Hoe te gedragen tot ik weg ben, waneer je partner een affaire heeft?

Ik heb over 4 weken een andere woning en zit tot die tijd met mijn vreemdgaande (ex)partner in een huis. Ik merk dat ik uit frustratie steeds hatelijk ben en strijdlustig rondloop. Ik doe hier voor mezelf geen goed aan. We staan lijnrecht tegenover elkaar en er is niks meer over van wat is geweest. Hoe kan ik het hier tot ik weg ben uit houden?

Toegevoegd na 2 dagen:
Het stikt van de slordige schrijffouten bij mijn reacties, sorry!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Rieneke1
11 jaar geleden
wat een rotsituatie, sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je misschien die maand logeren bij een goede vriend/in, of bij iemand uit je familie?
Een maand lang dagelijkse frustraties is beslist niet goed voor je! In het ergste geval zou ik in een vakantiehuisje trekken voor zolang : kost een smak, natuurlijk, maar dan kan je alvast een beetje gaan genezen, ipv. steeds meer littekens op je zieltje te krijgen..... Heel veel kracht wens ik je in elk geval toe, om met je nieuwe leven te beginnen, en het vorige zo snel mogelijk achter je te laten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer goede afspraken te maken om elkaar niet het leven zuur te maken. Wees eerlijk, vooral naar jezelf en vermijd te veel stress. Spreek zo veel mogelijk af met vrienden en familie en ga lekker sporten. ( klinkt heel zweverig maar als je lichamelijk ook in balans bent dan kun je geestelijk vaak veel meer aan) zorg voor lekker eten, verwaarloos jezelf niet en koop elke week een cadeautje voor jezelf als beloning dat je het zo goed doet ;)
Of boek even een last minute. Gaat de tijd ook sneller voorbij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank jullie wel! Nieuws, ik zou idd bij familie of een vriendin kunnen logeren tot die tijd. Wil alleen niemand tot last zijn zeg maar en had daarom min of meer met hem besoten het die 4 weken hier uit te houden
liveisgreat
11 jaar geleden
Iemand tot last zijn? Zoals ik hieronder schrijf, het ligt allemaal wat dubbel in je situatie...
Als mensen zeggen dat je best mag komen logeren doen ze dit met hun hele hart. Dan ben je niet tot last. Je vraag "hoe je te gedragen" wijst op idem : je zit teveel met anderen in en ik vrees : te weinig met jezelf. Speelt het misschien ook mee dat je hem niet kan loslaten, ook al heeft hij een 'ander" (niet dat dat moet hoor, het is maar een vraag...).
Geloof me : even uit huis gaan is het allerbeste wat je kan doen. Voor jezelf, maar ook voor hem. Ik kan me niet voorstellen dat je je happy zal voelen binnen vier weken, als de termijn "om" is.
Hem de ruimte geven zal ook een gunstig effect hebben. De "spanning" is dan minder, omdat jij weg bent, hij kan doen en laten wat hij wil zonder dat er iemand kijkt. Hij kan de andere vrouw dan waarschijnlijk ook objectiever benaderen en misschien ook wel minder idealiseren.
En buiten kommer en kwel zal je bij je vrienden en/of familie ook wel afleiding hebben zodat je er niet de hele tijd mee hoeft bezig te lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het tot last zijn is meer het gevoel dat ik heb aangezien ik niet gauw echt om hulp roep. Het heeft ook te maken dat ik zelf dan mij kennende met een zgn opgewekt hooft zal optreden wat mij ook een bepaalde moeite kost. Dat is hoe ik het bekijk. Of ik hem niet los kan laten, het komtl op mijn koude dak waarmee het los laten ondanks de situatie mij ook onrustig maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms moet je je trots inslikken en je in de watten laten leggen. Bij je familie en vrienden kan je altijd terecht. Dat versterkt ook weer jullie band. Volgende keer hebben zij jou nodig en kom jij als de reddende engel. Niet omdat het moet maar omdat dat geven om is.. Ik zou me niet gaan focussen of je hem wel of niet kunt loslaten. Dat weet je nu niet. Het is het gewend zijn, het gemak, de omgeving.. het opnieuw moeten beginnen wat je hoofd door de war brengt. Zorg daarom dat je hoofd lekker leeg is en denken kan altijd nog.. Als ik een raket had dan was ik al zo vaak even weggevlogen, maar ben ook weer blij dat ik er geen heb. Anders had ik nooit geleerd en was ik nooit zo sterk als ik nu ben ;) En dat komt bij jou ook wel goed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms zeg ik wel eens:
Vluchten kan altijd nog!
Want...
de overwinning op jezelf is groot als je een manier kan vinden om toch te blijven. Je leert daardoor nuttige zaken die je voor de rest van je leven bijblijven en steeds opnieuw van pas komen. Weet je, als je deze 4 weken een andere wending kan geven aan jouw denkvermogen dan kan je ook een andere wending geven aan jouw gedrag en dan geef jij zowel jezelf als jouw partner het mooiste signaal dat mensen aan elkaar kunnen geven. Ik roep mezelf op kritieke momenten altijd tot de orde door te zeggen:
We worden door het Universeel Centrum élk moment getest op ons vermogen om te "Blijven Houden Van" en ik wil slagen in die test! Hopelijk kan je de klik maken om datgene wat ooit mooi en veelbelovend begon ook mooi af te sluiten van jouw kant.
Want...
de wijze waarop je afscheid neemt heeft een enorme impact op de wijze waarop je met jezelf en anderen verder gaat. Zorg dan dat Jij op zijn minst degene bent die tegen zichzelf kan zeggen dat je er alles aan gedaan hebt om tot de laatste snik een vredelievend mens te zijn. Laat hetgeen de ander deed of doet niet aan jouw vermogen tot liefhebben knagen.
Ik weet als geen ander hoe moeilijk deze opgave is maar als ik het kan dan kan iedereen het. Je wil mijn verhaal echt niet kennen, maar als je het zou kennen dan zou je perplex staan dat ik überhaupt nog het woord Liefde over mijn lippen kan krijgen. En toch, ik slaag er elke keer opnieuw in om van mensen te houden zoals ze zijn. Ik wens ook jou en alle anderen dat vermogen toe. Uit ervaring weet ik dat anderen automatisch milder worden tegenover ons als wij oprecht milder worden in het algemeen. Dus ga ervoor en wees lief met en voor jezelf! De rest volgt vanzelf. Ik geef je alvast een + om jouw moreel wat op te krikken ;-) Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje

