Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe noem ik de zoon/dochter van mijn zus haar vriend? Verandert die naam als ze zouden trouwen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen dat er nu geen naam voor is en dat het als ze trouwen je het nichtje/neefje zou kunnen noemen. Misschien zelfs met het bijvoegsel aangetrouwd. Maar als ze het leuk vinden kan je ze nu ook gewoon nichtje/neefje noemen (als ze jouw ook oom/tante) noemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stiefneefje en stiefnichtje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo dat : "stief"?
Dat heeft er toch niks mee te maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het!
De zus krijgt verkering met een man die al kinderen heeft.... Ja kan dat "stief" wel.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ik zou ze gewoon bij hun naam aanspreken, dat maakt het een stuk makkelijker.

Maar ik neem aan dat je bedoeld wat ze van je zijn.
In dat geval zou ik ze toch gewoon neefje/nichtje noemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de kinderen van hun beide zijn, en niet alleen van de vriend uit een vorig huwelijk/partnerschap dan zijn het neefjes/nichtjes. Anders zijn ze feitelijk niks, maar zolang jij of je zus je erg aangetrokken voelt naar die kinderen kun je ze ook neefjes en nichtjes noemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet of stiefneefje/nichtje echt woorden zijn, maar dat klinkt niet heel leuk. Maar je zou het kunnen gebruiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Feitelijk zijn dat stiefneefjes/stiefnichtjes maar je kunt ze best gewoon nicht en neef noemen natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoorde deze week iemand die de kinderen van haar nieuwe vriend "stiefies" noemde.
Kwam leuk en wat ontdeugend over...
Kan je ook gebruiken voor stiefneefjes en stiefnichtjes :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Aangetrouwd' neefje/nichtje. (Als de kinderen niet van jouw zus zijn).Athans, zo leg ik de situatie meestal uit bij dit soort gevallen.

Mocht het zo zijn dat je ze echt als familie ziet dan inderdaad gewoon neefje of nichtje.

In principe is het geen familie van jou en zullen ze dat ook niet worden als jouw zus en haar vriend trouwen. De kinderen hebben nu dan een stieffamilie, waaronder jij behoord. Jij bent dan stieftante.

Maar hun eigen familie blijft natuurlijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk niet, een aangetrouwd neefje/nichtje is de man/vrouw van jouw erfelijke neef/nicht. Dit is geen aangetrouwd neefje/nichtje want het kind zelf is niet getrouwd (en in dit geval de vader ook niet met zijn nieuwe liefde).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding