Mijn dochter (met haar kind) van 27 terroriseert mij, hoe kan ik haar het huis uitzetten, zonder bezorgd te hoeven zijn over mijn kleindochter?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het is een trieste zaak dat je dochter je terroriseert. Er zal een hele geschiedenis aan vooraf gegaan zijn en ik begrijp dat jij je daarover niet echt wilt uitlaten hier.

Er is een op zich zelf genomen vrij simpele manier om te bewerkstelligen dat je dochter niet meer in huis kan komen, en dat is de sloten van je huis vernieuwen.
Dat is legaal en wanneer je dochter haar spullen wil meenemen kan jij de politie bellen, zodat zij onder politiebegeleiding haar spullen op kan halen en ook weer naar buiten gaat.

Maar ja, dat komt de relatie tussen jou en je dochter niet ten goede, nou ja... nog minder ten goede want die is al slecht lijkt me. Daarbij ben je bezorgd om je kleinkind. Ben je bezorgd omdat je dochter geen huis heeft en dus met je kleindochter op straat staat zodra jij de deur sluit of ben je bang dat je dochter niet goed voor haar kind zal zorgen als zij niet meer onder je hoede is?

Is het mogelijk dat je eens opschrijft wat je ervaart bij haar gedrag, dat je dat niet meer wilt en dat je vindt dat ze een eigen kamer/ huis moet huren? Zodat je dat eens aan haar voor kan leggen wanneer het een rustig moment is?

Hoe dan ook, er moet snel een einde komen aan het geterroriseer. Je kan bijvoorbeeld ook naar de huisarts gaan en vertellen hoe de vork in de steel zit. Hij/zij zal je kunnen adviseren waar je terecht kan met je probleem.
Ik zou mijn dochter daar nog even buiten laten om extra getreiter te voorkomen en dus jezelf te beschermen.

Op zich is je dochter allang op een leeftijd dat ze op zichzelf kan wonen, maar waarschijnlijk vindt ze het wel riant bij jou, en terroriseert zij jou zodat jij niet durft te zeggen dat ze weg moet gaan. Je hoort het vaker helaas.
Ik hoop voor jou dat je via de huisarts met iemand in contact komt die hier zinnig advies over kan geven.
En jullie dusdanig kan begeleiden dat je dochter ergens anders gaat wonen, en jij ook contact blijft houden met je kleinkind.

Sterkte ermee, want dit is niet niks.
Kristal
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Ik zucht even met je mee... het blijft moeilijk...
Ik kan niet zeggen wat je wel of niet moet doen maar ik raad je echt aan hulp te zoeken. Want weet je, het zou kunnen dat de situatie explodeert, want op een bepaald moment pik je het niet meer, kán je het niet meer.
Eigenlijk moet je dat voor wezen, ook voor je kleinkind. Ga niet in je eentje aan de gang, maar zoek alsjeblieft hulp.
Niet alles tegelijk gaan ondernemen maar stap voor stap.
Als je voor jezelf weet dat je bezig bent een oplossing te zoeken kan je mogelijk de resterende tijd haar getreiter iets beter verdragen. En weet je, als je denkt dat zij haar dochter goed verzorgd, moet je soms de sprong wagen. Uiteindelijk heeft je dochter de verantwoording over je kleindochter. Met nadruk zeg ik erbij dat ik er alleen zo over denk wanneer jij weet dat je kleinkind goed verzorgd wordt door je dochter.
Zo niet, dan zal je ook hulp voor die kleine meid in moeten gaan schakelen.
Want wat je nu doet, is een zeer onwenselijke situatie in stand houden. Gek genoeg hou jij dat (o zo goed bedoeld!) in stand en zorg je ervoor dat je dochter stilstaat in haar ontwikkeling naar zelfstandigheid. Dit is geen verwijt dat begrijp je wel, dit is hoe het is en héél begrijpelijk dat je dat doet omdat je kleindochter ook in het spel is. Lieve Nikkie, probeer deze week 1 stap te nemen, ga naar de huisarts en leg de situatie voor. En dan kan je daarna bepalen of je het advies van de huisarts op gaat volgen.
Stap voor stap. Niet te ver naar voren kijken want dan zie je allemaal drama's. En weet je, dat hoeft niet, want je weet nog niet wat de mogelijkheden zijn. Mogelijk krijg je adviezen waarvan je denkt: jeetje, had ik dát maar eerder geweten..
Je hoeft er niets mee, maar hoor in ieder geval de mogelijkheden aan. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Kristal
11 jaar geleden
dank je Euc. Ik hoop echt dat Nikkie iets gaat ondernemen voor het voor die kleine, maar zeker ook voor haar en haar dochter, uit de hand loopt.