Het beste antwoord

Spreek deze woorden tegenover hem uit. Zeg dat jij het moeilijker hebt dan je verwacht had en dat je je liever anders zou gedragen.
Als het jou niet lukt om dat uit te spreken dan schrijf je de woorden nogmaals op, al dan niet met schrijffouten ;-) ;-)

Je zou ook kunnen vragen of hij gedurende 4 weken bij zijn "affaire" onderdak vraagt, of zit die ander ook nog vast aan een andere affaire?!?

Soms helpt het ook om jezelf af te vragen of jij zo wil herinnerd worden zoals jij je nu gedraagt. Stel je voor dat jouw huis vol verborgen camera's zit, zou jij dan zo willen gezien worden door anderen?
Ik weet dat het gek klinkt, maar dit soort denkpistes brengt jouw brein altijd op positievere gedachten en daardoor activeer je alweer hormonen die jou rustiger, geduldiger en verdraagzamer stemmen.

Je zal onvermijdelijk terug hervallen in jouw bekvecht-patroon doch je kan jezelf elke dag opnieuw bewust focussen op iets wat jou wél vrolijk stemt.

Weet je wat ik soms doe als ik voor een moeilijke opdracht sta? Dan ga ik in gedachten al naar het punt waarop het voorbij is en dan bedenk ik allerlei zaken waarvan ik vrolijk wordt.

