Een verstandshuwelijk kan op basis van arrangement (door wederzijdse ouders) plaatsvinden, maar ook door de personen zelf geregeld worden. Bijvoorbeeld omdat het financieel aantrekkelijk is, vanwege zorg voor kinderen (een weduwnaar met 5 jonge kinderen die trouwt met een ouwe, zorgzame vrijgezel) omdat men een gezamenlijk bedrijf heeft, waar een huwelijksverband voordelig is, om een baan, macht, roem, huis, erfenis, status enzovoort veilig te stellen.
Denk aan huwelijken van ouwe, onnozele en/of lelijke knarren met sexy en/of jonge partners. Iedereen weet waarom Yolanthe met Wesley en M ma met W A is.... en waarom een stralende sexbom van 20 in het bed kruipt bij een breekbaar, krom en stokoud maar puissant rijk mannetje met een rammelend kunstgebit.. Het lijkt me nogal naief te veronderstellen dat zo'n relatie op iets anders gebaseerd is, dan op pure berekening t.a.v. bovengenoemde motieven.
Een platonische relatie betreft meestal een hechte, warme vriendschap, waar wel diepgang en geestelijke verbinding bestaat, maar waar geen behoefte aan of ruimte voor fysieke omgang is.
Overigens kan een relatie die aanvankelijk wel degelijk een fysieke component had, veranderen in een platonische relatie. Ik heb diverse oudere echtparen gesproken die van een hechte, warme en vriendschappelijke band spraken, maar waar al geruime tijd het bed niet meer gedeeld werd.
Jaren geleden is er een onderzoek gedaan naar verschillen tussen gearrangeerde en zelfgekozen huwelijken . Opmerkelijk genoeg bleken de respondenten in zelfgekozen situaties op termijn niet gelukkiger te zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Platonisch is zonder de lichamelijke genoegens, verstandshuwelijk is om het geld/de titel, maar kan wel sexuele betrekkingen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er hoeft geen verschil te zijn. Een platonische relatie is 'een relatie zonder seksueel (zinnelijk) handelen of begeren' (zie bron).

Binnen een verstandshuwelijk ('een huwelijk gesloten uit verstandelijke overwegingen' zie bron 2) kan natuurlijk best sprake zijn van seksueel (zinnelijk) handelen of begeren.

Maar als dat ontbreekt binnen een verstandshuwelijk dan is dat huwelijk tegelijkertijd een platonische relatie.

Toegevoegd na 1 minuut:
als antwoord op je vraag wat het verschil is:

in het eerste geval is het verschil dus het al dan niet seksueel handelen of begeren.

in het tweede geval is er geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook in een verstandshuwelijk is, al dan niet spetterende, sex mogelijk, maar in een platonische relatie niet.
als je een platonische relatie hebt, dan leef je samen als broer en zus.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of als 2 zussen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Een verstandshuwelijk kan een platonische relatie opleveren (een relatie zonder sex) maar hoeft niet.
Alle door ouders voorgekookte huwelijken zijn bv verstandshuwelijken, maar ik zou, gezien het aantal kinderen dat eruit wordt geboren, niet zeggen dat het platonische huwelijken zijn.,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi geschreven +je
Volgens mij is het woord platonisch gelijk aan verstand, alleen het laatste woord huwelijk en relatie daar zit het verschil.

Je zou dus kunnen zeggen een verstandshuwelijk en verstandelijke relatie, is in zoverre anders dat het niet gebonden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plato bedoelde daarmee een relatie tussen 2 gelijken. Man en vrouw waren in zijn ogen geen gelijken,het ging hem zuiver om een innige vriendschappelijke verhouding tussen 2 mannen, maar beslist geen homosexuele verhouding.Dus als je praat over een platonische verhouding, wordt daar tegenwoordig heel iets anders onder verstaan, dan wat Plato er mee bedoelde. In onze tijd is het dus een liefdesverhouding, zonder dat er sexualiteit bij om de hoek komt kijken.
Een verstandshuwelijk is een huwelijk waarbij het meestal om gewin gaat, b.v. 2 bedrijven samensmeden tot 1.Maar...waarbij de kans dat het tot een liefdesrelatie komt, beslist niet is uitgesloten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verstandshuwelijk is een gearrangeerd huwelijk
door de ouders wordt bemiddeld met wie hun kind zal huwen.
Zonder eerst verliefd te zijn maar er kan wel liefde ontstaan en kinderen komen.

Platonische relatie is een liefderelatie waar geen seksueel handelen (lichamelijke liefde) of begeren aan te pas komt.
Een innige vriendschap,een liefde zonder lichamelijke wensen.
Het begrip platonische liefde gaat terug op de Griekse
filosoof Plato,hij had nooit geen andere liefde dan platonische liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit geen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de boeken nooit geen ;-)
Misschien helpt dit: platonische relatie kun je hebben met iemand van het andere geslacht; is een innige, veelomvattende relatie (je beste vriend) zonder seks.
Verstandshuwelijk is veelal niet gebaseerd op gevoel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een verstandshuwelijk is seks een mogelijke optie, bij een platonische relatie niet.