ouders accepteren mijn vriend niet wat nu?

De toelichting van je vraag was: "Ik ben 20 jaar en heb een Half Marokkaanse vriend. Hij is gewoon in nederlands geboren en opgeroeid. we hebben nu meer dan een jaar een relatie maar mijn ouders vinden het niet goed. Ze denken dat de jongen slecht is en hebben alleen maar vooroordelen en denken dat hij een slechte indruk op mij heeft. Nu moet ik gaan kiezen tussen mijn vriend of mijn ouders. Maar ik wil niet kiezen, als ik voor hem kies moet ik weg thuis. Het is erg moeilijk financieel bij mij en mijn vriend werkt maar hebben ook niet genoeg voor een huis te zoeken. We hebben ons wel al ingeschreven. ik kom er zelf niet echt uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo!
Het is inderdaad een rot situatie. Er wonen geen buitenlanders in ons drop. Ze zijn er wel tegen dat weet ik nu wel zeker. Hun angst is dat ik verkeerde dingen zal gaan doen en dat hij mij later slaat en alles moet doen wat hij zegt en dan laat vallen enzovoort. en denk ook wel voor het geloof omdat hij wel moslim is maar hij is gewoon nederlands en ik ben gewoon katholiek. Mijn ouders hebben hem een keer gezien met veel tegen zin ze hadden toen al hun oordeel klaar. Ik hoop zo dat ze het kunnen inzien dat hij wel goed is! Want ze kennen hem gewoon niet eens en gaan meteen oordelen en negatief praten. Waar nergens op slaat natuurlijk. Ik studeer nog. Dat klopt. En we hebben ons sinds 3 weken ingeschreven maar het zal wel nog een hele tijd duren denk ik. Omdat we het financieel niet redden. Ik ga nu wel nog kijken naar een baantje zodat we het eerder aan kunnen gaan. Ik zal eens gaan kijken op de belastingdienst. Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
meid, je moet je er niet druk om maken! ik heb ook een afrikaanse ex, een ghanees, weliswaar west-afrikaans, maar goed, maakt niet uit verder. Ik had je al een antwoord gegeven, maar ik wou nog meer schrijven en dat kon niet meer, vandaar maar me reactie. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: mensen die geen idee hebben waar ze over praten, hebben het altijd van "horen zeggen", "zien van" en "gehoord van". Deze mensen, helaas je ouders, hebben zoals je zelf zegt, al een oordeel klaar, vóór dat ze de moeite nemen om iemand écht te leren kennen! mijn ex, een ghanees, werkte zich uit de naad, was thuis, was er voor de kinderen, ging niet vreemd, stal niet, was gewoon een nette vent. Er waren wat problemen maar elke relatie heeft problemen en het is niet per definitie zo dat "elke marokaan steelt" of "hij is moslim, dus moet jij alles doen", of "hij is moslim, dus jij moet een hoofddoekje om" of "straks steelt ie je kinderen" of "miss is het wel een player" of "hij gaat vreemd". doe lekker normaal denk k dan, dr zijn zat hollandse kerels / jongens die net zo erg zijn al sdie vooroordelen doen voorkomen! dikke vinger denk ik dan, jij hebt een eigen standpunt, je kent je vriend het best van iedereen, van binnnen en van buiten (tenminste dat mag je hopen), jj weet hoe hij in het leven staat, zijn normen en waarden en wat hij wil en waar hj voor gaat. je hoeft je niet te bewijzen, je hoeft niks te laten zien. het enige wat je hoeft te doen is een relatie in stand te houden waarin het goed gaat, zonder "zie je nou wel!"-gedoe van buitenstaanders. en als er wel "ziejenouwel-gedoe" is, lekker laten kletsen! zijn het jou ouders niet, zijn het wel andere mensen die kritiek hebben. Het gras is altijd groener aan de overkant, maar dan moeten ze wel hun eigen gras maaien. mensen weten wat ze horen en zien als het op het nieuws komt, maar moeite doen om mensen echt te leren kennen doen ze dan weer niet. daarom zeg ik altijd dat het juist die mensen zijn die geen buitelandse vrienden of kennissen hebben. meid, doe wat goed is, ga lekker samenwonen, laat je ouders lekker, die zien op een dag echt wel dat het gewoon een goeie jongen is. En zo niet, hebben ze pech, maar je moet wel onthouden: dát is dan hun mening, jij hebt jouw mening. En als je van elkaar houdt ga je niet uit elkaar omdat papa en mama dat zeggen, maar blijf je bij elkaar omdat jullie voor elkaar kiezen en omdat de rest van de wereld gek is!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hee! Dankjewel voor deze reactie! Echt heb er wel wat aan.
Je hebt helemaal gelijk wat je allemaal zegt.