Het zijn in het begin tijdelijke oplossingen doch ze kosten je niets en ze komen op eender welk kritiek moment van je leven toch weer van pas. Maak een gewoonte van dit soort constructieve gedachte-processen en je kan je geluk weldra niet meer op ;-)

Nadien zal je altijd zeggen dat het allemaal nog meegevallen is. Het lijkt vaak onoverkomelijk maar dat is het niet. Zo gaat dat altijd met sitauties waar we geen blijf mee weten, de tijd lijkt stil te staan en we vergeten dat vele anderen zelfs geen dak boven hun hoofd hebben.
Behandel anderen zoals je zelf wenst behandelt te worden en jouw omgeving verandert met je mee. Zo leren we het ook aan onze kinderen en zo kunnen we het dus ook onszelf leren, toch?

Kom op moedige dame, je Kan het en je zal het beter doen dan jij je nu kan voorstellen, zeker weten!!!

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartstikke bedankt ook voor je atwoord

Andere antwoorden (6)

Moeilijk, ooit zat ik in dezelfde situatie alhoewel mijn toenmalige partner niet vreemd gegaan was.
Probeer je te richten op je toekomst, kijk en denk vooruit, blijf niet stilstaan bij wat is gebeurd want dat kan je niet meer veranderen.
Focus op jezelf en niet meer op je ex want dat is écht een gepasseerd station. Blijf zoveel mogelijk uit elkaars buurt, probeer zoveel mogelijk weg te gaan.
Jij moet straks een nieuw leven opbouwen en dat begint nu al, laat hem los en probeer al die negatieve energie om te buigen in iets positiefs!

