Hoe kunnen we ons kind (3,5) leren 'Ik heb' in plaats van 'Ik heeft' zeggen?

Onze dochter van 3,5 zegt al ongeveer een jaar lang 'Ik heeft' in plaats van 'Ik heb' en hoewel we elke dag opnieuw haar wel honderden keren corrigeren. We zeggen altijd op rustige manier dat het 'Ik heb' moet zijn, en dan zegt ze soms even 'Ik heb' maar een minuut later is het weer 'Ik heeft'. Ik kan er eigenlijk niet meer goed tegen, ik ben mijn geduld verloren...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
Powergen
9 jaar geleden
Dat komt wel goed, volgens mijn ouders had ik vroeger mijn eigen woordenschat. Boodschappen noemde ik blijkbaar steeds dopjedom. Ben nu 19 en kan me niks meer herinneren dat ik dat vroeger zei. Ondertussen spreek ik gewoon vloeiend Nederlands.
Rieneke1
9 jaar geleden
Stop met het alsmaar corrigeren, haal de druk er af.
Geef gewoon het goede voorbeeld, komt vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn dochter heeft soortgelijks gehad. I.p.v "ik" zei ze haar eigen naam in derde persoon. Het heeft heel lang geduurd tot ze het goed zei.
Met veel corrigeren en heel veel engelen geduld, komt het wel goed.
Zit het bij uzelf toch echt niet lekker, kunt u het navragen bij een logopediste. Die weten precies wat u moet/kunt doen.
Ivana
9 jaar geleden
Je geduld verliezen om zo iets onnozels. Ben je ook boos als ze haar trui achterstevoren aantrekt? Geef kinderen toch de ruimte om groot te worden. Wat is nou drie-en-een-half. Tussen 0 en 7 jaar moet een mens meer leren dan in de rest van zijn leven. Geduld, geduld....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laat toch lekker gaan, als ze nou 28 was zou ik me zorgen gaan maken :-)
Misschien doet ze het wel expres omdat jullie er zoveel moeite voor doen het haar af te leren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er was te Rotterdam een kreeft
die steeds ‘ik hebt’ zei voor ‘ik heeft’.
“En dit,” zo zei een Amsterdammer,
“is daarom zo bijzonder jammer
omdat het toont welk wanbegrip
men daar van werkwoordsvormen hib.” Kees Stip
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dor niet te corrigeren! Alleen de zin goed herhalen .nu leg je er te veel nadruk op . Test heel ongemerkt of ze wel goed hoort . Maak een liedje met ik heb !! Of een spelletje! Ik heb bij me als ik ? Enz maar kinderen op die leeftijd leren taal door te luisteren naar jou en niet door regels of correctie .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mij dochter van 3,5 doet exact hetzelfde, don't worry.
ik geef sinds kort les in de 0-groep (voorschool/ vve) en er zijn zo veel kinderen waar ik dit ( en soortgelijke dingen) terug zie. goede voorbeeld en het kot allemaal wel goed

Antwoorden (2)

Door af te wachten :-). Ze is drie, dat is een leeftijd waarop veel kinderen nog amper inzicht hebben in de grammatica. Soms helpt het om te corrigeren, maar niet altijd: voor het correct gebruik van grammatica is een bepaalde mate van inzicht nodig, dat is niet simpel iets wat je vaak hoort en dan als vanzelf goed gaat doen. Hoewel het juiste gebruik vaak ook WEL vanzelf zal gaan, werkt het nu eenmaal niet altijd zo. Ik kan me herinneren dat als kind het gebruik van bepaalde woorden pas echt begreep toen ik ging lezen, omdat ik tot dan toe nooit helemaal goed had verstaan wat mensen nu eigenlijk zeiden. Dat zijn momenten waarop een kind soms *ineens* begrijpt hoe het wél in elkaar zit.

Jouw dochter zal ook wel zo'n moment krijgen voor het correcte gebruik van het werkwoord "hebben". Dat komt vanzelf een keer, je hoeft je echt geen zorgen te maken dat ze tot in haar volwassenheid "ik heeft" zal blijven zeggen.

