Mijn vriend vindt het moeilijk om over voor hem moeilijke onderwerpen te praten. Hij wil dit graag leren. Hoe kan ik hem hierbij helpen?

Een van de dingen die hij heel erg moeilijk vindt is het praten over zijn schulden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het alleen een goeie vriend of echt "Jouw vriend"?
Ritsuka
12 jaar geleden
Soms is schrijven of typen makkelijker, is dat een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies Het is mijn partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het niet moeilijk voor hem is, maar hij WIL er niet over praten! dit zijn twee verschillende dingen. Laat m eens open kaart spelen tegenover zijn partner! en ik hoop dat ie hulp heeft gezocht ivm zijn schulden! sterkte..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in ieder geval geen psychologen erbij halen. Dat heeft bij mij bijna het leven gekost. Zij denk dat ze weten hoe je bent. Ja (...) op. Echt van die mensen wordt je erg chagrijnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@GSam2011 Gelukkig heeft hij geen therapie nodig vind ik zelf. Zelf heb ik gelukkig wel goede ervaring met psychologen. Als psycholoog kan je veel schade aanrichten. Het spijt me dat jij geen goede ervaringen er mee hebt!
@gizmo5000 Hij heeft hulp gezocht en dat gaat goed. Wat betreft dit onderwerp weet ik dat hij er niet over wil praten omdat het te pijnlijk is. Maar hij snapt ook dat het voor mij belangrijk is omdat we later willen samenwonen. Hij begrijpt dat ik dan wel met hem over geld moet kunnen praten.

Antwoorden (4)

Nou daar heeft hij ook eerst vertrouwen voor nodig, vraag hem eerst of hij ergens bang voor is, bijvoorbeeld dat je boos word of hectisch reageert, probeer erachter te komen WAAROM hij iets moeilijk vind, wat verwacht hij als hij iets moeilijks verteld?

Ook kan het misschien helpen om het op te schrijven in plaats van uitspreken, gewoon bijvoorbeeld een steekwoord of een emailtje typen.

Misschien dat dit wat beter werkt, en dat jullie er dan achteraf samen nog rustig en op een fijne manier over kunnen praten. Ik ben bijvoorbeeld altijd bang om serieuze dingen te bespreken omdat ik niet wil dat mensen hectisch reageren, daar heb ik wat angst voor.. als ik na een paar keer merk dat die persoon heel goed luisterd en rustig en lief blijft, durf ik er steeeds sneller over te spreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring weet ik wel wat tips.

Probeer zoveel mogelijk begrip te tonen. Schulden ontstaan meestal niet bewust. Er zit meestal wel een verhaal achter. Maar mensen schamen zich daar ontzettend voor. Ook tegenover zichzelf zal hij er moeite mee hebben om er over na te denken. Het is dan belangrijk om iemand te hebben die hij vertrouwd, en die hem begrijpt.

Hoe moeilijk ook, het is belangrijk dat jij volledig op de hoogte bent van het verleden, en het heden. Om in de toekomst overzicht te houden is het belangrijk dat hij er zelf luchtiger over na kan denken, en uiteindelijk zonder enkele moeite zijn zaken kan regelen.
Zoiets kost gewoon tijd.

Begin met praten, denk er niet te veel over na van te voren. (hoe moeilijk dat voor jou ook is). Als je eenmaal aan het praten bent, gaat het vanzelf.
En de tip van de eeuw, maak geen verwijten. Nooit! Al is het hem te wijten dat het gebeurt is. Het is nou eenmaal gebeurt, en je zult verder moeten in de toekomst.

En als laatste; verlies jezelf niet, je kunt namelijk meegezogen worden in een negatief spiraal. Dit werkt voor beide niet. Probeer er in gedachte afstand van te doen. Want zoals ik al zei, het is gebeurt. Klaar, hop verder naar de toekomst!