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan! Vergeet niet dat er nog maar één ding belangrijk is en dat ben JIJ en JIJ alleen!
Blijkbaar geef je nog heel veel om hem... Want anders had het je geen moer uitgemaakt dat jullie nog in 1 huis wonen.
Tuurlijk is het ongemakkelijk. Je voelt je alsof je je niet vrij kan bewegen.
Probeer je echt te focussen op jezelf! Vier dat je weer alleen bent, zonder belemmeringen. Zorg ook alleen voor jezelf. Ruim je eigen kamer op. Was alleen je eigen kleren. Doe alleen je eigen afwas.
Het is maar 4 weken. Focus je op jezelf en je nieuwe leven... Misschien een nieuwe hobby?
Geef hem niet meer aandacht dan het minimum.
Jij bent het belangrijkste, jij verdient respect van een partner, jij gaat je niet meer bezighouden met negatieve issues. De wereld draait om jou!!!
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord
Je frustratie is menselijk. Zoek gezelschap van vrienden en familie. Iemand die je gevoelens begrijpt. Lucht op je hart bij hun. Ga uit, wandelen, dansen. Als dat geen optie is, ga alleen in kamer zitten. Lees een boek, bij voorkeur eentje met onderwerp waarin je zelf in zit. Zoek afleidind en vermijd contakt met je ex. Voordat je het weet, zijn vier weken voorbij en je bent vrij. En de rest, te tijd alleen geneest. Sterkte en succes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dankjewel voor je antwoord
een vervelende situatie, uiteraard. die affaire zal ook wel niet uit de lucht gevallen zijn, waarschijnlijk was er voordien ook al iets aan de hand. gaat het om een affaire of heeft hij gewoon een nieuwe relatie? Affaire geeft de indruk "hij is mijn man en gaat vreemd". Een nieuwe relatie is echt iets anders. Dan gaat het er misschien om dat hij verliefd geworden is om iemand anders en daarvoor zijn relatie met jou verbreekt. Verliefd worden op iemand anders kan je overvallen, het punt is dat dit geen ruk uitmaakt als je relatie stevig in het zadel zit. Dan kan je er als twee volwassenen mee omgaan en de verliefdheid een plaats geven. Bedenk : verliefdheid zit onder de gordel, liefde zit in het hart.
Hoe je ermee moet omgaan hangt helemaal van je intenties af. Wil je echt van hem weg of hoop je stil van binnen dat de relatie nog valt te redden? Dat zijn twee verschillende verhalen die elk een andere aanpak vergen.
Alles hangt ook af hoe hij tov jou doet. Toont hij nog enig respect of beschouwt hij je als een soort blok aan het been waardoor hij niet verder kan met zijn nieuwe leven?
En waarom wil je blijven? Enkel omdat je pas binnen vier weken een andere woning hebt? Of ook diep van binnen omdat je hem nog eens goed wil laten blijken hoe een eikel hij wel is? Of omdat je nog om hem geeft?
Ik zou zeggen : kijk in de eerste plaats naar jezelf en pak de dingen ook zakelijk aan. Staat er al op papier wat jij meeneemt en wat van hem is? Indien niet : dringend doen en beiden ondertekenen en datum erop.
Eenmaal dat geregeld is, zou ik helemaal voor mezelf gaan in jouw plaats. Bv : ga tijdelijke elders logeren. Bij vrienden of desnoods in een bungalow op een camping, het maakt niet uit. Je haat en frustratie is te begrijpen, maar het helpt geen moer om dat tov hem te uiten.
Ooit is het me ook gebeurd, diezelfde situatie. Ik had toen ook een huis gezocht, dat ik wilde huren en waar ik niet in kon. Ik heb toen met mijn man een afspraak gemaakt, nl. dat ik zo weinig mogelijk last wilde hebben van zijn nieuwe liefde.
Dat betekent : er werd niet in het gemeenschappelijk huis geslapen met haar, er werd nog samen ontbeten met mij op zondag, geen weekends met haar weg enz. Ik heb me toen aan mijn beste zijde laten zien, die dingen waarop hij "viel" bij mij.
Vlak voor mn verhuis ben ik nog een week op reis gegaan. Toen ik terug kwam lag er een brief op tafel : hij had de relatie verbroken met haar.
Jammer genoeg is het vijf jaar nadien toch gestopt, maar soit.
liveisgreat
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor het antword. Hij heeft al maandenlang stiekem een ander. Ik heb niks zien aankomen. De relatie was erg goed wat hij ook zijn woorden waren. Hij zegt dat hij spanning zocht. Hij wil de relatie niet verbreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Sorry drukte per ongeluk) vebreken met mij. Hij kan niet granderen het contact met haar te verbreken. Hij is idd velieft op haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De enige 2 redenen zijn dat ik die 4 weken bljf is puur omdat ik niet down bij anderen wil zitten, ook al mag dat. Toch zet ik uit mezelf dan een masker op en dat kost me ook veel inspanning. Andere reden is dat het nu financieel niet haalbaar is een vakantiehusje oid te huren mede door de nu en aankomende onverwachte onkosten. Hem willen laten zien dat hij een eikel is dat is het niet. Hij heeft mij op mijn best gezien en nu ben ik dat igg niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liveisgreat@ en jij weet het als geen ander!! hihi
