Kan een mens zich afsluiten voor liefde?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik vraag mij af of iemand er heel bewust voor kan kiezen geen liefde in zijn leven toe te laten, of komt dit eerder door al dan niet tijdelijke omstandigheden of ervaringen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K
Amadea
11 jaar geleden
Graag toelichting. Hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik het boven omschrijf Amadea

Het beste antwoord

Uit eigen ervaring kan ik je helaas melden dat dit inderdaad kan.

Mede door teleurstellingen, fout gelopen dates die om alle denkbare redenen misgingen (leugens, bedrog, meepraters, jouw geld = mijn geld, en sex), of jarenlange psychisch en lichamelijk geweld in een vorige relatie kan je inderdaad er bewust voor kiezen om je af te sluiten voor de liefde, puur en alleen maar omdat je zwaar teleurgesteld bent in het begrip LIEFDE... het is niet wat je ervan verwacht had, bang om het weer mee te maken sluit je je ervoor af, in de hoop de juiste persoon tegen te komen die jou niet pijn kan doen.

Waarom zou je ook liefde toelaten, als je IEDERE KEER opnieuw teleurgesteld wordt? Dan is het veel veiliger om dan maar geen liefde toe te laten, je eigen ding te doen en het maar op je af te laten komen in de wetenschap dat er heus wel iemand is die je wél gelukkig laat worden.

Tijdelijke omstandigheden zoals in je vraag, dat heeft er niks mee te maken, het zijn de ervaringen die je eerder hebt gehad wat je als persoon bang maakt om weer verliefd te worden, de romantiek mee te maken en weer gelukkig te zijn.

De tijdelijke omstandigheid is het gevoel dat je liever alleen bent, dan dat je wéér teleurgesteld wordt.

Het irritante is alleen dat je dus meteen maar niemand toelaat in je leven die het wél goedbedoeld, zelfs als diegene heel dicht bij je in de buurt woont, of dichtbij in je leven staat en je dus maar oppervlakkig en afstandelijk reageert.

Het is een enorm grote muur die je om je heen bouwt, en het is niet aan de ander om die muur weer te breken, maar aan jezelf omdat je zélf de stap moet nemen om het te willen, want de ander kan jou wel willen die liefde te geven, maar jij bent degene die het mag aannemen...

Het vervelende van het verhaal is dat je misschien iemand laat gaan die misschien wel je droomman/vrouw had kunnen zijn, aan de andere kant, als je er nog niet klaar voor bent, dan is het ook niet erg.

Op het moment, ben ik zelf zover dat ik wel wil, maar niet toelaat, en bang bent weer teleurgesteld te worden, terwijl ik wéét dat er iemand is die dat niet zal doen, het is nu aan mij die stap te nemen, maar ja... die stap is wel enorm groot, voor mijn gevoel.

Dus ja, het is een bewuste keus, maar om jezelf te beschermen vooral om niet wéér hetzelfde type tegen te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat jij hier "uit eigen hand ervaring" mee hebt, ben ik zeer nieuwsgierig, mijn vraag is dan ook of dit werkelijk het afsluiten van liefde is, of echt de angst van teleurstelling? in dit laatste geval zijn de verliefde gevoelens wel aanwezig, en sluit je jezelf er niet vanaf. je accepteert deze dan niet. evt. bewust of onbewust. ik kan me voorstellen dat dit een pijnlijke situatie is, en leef dan ook zeer met je mee.
het is jammer dat iets wat zo mooi kan zijn zo verkeerd uitgepakt heeft.

Andere antwoorden (11)

als je bedoelt voor liefde van een ander... ja dat kan maar vaak lieg je dan tegen jezelf. Je sluit je af terwijl je dat eigenlijk niet wilt. Maar afsluiten voor liefde... Iedereen heeft wel iets waar hij/ zij onvoorwaardelijk van houdt. een dier, iets dierbaars of een plek... dus helemaal afsluiten, niet bewust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kortom, je kan je niet volledig afsluiten van liefde.
Als je bedoelt: afsluiten voor de liefde als in een relatie. Ja dat zou wel kunnen. Maar ieder mens heeft wel liefde nodig, dus in vriendschappen met mensen of dieren. Dus helemaal afsluiten voor liefde kan denk ik niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
Negatieve ervaringen kunnen een reden zijn om geen liefde toe te laten, bewust of onbewust
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je helemaal afsluiten voor de liefde is onmogelijk. Je kunt je wel tijdelijk afsluiten voor de (gemiste) liefde van een partner (in bv. een relatie), maar liefde houd veel meer in als alleen de genegenheid naar een ander persoon. Liefde = Houden van... Ik hou van mijn pc en internet. Dit is geen geintje, ik hou daar echt van en zou het voor geen goud willen missen. Liefde is ook genieten van een lekkere maaltijd, vrienden onder elkaar en zelfs een goed boek. Zelfs als je je tijdelijk afsluit voor een mislukte liefde van een partner, dan is dit dus niet voor altijd. Je grote liefde kan nu mislukt zijn en dan ben je waarschijnlijk aan niet te spreken en geloof je toch niks van al die bemoedigende praatjes van familie en vrienden. Maar kom over 5 jaar nog eens bij mij (of goeievraag) terug en vertel me dan wie er uiteindelijk gelijk had. Je kunt je dus NIET voor de liefde afsluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan zeker wel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na een trauma kan iemand zich volledig afsluiten voor z'n gevoel