Andere antwoorden (5)

Dat ligt er aan of ze dan een veilig dak voor haar dochter heeft. Als je ze beide op straat zet, dan dupeer je natuurlijk ook je kleindochter... Heeft ze geen adres waar ze terecht kan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dat alleen maar lukt, en je ook niet bezorgd hoeft te zijn over je kleindochter, als je er officiële instanties bij betrekt.

Want in je uppie dit doen is zwaar. Maar je wordt ook snel het mikpunt van de woede van je dochter. Derden erbij, dat zou ik denk ik doen.

Iedere wijk heeft dacht ik een wijkagent. Die heeft altijd veel informatie over dat soort dingen. Misschien kan je daar eens mee praten.
Of gewoon naar het politiebureau bellen. Dan gebeurt er nog niets erg, maar die hebben informatie en kennen maatschappelijk werkers. En dat heb je nodig. Gesprekken en praktische oplossingen. Zij zijn er goed van op de hoogte.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
schakel instanties in (jeugdzorg, AMK, kinderdagverblijf/school, maatschappelijk werk, wijkagent, huisarts, etc.) en geef aan wat het probleem is.
(ook als ze er enkel melding van maken!)

doe dit bij zoveel mogelijk instanties.

weet niet of je dochter bv steelt of andere dingen doet die wettelijk gezien niet zijn toegestaan, maar maak hier enkel keer weer melding van (als er een kind in het spel is zal men het sneller oppakken en mogelijk een zorgmelding doen bij BJZ)

mocht je dochter mogelijk van adres naar adres gaan is timing belangrijk. dan kan je vanwege je zorgen om je kleindochter nog even de tijd zien uit te zingen totdat de instanties het werkelijk op hebben gepakt.

(zodat ze niet onvindbaar is op het moment dat instanties zich bezig gaan houden met het welzijn van haar dochtertje)

het gezag aanvechten is misschien (op en later tijdstip) ook een mogelijke optie.

wellicht dat je dochter eenmaal geconfronteerd met haar problemen/gedrag (en als jij er nog geen tabak van hebt) samen kan werken aan een oplossing door haar te steunen een de zorg voor het meisje een klein beetje op je kan nemen zodat je hier zicht/contact kan houden enerzijds, en je dochter kan steunen anderzijds.

maar goed, ik weet natuurlijk niet wat haalbaar is en hoe de vork in de steel zit.

