.
Hij kan (nog?) niet blij zijn.
En hoe kan hij ervan op aan dat jij er nu wel achter blijft staan?

Aan jou merk ik dat je nu gewoon alles achter je wilt laten, je hebt een depressieve tijd achter de rug en wil nu weer genieten, iets opbouwen. Je bent blij dat je die periode door bent en niet meer zo jaloers bent. En dat is dan ook een mooie ontwikkeling in jou.

Toch zou je er misschien goed aan doen om hem ook alle tijd te geven door déze fase heen te komen en hem niet elke dag vertellen dat het nu goed moet zijn want je hébt toch sorry gezegd: DUS WAT KAN IK MEER DOEN??

Wat je kan doen is hem (almaar) de erkenning gunnen dat je hem inderdaad onterecht ergens van hebt tegen gehouden. Stop met sorry, zeg dat het je oprecht spijt en dat je begrijpt dat hij zich er zo rot bij voelt. Maar dat je van hem houdt, ook al duurt het bij wijze van spreken nog jaren voor hij weer kan lachen.

Wanneer hij er echt niet uit komt, zou hulp van buitenaf kunnen helpen. Maar jij kan al heel veel doen door bereid te zijn hem te begrijpen.
In deze fase draait het gewoon even om hem.
Kristal
11 jaar geleden
Er is niets zo verstikkend in een relatie als te weinig ruimte krijgen voor jezelf. Dat gaat vreten. Als je dan niet in staat bent om erover te spreken, dan wordt het koude oorlog. Ruzie kan ook betekenen dat je elkaar nog waard vindt om er energie in te steken. Toch is de dialoog betere dan de ruzie. Niemand leeft in het verleden en zeker ook niet in de toekomst. Alleen nu heb je de kans om er iets mee te doen. Welke keuze heb je? Je kunt kiezen om voor elkaar te vechten om ieders eigenheid terug te krijgen of ..... je gaat uit elkaar. Elk van de twee opties heeft consequenties dus er is een keuze die je kunt maken. Het is erg jammer als 2 mensen met elkaar ongelukkig blijven. Een ding is wel belangrijk om te weten. Andermans gedrag moet je niet willen veranderen en dat lukt ook niet. Je eigen gedrag kun je wel veranderen. Omdat jullie allebei veel te dicht op het probleem zitten met veel emotie, is het goed als jullie hulp vragen van een deskundige mits jullie voor elkaar wilt blijven gaan en allebei mee willen werken. Doorbreek de sleur van nu en pak de verantwoordelijkheid over jouw eigen inbreng. Veel inspiratie gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat je vriend 2 problemen heeft waarbij hij hulp nodig heeft:
- blijven vasthouden aan het verleden
- zij depressie.

hiervoor moet hij hulp zoeken, en jij moet stoppen met het zeggen van sorry.
dit heb je gedaan, en als het goed is kan hij zien dat je hierin veranderd bent.

doordat hij in het verleden blijft leven en zich hier zo aan vast blijft houden, kan hij niet inzien dat jij bent veranderd dus denk dat dit als eerste aangepakt moet worden.

vraag hem wat jij kan doen om hem te helpen, en wat hij zelf kan doen om hier verandering in aan te brengen.

spreek af wat jullie kunnen doen als de vlam weer in de pan komt. ga je bv even een ommetje maken, niet om weg te lopen maar om even de boel te laten bedaren en je beiden rust en ruimte krijgt om het te laten bezinken om er op een ander moment over te praten?

daarbij moet je voor jezelf ook kiezen wat je wil.
je wil dat de relatie werkt, maar op dit moment werkt het niet. je hebt te maken met iemand die agressief kan reageren, en die je niet kan vergeven.

hier kan jij niets aan veranderen (ook niet door water bij de wijn te doen, of je in bochten te gaan wringen om dit te voorkomen)

wil jij dit? hoelang kan je het nog volhouden?

je kan bv afspreken dat jij gaat informeren naar een mogelijkheid waarbij je info krijgt hoe om te gaan met een partner met depressie, maar ook zal hij hieraan moeten werken als hij wil dat de relatie slaagt.

wellicht dat relatietherapie ook een optie is.

feit is dat het van 2 kanten moet komen, en pas als jullie beiden je inzetten om verandering aan te brengen kan het slagen. anders niet en is het uitzitten en volhouden tot het punt waarop een van jullie het emotioneel niet meer op kan brengen, ook niet met alle goede wil van de wereld.