Toegevoegd na 3 minuten:
Een voorbeeld waar je meer informatie kan terugvinden (véél meer beschikbaar via boeken en internet)
http://fairyhome.tripod.com/de_rol_van_het_onbewuste.htm

Toegevoegd na 15 minuten:
Over verdedigingsmechanismen:

http://lichtstraaltje.punt.nl/index.php?r=1&id=450712&tbl_archief=
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een trauma is er één van. Teleurstellingen zijn vaak ook genoeg om je af te sluiten, weet ik uit eigen ervaringen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@bigmomma : helemaal mee eens !
ja, dat kan.
als voorbeeld een (ouder) echtpaar waarvan de man overlijdt en de vrouw hulpeloos alleen achterblijft. de vrouw die altijd het huishouden deed voor hen beide, de man regelde dus eigenlijk de rest !
in zo'n situatie sluit een vrouw zich soms in haar verdriet en hulpeloosheid (rekeningen/belasting/pensioen/verzekeringen/ administratie) volledig af; en soms is dat tijdelijk...

wat ook kan is als een kind iets vreselijks overkomt, ongeluk, en de moeder stort zich op het verzorgen/redden van haar kind. vaak is er dan geen ruimte meer in de relatie en loopt een huwelijk daarop stuk, op verdriet en alles overheersende zorg voor een kind; ook dit kan tijdelijk zijn...

maar iemand kan er ook voor kiezen na meerdere ellendige ervaringen in de liefde om beter/liever geen liefde toe te laten ! in zijn/haar leven...

je vraag is ook of iemand bewust kan kiezen helemaal geen liefde toe te laten in zijn leven.
ik denk dat er altijd iets aan vooraf gaat, omdat het niet in de mens zit om vooraf te bedenken : ik laat niet iets moois toe in mijn leven !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kennisdelen +1 Geweldige link die eerste. De tweede heb ik opgeslagen ga ik nog rustig lezen.

Dit proces loop ik al een paar jaar door omdat ik van die kindgevoelens af wil zodat ze me niet meer belemmeren in hoe ik wel ben.
Als kind ook een trauma meegemaakt.
Gevoelsmatig weet ik wat er is gebeurt, maar verstandelijk kan ik het nog niet aan , het besef van het weten.

Dus voor mij kan ik ook de liefde van een partner niet toelaten, die liefde komt te dichtbij bij mijn ware zelf.
Dan voel ik het grote verdriet van het gemis van die liefde en dat kan ik niet aan. Dus hou ik afstand van diegene die mij wel met liefde van mij konden houden. Het gevoel van angst en verdriet wat dat opwekt (het trauma zelf) is te groot en gaat idd. je mechanisme in werking en sluit je je ervoor af. Terwijl je daar niet van bewust bent op dat moment. Dat zijn de inzichten die je pas later krijgt naarmate je meer verwerkt hebt. En dus inzicht krijgt in hoe jouw bescherming werkt. Het muurtje van het overleven toen ik een kind was.

De liefde voor en van mijn kinderen en van mijn hondje is niet beangstigend ( zij zijn geen volwassenen) en iets heel anders als de onvoorwaardelijke liefde vaneen partner en die een ouder voor haar kind hoort te hebben.
En daar is het bij mij mis gegaan. Je moeder die er onvoorwaardelijk hoort te zijn, als die in dat alles, zich uit op het moment van haar frustratie naar een klein meisje (3),
waardoor voor het kind alle veiligheid weggenomen wordt, dan houd de wereld om haar heen op te bestaan en trek je jezelf terug in je eigen wereldje waar ik dan de controle over mijzelf had zodat het niet nog een keer "fout" kan gaan.
Ik heb dus ook nooit kind kunnen zijn...

Ik heb mijn moeder ernaar gevraagd wat er ooit gebeurt is, maar ze wil er geen antwoord op geven.
Mijn vader was toen al overleden, en inhoudelijk kwam al niet eens in je op om hem iets te vragen want hij bemoeide zich niet met de opvoeding.