liveisgreat
11 jaar geleden
yes indeed tommax :-D!
liveisgreat
11 jaar geleden
oeps...een relatie gaat prima en dan zoekt hij spanning? Verliefd worden okee (kan gebeuren) maar spanning ZOEKEN?
Plus : houd hij dan wel rekening met wat jou dit doet? Het lijkt me allemaal wat dubbel, maar goed. dat was je vraag niet. Veel sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd zjn worden zijn dat hij erg gelukkig met mij was maar ook verlieft werd op een ander, de spaning met haar een affaire te hebben vond hij ergens aantrekkelijk wetende dat hij fout zat.En nee denk niet dat hij rekening met mij hield anders was dit nooit gebeurd Nogmaals bedankt!
liveisgreat
11 jaar geleden
Hij houdt zeker en vast geen rekening met jou. Er speelt iets bij hem dat sterker is dan de wil om jullie relatie in stand te houden, of tenminste om jou te sparen. Ik bedoel hiermee trouwens niet dat hij door jou toedoen iets tekort zou gekomen zijn in de relatie of zo. Als dat zo zou geweest zijn, had hij dit als een volwassen man ter sprake kunnen brengen. Dus dat is zijn verantwoordelijkheid hoe hij ermee omgegaan is.
Volgens mijn zeer bescheiden inschatting bestaat de kans dat de spanning weg is als jij ook weg bent. En hij beseft dat het met jou "gedaan" is.
In relaties komt het zeker vaker voor dat er iemand verliefd wordt. Dit heb je vaak niet in de hand, ook niet als je "heel gelukkig" bent met je vrouw/man. Soms gaat dit terug naar heel vroeger (een voorbeeld hiervan is het soort tweede puberteit zoals de midlifecrisis). Dan moet die vrouw/man iets met zichzelf uitwerken. En dan kan dat sterker zijn dan de gedachte "ik moet mijn huwelijk/mijn relatie redden". Net zoals een puber zich tegen zijn/haar ouders moet afzetten ook al houdt hij van hen. De verschuiving vindt dan plaats bij de partner, die de volle laag krijgt van het "afzetgedrag" op latere leeftijd. Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschrijf hoor...
Maar ik ken ook koppels die daar heel mooi mee omgaan. Mensen die zich bewust zijn dat dergelijk dingen kùnnen gebeuren. Dat ze verliefd kunnen worden op een ander om de spanning of om gelijk wat. Koppels die dit al van bij het begin bespreekbaar maken. Mannen en vrouwen die bewust géén scheve schaats rijden ook al is de drang groot.
liveisgreat
11 jaar geleden
Het blijven natuurlijk ook dan vaak moeilijke periodes, met angst, kwaadheid etc. Ook bij degene die verliefd is kan dit voor grote verwarring, onvervuld verlangen, schaamte etc zorgen. Maar als goed koppel geraak je daar op die manier normaal gezien wel overheen.
Zoals gezegd : als het bij je man een bevlieging is voor de "spanning" houdt dit wellicht op zo gauw de spanning er niet meer is. Zoals een puber het ook niet meer boeiend vindt als zijn ouders zeggen "okee, verf je haar maar knalroze, geen probleem".
Maar ik heb ook al mensen gekend die bij hun nieuwe verovering blijven, ook al zijn ze er soms minder gelukkig mee dat met hun vorige partner. Vaak komt dit omdat deze er zelf een punt achter gezet heeft en geen nieuw begin wilde, of niet kon vergeven wat er gebeurt was. Begrijpelijk natuurlijk.
Voor jou komt het erop aan om goed bewust te blijven van wat JIJ wil. En ook bv. of jij het zelf nog zou zien zitten mocht hij terug voor jou kiezen. Want het dubbele zit niet enkel bij hem, het zit ook bij jou.Wat trouwens zeker geen verwijt is voor alle duidelijkheid...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje voor je aanvullende reakties!
Je (ex)partner totaal negeren en doen alsof het lucht is. Je bent straks toch weg, dus in principe heb je niets meer met elkaar te maken. Vraag aan vrienden/vriendinnen/familie of ze 1 maand iets meer tijd voor je vrij te maken dan normaal en ga "leuke" dingen met ze doen. Probeer je niet druk te maken, want het leed is toch al geleden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt
Je eventuele schrijffouten vallen in het niet van wat jij momenteel door moet maken..en..al doorhebt moeten maken. Dus trek je daar maar niets van aan.

Als ik jou was, probeerde ik ergens tijdelijk bij een familielid of bij een vriendin in te trekken...want deze situatie is een constante pijniging.

Als het echt niet mogelijk zou zijn ergens tijdelijk in te trekken. Neem dan een deel van het huis voor jou alleen in gebruik en zorg dat je je daar op je gemak kunt voelen.

Je woont dan als het ware in je eigen huis in. Je ziet die twee niet constant..en dus kom je wat tot rust.

Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord. ik wens je alle goeds toe en..dat je daar heel snel weg kunt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dankje voor je antwoord