Antwoorden (3)

Vraag ze eens in een rustig gesprek waar ze bang voor zijn en vraag of jouw vriend ze in een gesprek mag laten zien dat dat niet klopt.

Er zijn talloze autochtone jongens van 20 zonder baan die de hele dag rottigheid uithalen en crimineel bezig zijn. Vraag ze of ze liever willen dat je met een autochtoon gaat die dat de hele dag doet. Wijs ze erop dat hij werkt en vraag of ze hier echt om hun dochter willen verliezen of dat er misschien iets anders speelt (pure vooroordelen over later: later wordt hij wel crimineel, ons kleinkind zal moslim worden en besneden worden etc etc etc).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste pelle, Dankje voor je reactie.
Ik heb al zovaak in een brief geschreven hoe hij is maar ze leggen het niet bij ze willen alleen maar een ding dat is uitmaken. Aangezien hij ver weg woont ga ik altijd naar hem toe. Dat vinden ze wel een probleem dat weet ik wel maar ja goed dat vind ik niet erg. Ze zeide vandaag nog dat ik moest kiezen en dat als ik echt voor hem zou kiezen dat ze mij niet meer woude zien. Het zijn gewoon vooroordelen want ze willen mijn vriend ook niet zien en mag niet bij mij thuis komen. Stel je voor dat onze dochter met een marokkaan wordt gezien in ons dorpje waar we wonen. Dat kan toch niet zeide ze en wil je de familie hier ook door kwijt raken...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe oud ben je zelf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben 20 jaar
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat doe je voor opleiding of werk je?
Vraag je ouders eens of ze het cultuur verschil te groot vinden, dat komt bij andere culturen ook voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je je al ingeschreven hebt met je vriend samen is daar je antwoord al: je kiest voor je vriend. Je ouders zullen er nog steeds tegen zijn, maar ik vind: de rest van de wereld is gek, je kiest voor elkáár en niet "omdat andere mensen een andere mening hebben!".Je ouders zullen ermee moeten leren leven.

mijn ex was een ghanees, een afrikaan en ben zelf een blanke trien. Hij kleiner dan i, dus het contrast was enorm. Je moest eens weten hoeveel mensen er tegen waren en hoe ontzettend veel vooroordelen ik naar me hoofd heb geslingerd gekregen, de ene opmerking nog erger dan de andere. Ik heb heel wat gehuild, maar altijd zei ik tegen mezelf: laat ze praten, ze weten niet beter, ze hebben zelf geen buitenlandse vrienden, alles is van "horen van" en "lezen uit" en "gezien op". Niks geen eigen ervaring geloof me.

Daarnaast, ... als hij half nederlands / marokkaans is, is hij vooral Nederlands, met Nederlandse normen en waarden, en natuurlijk zal hij ook wat hebben meegekregen van de marokaanse cultuur, ligt eraan hoe de verhoudingen zijn thuis. En als hij gewoon net zoveel mag als jij dan is er heel weinig aan de hand.

"hij gebruikt je, zoals ze dat doen met alle vrouwen"
"zeker alleen voor de sex?"
"je vent zit voor vakantie in het buitenland, zeker weten dat hij een ander heeft!"
"wow, je hebt drie kinderen? kijk maar uit, alle afrikanen willen heel veel kids!"

Het is heus niet zo dat hij "slecht" is, maar mensen hébben nou eenmaal graag vooroordelen en doen niets liever dan mensen over één kam scheren, vooral als ze nul komma nul weten van die ene cultuur. Je kan het duizend keer uitleggen, maar sommige mensen houden eenmaal vast aan hun standpunt.

Ik heb zelf ook ghanees/nederlandse kinderen, met hollandse normen en waarden opgevoed, maar ze zullen áltijd te maken krijgen met dit soort dingen, omdat mensen nou eenmaal niet beter weten en omdat alles is van "horen van".

Zolang je alleen met Nederlandse mensen omgaat en niet met iemand van een andere cultuur zul je nooit weten hoe het is, hoe het gaat, en met welke dingen je te maken krijgt.

Echt, als mensen eenmaal een standpunt hebben, dan kan ze er met moeite van afschoppen, en is het enige wat je kan doen bewijzen ddat dat het goed gaat, en dat hj normaal is, niet slecht en dat alle vooroordelen niet waar zijn.

En Nederlandse mannen zijn ook heus niet pertinent beter, of geweldiger, ja ze praten nederlands, maar daar zitten ook "joepies" tussen, das in elke cultuur zo!