hoe krijg ik het jaloerse gedrag van mijn zoontje afgeleerd ?

Mijn zoontje van 1.5 is erg jaloers, als mijn dochter bij mij wil zitten,zet hij het op een krijsen.
ook als mijn man en ik samen knuffelen.
ik geeft hem zoveel mogelijk overdag positieve aandacht om het gevoel te geven dat hij er ook mag zijn.
maar hij laat het nog steeds niet toe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zeg duidelijk dat je even de aandacht geeft aan je dochter of man en dat hij later weer aan de beurt is. En negeer zijn gekrijs, dat moet geen effect hebben.
Draai het ook om, geef hem alle aandacht als je man en dochter erbij zijn, zeg dan tegen de anderen"Ben nu even met .... bezig, jullie zijn straks weer aan de beurt.

Leer hem ook alleen spelen, begin samen aan een huisbouwen met blokken, zeg dan dat je even iets anders gaat doen(bv strijken of afwassen) en later weer komt helpen.
Dat kan je dan weer gebruiken om te gebruiken als je je dochter aandacht wil geven, jij bouwt even door aan het huis ga ik nu even met .....tekenen en kom zo weer bij jou.
Maak die tijden in het begin niet te lang, zo leert hij dat jij je aandacht verdeelt tussen iedereen in het gezin en hij ook zichzelf af en toe moet vermaken.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel liefde geven aan dat knulletje.

Hij kreeg natuurlijk steeds alle aandacht helemaal alleen en plotseling is die aandacht compleet weg..voor zijn gevoel.

Betrek hem wat meer bij alles en laat hem helpen bij de verzorging van het nieuwe kindje. Probeer hem vooral ook te begrijpen en geef hem zo nu en dan eens een extra aai over zijn bolletje.

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een lastig probleem. Dit jaloerse gedrag hoort bij de leeftijd. Je zoontje is nog egocentrisch en moet nog leren delen (ook aandacht).
Sommige kinderen kost 'leren delen' meer moeite dan andere kinderen, maar je kunt dit uiteraard oefenen.
Dit kun je doen door de 'om de beurt' spelletjes.

Voorbeelden:
Eerst de één en dan de ander. Neem bijvoorbeeld twee ballen en rol er eerst een naar de één; dan één naar de ander, dan weer naar de eerste, enz. Neem een appel, schil hem en snijd hem in stukjes. Geef eerst een stukje aan het ene kind; dan een stukje aan het andere kind, neem zelf daarna een stukje. Als iedereen zijn stukje op heeft maak je zo weer een rondje.

Zo zijn er uiteraard veel meer voorbeelden te bedenken waarbij hij leert om op zijn beurt te wachten. Doe dat niet alleen overdag, maar ook als de anderen er zijn. Zo leert hij op zijn beurt te wachten, maat leert ook: 'Ik ben straks aan de beurt'. Tot de volgende dag wachten duurt voor hem te lang. Hij moet wel het gevoel hebben dat hij erbij hoort. Dus als je even met je man of andere kind geknuffeld hebt, kun je hem daarna gerust ook even knuffelen.

Vergeet niet om ook een complimentje te maken als hij op zijn beurt gewacht heeft.

Dit kost je misschien even energie, want je moet eraan denken om hem er steeds bij te betrekken. Uiteindelijk is dit de energie dubbel en dwars waard. Dan weet hij dat hij er ook bij hoort en dat hij zijn aandacht ook wel krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zoontje is nog maar erg klein. Hij begrijpt niet dat hij de babyplaats moet delen.
Ik heb van mijn moeder geleerd dat je het beste beide kinderen tegelijk bij je kunt nemen. Je zoontje kan er dan aan wennen, dat hij alleen bij je kan zijn, even niet, en ook samen.
Gedrag ""afleren"" komt in deze situatie totaal niet in aanmerking. Hij moet ook van zijn zusje blijven houden.