Dus wat je moet doen? Gewoon een diepe zucht nemen en doorgaan. Het heeft weinig zin om je zo op te winden over één aspect van haar taalontwikkeling. Elk kind heeft wel iets dat zich trager ontwikkelt dan de rest. Sommige kinderen leren pas heel laat tellen, begrijpen het verschil tussen jongens en meisjes niet en blijven "hij" zeggen als het over een meisje gaat, en weer anderen worden pas laat zindelijk. Als jouw dochter zich verder normaal ontwikkelt, is het niet iets om je zorgen over te maken. Je kunt het af en toe blijven corrigeren, maar zelfs als je dat wat minder duidelijk blijft doen en je legt het over een half jaar of een jaar nog een keer uit, dan is de kans heel groot dat ze het *ineens* snapt. Kinderen ontwikkelen zich elk op hun eigen tempo en hebben allemaal hun eigenaardigheden en grappige of irritante trekjes. Niet al te veel waarde hechten aan het feit dat je dochter niet elk moment van de tijd alles voor 100% goed doet, lijkt me heel wat meer rust geven voor jou als ouder. Geen mens is immers perfect; kinderen zijn soms net mensen hé?

(Een beetje terzijde, maar ik wil het toch even benoemen: ik vraag me af waarom een vader zich zó druk maakt om een grammaticafout van zijn dochter dat hij aangeeft er niet meer goed tegen te kunnen. Als je merkt dat dit een patroon is, dat je meer in het algemeen minder kunt hebben of dat je snel prikkelbaar reageert op je dochter, is het goed je af te vragen wat daar de oorzaak van is. Als je onder veel stress staat, is het wellicht verstandig dat eens te bespreken met je huisarts.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Jammer dat ik je geen 10 plussen kan geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord, ouder zijn is een moeilijke taak, dat geduld en energie kost, soms moet je je kind kind laten zijn, zonder steeds te corrigeren. Zorg dat je behalve de opvoeder, ook de persoon bent waar je kind op kan bouwen en vertrouwen zonder perfect te hoeven zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is "ik heeft" erger dan "hij heb"?
Beide gaan in een normale taalomgeving vanzelf over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij zou het ook nog wel eens een aandachtsdingetje kunnen zijn voor de kleine. Elke keer dat er gecorrigeerd wordt, krijgt zij aandacht. Iets waar ze op die leeftijd ook heel vatbaar voor zijn.
Als je je gaat irriteren aan iemand van 3, dan denk je volgens mij dat iemand van 3 jou expres wil irriteren. Op die leeftijd gaat dat nog niet zo bewust. Dus, geduld en inlevingsvermogen zouden hier op z'n plaats zijn. Verder een goed eigen taalgebruik om de taalontwikkeling te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pick your battles! Als dit het ergste is wat je dochter doet dan zou ik een rustig een goed boek gaan lezen of zo want dat je je hier druk om maakt vind ik heel erg!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
mijn vriend is 36 (ipv 3,6 hihi) en zegt nog steeds hij heb (en liggen en leggen /kennen en kunnen precies verkeerd om) ....hmmmm :(
hihi
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, maar dat is nou precies waar Pieterpostje (volsterkt onnodig dus) bang voor is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik heb als klein meisje jaren lang woorden gebruikt als: Enigste (en dan niet bedoeld als mooiste) hiero en daaro.
Ik weet nog dat mijn oma mij daarmee op een gegeven moment begon te verbeteren. Net als verleden tijd van willen. Dan zij ik wouden (maar toen was ik al wat ouder) Juist omdat oma het steeds verbeterde en mij overhoorde zei ik expres Enigste, hiero, daaro...wieletjes. En thuis zei ik het goed.
Je kan je dochter goed taalgebruik leren door zelf het goede voorbeeld te geven en lekker veel met haar te kletsen en te zingen en haar voor te lezen. Als je dochter een verkeerd woord gebruikt of als haar zinsbouw niet klopt, dan kan jij het vervolgens rustig op de juiste manier zeggen. Als zij bijvoorbeeld zegt: "Ik heeft een jurk aan." Dan kan je bijv. reageren met: "Ja, ik zie dat jij een jurk aan hebt. Ik heb een broek aan." Geniet verder vooral van de verhalen van je dochter en maak je niet druk om de details. Laat haar vooral vrij praten en maak haar niet onzeker. Als jij ongeduldig wordt gaat ze misschien steeds minder tegen je praten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.