Maar hoop doet leven en kan ik ooit die Liefde wel toelaten.
Ik geef de moed en het geloof, dat het wel kan, niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een ontzettend "diep" verhaal , dat je hier vertelt over jezelf . Ja ik kan dit begrijpen . +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine overdenking: Ik heb ook zo'n jeugdtrauma, maar vraag me de laatste tijd steeds vaker af of ik me er niet aan vast klamp. Het geeft een soort schijnveiligheid als je jezelf kunt afsluiten van bepaalde dingen door de schuld aan je jeugd(trauma) te geven. Je weet precies waar je aan toe bent 'want je hebt dat nou eenmaal'. Zou het wel echt zo heel anders met mij gelopen zijn als dat trauma er niet geweest zou zijn? Wie weet was ik wel hetzelfde type mens geworden, maar had ik niet het trauma gehad om 'de schuld' te geven.
Oh ja hoor dat kan... men nemen een verslaving (drank, drugs e.d.) en je sluit je volledig af van alles. Dus ook voor de liefde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In wezen kan je je niet afsluiten voor liefde. Ik denk dat er weinig mensen zijn die op geen moment hun hart warm voelen worden door iets wat ze horen, zien, voelen... bv. : een landschap, de lach van een baby, een lekker stukje taart... Ook dat is liefde.
Iets anders is dat je kan gaan denken: ik wil geen relatie (meer), ik wil niet meer verliefd worden, ik laat geen man/vrouw meer in mijn leven toe.... Of dat je kan geloven : geen enkel mens is te vertrouwen, de wereld is gevaarlijk ... Dit kan verschillende oorzaken hebben :
- je geeft de schuld van al je teleurstellingen, bedrogen worden etc... aan de "ander" en beschouwt jezelf als slachtoffer die er niets aan kan doen.
- je hebt als kind "geleerd" dat liefde gevaarlijk is, je ouders waren bv. inconsequent in hun opvoeding waardoor je nooit wist waar je aan toe was.
- je generaliseert enkele voorvallen naar "iedereen en altijd".
- je ouders waren bange mensen die constant vertelden hoe gevaarlijk de wereld is
-...
Nagenoeg altijd komt het zich "afsluiten voor liefde" dan ook door omstandigheden en ervaringen. Alhoewel velen je zullen proberen te overtuigen dat het een keuze is. Maar diep van binnen snakken ook deze mensen vaak naar iemand die écht van hen houdt en waarvan zij ook kunnen houden, bij wie ze zich veilig voelen en geborgen etc...Alleen zien ze vaak niet dat de weg hiernaar toe via henzelf loopt, en dat ze dus moeten ophouden anderen de schuld te geven.
Het moeilijkste allicht is loslaten wat je ouders je hebben meegegeven, omdat het je ik-bewustzijn bepaalt. Dat betekent : je bent gevormd door wat je geleerd hebt, het is geen "weten" maar een "zijn". Je weet dus op een bepaald ogenblik niet meer dat je iets uit je kindertijd hebt meegekregen omdat het een stukje van jou wordt. Zoals een arm of een been. Pas als je heel bewust aan de slag gaat met dingen uit je kindertijd kan je dat (alleszins gedeeltelijk) loslaten. Dit is niet eenvoudig : je kan erge angsten krijgen, vragen bij je identiteit, schuldgevoelens omdat je niet meer "loyaal" bent etc..
Het is trouwens niet zo dat alle mensen die kiezen om geen relatie te hebben, zich "afsluiten voor liefde". Soms kan een periode alleen zijn (en dichter bij jezelf komen) veel heilzamer zijn dan van één relatie in de andere te lopen.
Een mooi boek om je hart terug open te zetten is "Liefde is angst laten varen" van Jampolsky.
liveisgreat
11 jaar geleden
Ja je kan je gevoel voor iemand onbewust afsluiten het kan met redenen te maken hebben van vroeger door dingen die je meegemaakt hebt. Of je doet het onbewust, laat jezelf gewoon gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een persoon kan zich niet afsluiten voor liefde, ook niet kort na een relatie breuk.
dit laatste lijkt soms wel het geval te zijn, maar word de liefde simpelweg niet word aangewakkerd.
wanneer iemand een relatie breuk heeft gehad zal deze afstandelijker worden voor andere personen maar niet worden afgesloten.

liefde is een reactie dmv hormonen, dit is onbewust. net als het kloppen van je hart, dit houd in dat je niet kunt kiezen om wel of niet verlieft te worden, het gebeurd je.

zelfs de echte casanova's kunnen gevoelens krijgen voor 1 of meerdere.