ik wens jullie succes en sterkte, en hoop dat er een goede oplossing gevonden kan worden waar iedereen baat bij heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hopen en willen dat er dingen veranderen en de kop in het zand steken zijn m.i. 2 verschillende dingen ;-) niet alleen maatschappelijk werk, maar trek overal aan de bel. gooi bij zoveel mogelijk instanties een lijntje uit (kan ook van pas komen om op een later tijdstip op terug te vallen: kijk, hier en daar heb ik ook al signalen gegeven dat het niet goed gaat) en je niet laten afschepen hoor: als er een instantie is welke niets kan betekeken, laat je dan verwijzen of doorsturen naar een instantie die wel een helpende hand kan bieden. ik weet niet of er achterliggende problemen zijn, maar als deze er is kan er gerichter gekeken gezocht worden naar passende hulpverlening voor uw dochter. u kan ook een gesprek aanvragen bij jeugdzorg omdat u zich zorgen maakt over uw kleinkind. en wellicht dat er voor de ouders ook een groep is die in een soortgelijke siuatie zitten waar u een luisterend oor, steun en begrip kan vinden voor de hele situatie nogmaals succes en sterkte gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx :)
Kristal
11 jaar geleden
dikke +1 Eucje!. En Nikki, als je ondersteuning hierin nodig hebt... Eucje is hier goed in! Dat is net een kleine terrier als het om (klein-)kinderen gaat! Hm Eucje, ik zit je zonder medeweten te promoten, maar jij bent hier nu eenmaal sterk in :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
#bloos#
dank je wel Kristal (vast is vast als het om welzijn van kinderen gaat, maar ook de naasten eromheen!) als ik iemand kan helpen, adviseren, of een hart onder de riem kan steken met mijn eigen verhaal, gewoon en luisterend oor kan zijn, of een praatpaal, of..... wat dan ook: er is de mogelijkheid om een PB te sturen. het is gewoon een klote situatie die op heel veel aspecten van het dagelijkse leven een mega impact heeft en in alles door kan werken. de dochter doet dit vast ook niet bewust maar ziet geen anderen manier om welke reden dan ook. daarom denk ik dat er bij deze vraag 3 mensen zijn gehoord en begrepen willen worden, en alle 3 een vorm van hulp en steun nodig hebben. maar de prio ligt m.i. bij het kleinkind, en daarna kan men op zoek naar oorzaken, handvaten, en oplossingen die tot verandering leiden......
Kristal
11 jaar geleden
Ben het helemaal met je eens Euc, er zijn er 3 die hulp nodig hebben, maar de kleine meid gaat voor alles.
En ik ben blij dat je mijn gepromoot zo positief opvat want ik wil je natuurlijk nergens ongevraagd mee belasten maar doe op die manier toch een poging... ;-)
Ik heb geen makkelijk antwoord voor je en ook geen kant en klare oplossing.

Goed, je hebt geschreven dat je geterroriseerd wordt daar je dochter. Ik weet persoon niet zo goed wat dat inhoud en dus kan ik daar geen mening over geven. Helaas heb je niet veel meer info erbij gezet.

Wat ik wel weet, is dat ze ondanks alles toch je dochter is. Mijn idee is dan ook dat je haar even apart neemt en er even goed voor gaat zitten. Vertel haar heel duidelijk hoe je erover denkt en hoe je dingen ervaart. Misschien heeft ze niet door dat haar gedrag heel erg vervelend is, misschien doet ze het niet opzettelijk.
Vertel haar hoe je je erover voelt en dat je graag zou willen dat het anders zou worden. Als zij het werkelijk niet expres doet, kun je haar vertellen wat ze dan doet dat zo vervelend is en kan ze het veranderen.
Doet ze het wel expres, dan kun je altijd een ultimatum geven. Dat als zij haar gedrag niet veranderd, je haar eruit zet. Het is jouw huis en als zij moet vertrekken, dan moet ze dus ook gewoon gaan. Als ze niet weg gaat, dan kun je nog altijd veel sterkere maatregelen nemen. Toch zou ik niet zo ver vooruit willen denken.
En zij is de moeder van jou kleindochter, als je haar eruit zet, dan zet je je kleindochter er ook automatisch uit. Toch neem ik aan dat je dochter een goede moeder is en geen stomme dingen zou doen.

Alvast heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kun je hier vertellen hoe ze je terroriseert? je moet er rekening meehouden dat je je kleindochter de eerste jaren nooit meer zal zien. Vaak vergeven dochters je zoiets nooit.

als je een adres hebt waar ze naar toe kan is het makkelijk, alleen zal je degene de ellende die jezelf hebt met haar niet toewensen. het is beste is officiele instanties.