Wat betekent het wanneer je altijd rechts van iemand staat?

Bij het bekijken van foto's genomen op verschillende momenten in de afgelopen maanden, viel het mij op dat ik altijd rechts van mijn partner sta. Ik weet zeker dat dit onbewust gebeurd is. Wat zegt deze lichaamstaal over onze relatie? Ik heb tevergeefs naar een antwoord gezocht op google, hopelijk kan hier iemand mij helpen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

In de politieke wereld wil men juist links staan om een hand te geven. Je hebt dan in het oog van de camera's letterlijk de bovenste hand.

In de link vanaf 08:49 wordt het ook duidelijk uitgebeeld.

Als je hand-in-hand loopt is (volgens non-verbaalgedragexpert allan pease) de persoon die de rug van de hand naar voren heeft de dominante in de relatie.

Mensen in een relatie hebben vaak een 'kant' die ze fijn vinden om te staan en te slapen t.o.v. elkaar. Als men dit wisselt dan voelt het zelfs onnatuurlijk aan. Ik denk dat het gegeven dat je rechts te vinden bent op foto's hieruit komt en geen explicite bijbetekenis heeft.

Als je echt wilt weten wat je partner of mensen van je vinden dat moet je letten op een cluster van bewegingen of zaken die niet kloppen. Bijvoorbeeld een vriend die tegen je zegt dat hij je een fijne vriend vindt terwijl hij nee schudt. Zo zijn er tal van voorbeelden.

Hopelijk ben je een beetje geholpen.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In ieder geval geen fantasie volle speculaties inbeelden ! Het wil totaal niets zeggen. Het is louter de positie van gemiddeld 90 percent van de mensheid. De positie van de houding kan bepaald worden naar het handsgemak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is gewoon de positie die meestal ingenomen wordt: man links, vrouw rechts.
Je loopt naast je geliefde op straat, man links - vrouw rechts, of omgekeerd. De ervaring leert: naarmate je elkaar langer kent, loop je vaker op dezelfde manier naast elkaar. Er ontstaat op den duur een favoriete kant waar je je allebei gelukkig in voelt.
Dus als dat vanaf het begin zo is, dan blijft dat zo.
Dat is een persoonlijke voorkeur, maar toch verbeeld ik mij dat vaak, meestal de man links en de vouw rechts loopt.

Misschien komt het voor een deel ook uit de etiquette regel:
Wanneer een heer en een dame samen over straat lopen, neemt de heer de buitenkant (de straatzijde waar het verkeer rijdt). Op die manier vormt hij een bescherming tegen het langsrijdende verkeer en neemt hij opspattende waterplassen voor zijn rekening. Bovendien heeft de dame, als ze aan de binnenkant loopt, beter zicht op eventuele winkeletalages.
Dus als je op de rechterstoep loopt (wat de meeste mensen doen) dan loop jij rechts.

Het betekent dus niks voor je relatie.
Het is een gewoonte. Meer niet.