Hoe kan ik mijn vader uitleggen dat ik zijn vriendin niet meer wil zien?

De vriendin van mijn vader is een soort parasiet. Ze is hem op de huis zitten op een zwak moment. En nu is ze niet meer weg te krijgen. Ze beïnvloedt mijn vader op een slechte manier. Hij veranderd hier heel erg door.

Nu wil ik dit op een vriendelijke manier duidelijk maken aan mijn vader. Zonder hem hierbij te kwetsen of kwaad te maken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Op de huis zitten??
Ik bedoelde op de huid gaan zitten...
Sorry

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry:hij veranderT.
Maar waarom verandert pa? Is dit geen teken van zwakte van hem? Hij moet zichzelf en autonoom blijven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij mag wel veanderen, maar hij verandert heel erg in negatieve zin.

Het beste antwoord

Die situatie hebben mijn zus en ik ook.....
We praten er veel over samen, maar er is niets aan te veranderen, tot die conclusie zijn we wel gekomen.

Je vader is een volwassen mens, die zelf uit mag/moet/kan maken, met wie hij zijn leven deelt. Ook al had je dat liever anders gezien: je zult het moeten accepteren.
En het alternatief : je vader in z'n eentje, wachtend tot één van de kinderen bij hem langskomt, is ook niet echt fijn - de volwassen kinderen hebben tenslotte ook hun eigen leven.
Nu wordt er tenminste koffie gezet, de was gestreken, hij zit niet alleen, hij hoeft niet in z'n eentje boodschappen te doen, er wordt voor hem gezorgd, er is een levend wezen dat bij hem is, dag en nacht. Dus puur op je verstand moet je dankbaar zijn dat ze er is.
Gevoelsmatig moet je daar zelf een mouw aan passen : je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je met je gevoelens omgaat.
Hij verandert erg door haar, schrijf je. Mensen veranderen hun hele leven, ook dat zal je moeten accepteren.

Als ze, zoals bij onze vader, 'joined at the hip' zijn, ze geen stap doen zonder elkaar, probeer je vader dan minder als je vader, en meer als een hele oude vriend, die je al je hele leven kent, te gaan zien. Wij krijgen door haar niet eens meer de kans een één op één gesprek met hem te voeren. Het is niet anders. we moeten dit soort dingen nemen, zoals ze komen.

Wij hebben wel eens gedacht, dat hij zou opmerken, hoe 'anders' de rol is geworden die hij in ons leven speelt.
Maar blijkbaar is dat minder belangrijk voor hem dan haar aanwezigheid.
Het is niet anders. ik wens je wijsheid in het bepalen van je nieuwe rol in zijn leven. Ze ís er nou eenmaal, hij wil zo met haar leven, dus ga door met je eigen leven, en neem haar op de koop toe. Op een dag zal hij er niet meer zijn, dus maak die laatste jaren niet extra moeilijk voor hem. Dat zou je je later kunnen gaan verwijten, en dat wil je vást niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed en wijs omschreven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeer waardevol antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een ontzettend goed antwoord! Jammer dat ik maar 1+ mag geven. En jullie overigens ook nog sterkte ermee dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dankjewel - we leren het wel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi omschreven. Zou bijna denken dat we dezelfde vader hebben... Dank je voor je antwoord.

Andere antwoorden (9)

vertel dat je eigen niet prettig voelt met haar in je bijzijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kunt niet voor jou vader bepalen dat hij zijn vriendin moet dumpen. Sterker nog ik zou je afraden om tussen die relaties in te komen want dit zorgt ervoor dat jij je vader dwingt te kiezen tussen jou en je vriendin. Zelfs als hij voor jou kiest kan dit je relatie met je vader beschadigen.

Als je nog thuis woont kun je bij je moeder intrekken (indien mogelijk). En als je al je eigen huis hebt spreek je met je vader alleen af als je elkaar ziet en niet samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik woon op mezelf.
Maar het grote probleem is dat mijn vader haar te pas en te onpas meeneemt. Juist op momenten dat ik denk alleen met hem af te spreken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer hem dan uit te leggen dat je hem liever alleen ziet (zonder zijn vriendin aan te vallen).
Lieve pa,ik hou verschrikkelijk veel van je en daarom doet het me pijn om te zien hoe jij verandert onder invloed van deze vrouw.Ik kan niet lijdzaam toezien hoe zij jou stukje bij beetje kapot maakt en daarom wil ik liever even een beetje afstand van haar nemen.Misschien vergis ik mij en zo kan ik misschien weer een objectieve kijk op haar krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu je meer en meer info toevoegt, moet ik mijn vorige antwoord herzien...

Dan is het ook weer simpel, dan ga je op het moment dat zijn vriendin ten tonele verschijnt...

Na een paar keer zal je vader aan jou vragen, waarom dat je dat doet... En dan spreek met hem... en zeg alles..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai, dat is een heel moeilijke situatie. Een vriendin zit in een vergelijkbare situatie, met als gevolg dat het contact met haar vader ook flink bekoeld is geworden.

Van de ene kant moet je de vriendin van je vader gewoon accepteren, net zoals hij jouw partner ook zal moeten accepteren. Maar als je de situatie met zijn vriendin onhoudbaar vindt dan moet je het met hem bespreken. Heb je het al eens laten doorschemeren aan je vader? Ik zou er in ieder geval heel erg voor oppassen dat je haar niet zwartmaakt. Zeg geen negatieve dingen over haar, maar leg uit dat jullie karakters zodanig botsen dat het gewoon niet werkt als jullie elkaar zien. Je kunt dan altijd nog afspraken maken dat jij en je vader elkaar (zoveel mogelijk) zien als zij er niet bij is. Zijn er situaties waarin je haar wel kunt dulden of wil je haar het liefste helemaal niet zien? Heb je nog broers of zussen die dezelfde mening hebben? Jij kent je vader het beste en kunt het beste inschatten of je hem wel of niet kunt zeggen dat hij zo verandert door haar. Als je denkt dat dat niet kan dan zou ik dat in het midden laten, maar het zo dicht mogelijk bij jou laten. Sterkte ermee in ieder geval, want het is geen leuke situatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Nieuwsgierig. Het is zijn leven en zijn keus.

Maar als je je vader echt eens voor jezelf alleen wilt hebben, stel hem dan eens een "vader-dochter-dag" voor. Misschien krijg je hem daar wel warm voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste tip, lijkt mij, is eerlijk blijven.

je weet nou eenmaal niet hoe hij reageert en is door geen een van ons te voorspellen. Als jij eerlijk bent en goed uitlegt waarom je deze beslissing hebt genomen kun je jezelf nooit iets verwijten.

wees dus extreem duidelijk en gewoon eerlijk. En dan maar hopen dat je vader deze keuze respecteerd.

succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je ook doet of zegt, de kans is groot dat je alles erger maakt! Haar naar siberië laten brengen zou een oplossing zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Praat er met hem over op een goed moment.Zeg hem wat je voelt-wat jij van deze vrouw vindt-dat jou indruk is dat je vader veranderd-gewoon rustig vertellen wat er op je hart ligt-wees eerlijk-het is niet een van de leukste dingen maar na het gesprek ben je ook opgelucht.
Kom op....het is je vader en deze verdient een eerlijk woord van jou..