Alleen als de leugen om bestwil was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de waarheid slechter is.
14 jaar geleden
Nooit, iedereen heeft het recht om de waarheid te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel als iemand anders er iets mee te maken heeft en er bijvoorbeeld onder kan lijden. Dit hoeft niet bepaald te worden door wie dan ook, het is naar mijn mening zo dat men daar recht op heeft. Hoe je hier zelf over oordeelt is je eigen zaak.
Nooit, je houd de ander en jezelf voor de gek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Soms heeft dat de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-)
Sorry, ik ben het niet met jullie (bovenstaanden) eens:
als je zeker weet/voelt dat je iemand heel erg kwetst met 'de waarheid', dan is het toch goed om je antwoord nog eens te heroverwegen. Want: het komt pas binnen als iemand er iets van zichzelf in herkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand heel trots is met bijvoorbeeld de inrichting van zijn huis, terwijl je denkt van Gadverdamme wat lelijk. Dan is het natuurlijk niet echt aardig om dat te zeggeb. Dan zou je dus kunnen zeggen dat het er goed uitziet of ergens over hebben wat wel mooi is (kleur van de muur oid)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Als je denkt er ongeschonden mee 'weg te kunnen komen'
- Als de waarheid te hard is in de gegeven situatie
- Als je leven ervan afhangt.

Er zijn vast nog andere dingen te bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je iemand iets niet wil vertellen, omdat het prive is kan een leugentje helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de korte termijn lijkt liegen te werken maar dit blijkt niet waar te zijn op de lange termijn. Eerlijkheid duurt het langst. Helaas moet je daar altijd op de harde manier achter komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met de waarheid iemand kwetst EN het totaal niet belangrijk is. Over heel belangrijke zaken moet je geen leugens vertellen. Maar als iemand een draak van een jurk aan heeft of een heel lelijk kind, mag je de waarheid best een beetje verbloemen.
Een leugen is overigens NOOIT beter dan de waarheid, alleen soms is het verstandiger/beter/aardiger de waarheid niet te vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi gezegd!
Als je er beter van wordt. Of je er trots op moet zijn, dat is van persoon tot persoon verschillend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarheid vertellen is uiteraard altijd het beste, voelt ook het beste.
Maar soms is het toch beter, ik zou zelf zeggen liefdevoller om een leugen(tje) te gebruiken want waarom zou je iemand onnodig kwetsen omdat je zijn nieuwe jas of auto of inrichting niet mooi vind.
Of zijn geweldige pasgeboren maar wellicht niet zo knappe kindje.
Dan gebruik je een leugentje want de waarheid zou niets extra's bijdragen en die ander onnodig kwetsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
als je iemand kwetst.dan kun je beter een leugentje om bestwil vertellen en..ieder mens liegt weleens
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Never ever:
al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel.

Toegevoegd na 6 uur:
en het achterhalen is het probleen, niet de leugen op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een leugen beter als je er zelf beter van word. Maar goed de waarheid komt toch wel altijd boven water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Zoisdat;

Als iemand de waarheid niet aan kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nooit...

Een leugen is zoet in het begin, maar zuur op het einde...
De waarheid is zuur in het begin, maar zoet op het einde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die de andere geen pijn zou geven is leugen beter dan de waarheid...

Meestal met slechtnieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de waarheid te kwetsend is. !
Als iemand te ziek is om op dat moment de waarheid te kunnen te kunnen verwerken.!
Als je iemand financieel vooruit wil hebben en je weet zeker dat hij/zij het niet aanneemt als je eerlijk verteld waar het geld/ boodschappen vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leugen is nooit beter dan de waarheid.
Het gezegde: "De leugen is sneller dan de waarheid" is er niet voor niets.
Een leugen moet je verbergen en dat is lastig in de omgang.
De waarheid kan soms pijnlijk zijn maar wordt later meer op prijs gesteld dan een leugen.
Overigens kunnen de meeste mensen slechter tegen een leugen dan tegen de waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is voor ieder persoon verschillend.
Ik echter hecht veel waarde aan de waarheid, en als ik mensen in mijn omgeving om raad vraag of iets dergelijks dan verwacht ik een eerlijk antwoordt.
Maar goed, dit is ook weer verschillend in diverse situaties.

Neem dit gebeuren bijvoorbeeld:

Stel mijn partner gaat vreemd, eenmalig.
Heeft er onzettende spijt van.
Zou ik blij zijn dat hij dit aan mij vertelde?

Of:
Ik zal het op prijs stellen dat diegene eerlijk is tegen mij en het met mij bespreek.
Ik kan met deze informatie doen wat ik wil.
Vergeven en doorgaan.

Of:
ik had het liever niet gehoord aangezien het eenmalige fout was geweest en het mij zoveel pijn doet, dat ik mij nu zo ontzettend rot voel. En waarom vertel hij het nou? Om van zijn schuldgevoel af te komen? Of dat hij inziet dat er een probleem is ontstaan en hier aan wilt werken?

Dat is weer een lastigere!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien als je bang bent een ander pijn te doen en te kwetsen, maar ik hou me aan het gezegde al is een leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel, en als het later uitkomt is het dubbel zo erg... dus nee liegen komt niet in mijn woordenboek voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen waarheid is beter dan DE waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de ander niet wilt beschadigen, of kwetsen, omdat je weet dat de persoon nogal behoorlijk labiel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand er heel erg mee kwetst. Maar ik ben persoonlijk voor de waarheid .En dan kan je ook gekwetst worden dus ...is dit wel een lastige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer is de leugen beter dan de waarheid?
Op een ongunstig moment in jouw of een ander zijn leven kan een leugen de uitkomst zijn-maar wees (als de tijd daar weer geschikt voor is) zo eerlijk om de waarheid te vertellen.
Dan zal er begrip voor zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de waarheid te pijnlijk is voor zowel de vraagsteller als de antwoordgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nooit,maar soms kan de waarheid hard zijn en eerlijkheid duurt het langst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het om het verhaal van sinterklaas gaat.