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
ohja, probeer op te bouwen. Een moeilijk gesprek als deze hoeft niet in een keer uitgesproken te zijn. Maak het elkaar niet (nooit) moeilijker dan noodzakelijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht je trouwens nog vragen hebben over het oplossen van schulden, ik ken heel veel middelen en wegen die naar een goed toekomst kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom juist wil je vriend over moeilijke onderwerpen praten? Is dit omdat jij dat wil en dat hij eraan tegemoet wil komen? Of kwam dit helemaal uit hem zelf zo van "hej, ik wil zo graag over moeilijke onderwerpen praten maar dat kan niet en ik wil dit leren"...?
Als hij ook spontaan gezegd heeft dat hij wil leren praten over zijn schulden : wat willen jullie met dat "praten "bereiken? Wat is met andere woorden het nut van over die gevoelige thema's te praten? Bv. Kan jij hem financieel helpen met zijn schulden? Of verwacht hij dat misschien? Of is dit een manier om intimiteit te scheppen tussen jullie? Maak je "verborgen" agenda duidelijk, zodat het voor beiden helder wordt waar de communicatie toe moet leiden.
Wat je vraag betreft :
Je kan hem het beste helpen op de volgende manier :
- niet meer verwachten dat hij erover praat. mannen verwerken dingen anders dan vrouwen. bij een vrouw lucht praten op, bij mannen niet altijd. als de tijd rijp is, zal hij er wel over beginnen.
- hem laten aanvoelen dat je hem accepteert zoals hij is. je hoeft dat daarom niet expliciet te zeggen "oh schat, ook al heb je schulden, ik accepteer je" , maar hoedt je voor ongevraagd advies over gelijk welk thema dat hem aanbelangt. Natuurlijk mag jij je voorkeuren voor jezelf en voor je verwachtingen mbt een relatie uitspreken, maar als het over zijn eigen problemen (schulden) gaat of zijn eigen uiterlijk of zijn eigen interesses enz... die niks met jou te maken hebben : geen advies. als hij er wil zal hij er wel om vragen.
- je hoeft hem zeker niet te "leren" om over gevoelige thema's te praten. praat gewoon over jouw eigen gevoelens en thema's die voor jou gevoelig liggen zonder enige tegenverwachting te stellen. dit zal hem mogelijk aansporen over zijn eigen problemen te praten. Ga er echter niet vanuit dat dit sowieso zo zal gebeuren...
- laat het probleem bij hem. je hoeft hem niet te redden noch in zijn plaats te denken. als hij hulp verwacht, kan hij dat vragen. en jij kan op elke moment zonder scrupules kiezen welke hulp je wil geven. Of niet wil geven.
Bronnen:
liveisgreat
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, ik kan hier zeker wel wat mee. Hij heeft nooit geleerd om over zijn gevoelens te praten en moest alles zelf maar uitzoeken vroeger. Hierdoor steekt hij zijn kop in het zand waardoor hij bijvoorbeeld niet meer naar zijn werk durfde. Daarom wil hij graag er over praten, zodat hij dat soort dingen kan voorkomen.
Ik zal hem de vragen stellen die jij mij stelt. Hij moet het niet voor mij doen maar voor zichzelf.
liveisgreat
12 jaar geleden
Inderdaad, het is heel fantastisch natuurlijk als iemand zijn of haar diepste innerlijke gevoelens, angsten etc wil delen. alleen is het ook belangrijk om het motief hierachter duidelijk te krijgen, en duidelijk te zijn wat betreft verwachtingen.
Het treft me ook dat hij zegt dat hij niet meer naar "zijn werk durfde..." Als dat enkel en alleen komt doordat hij niet voor zichzelf durfde opkomen dan is dat toch wel een teken dat hij wat krassen op zijn ziel heeft zitten wat dat betreft. Maar natuurlijk weet ik de situatie niet, dus kan het niet inschatten wat hier gebeurd is.
veel sterkte samen!
Hey Nijntje,
Geweldig dat je tijd en energie wil gaan steken in jullie relatie. Teken dat je hem waardevol en belangrijk vind, ondanks (of misschien wel door )het feit dat hij moeite heeft om bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken. Ook hij heeft aangegeven daar graag wat meer over te willen praten , alleen mist hij de juiste voorwaarden die hij nodig heeft. ook voor hem een groot compliment.
Iemand die schulden gemaakt heeft weet zelf heel erg goed wat daar de oorzaak van (geweest) is, dat hoeft niemand hem meer te vertellen. Dat is als extra zout in de wond en daar zit hij juist niet op te wachten.
Het feit dat je deze vraag stelt kan zijn dat je jezelf over hem wilt ontfermen en beschermen tegen meer deuken, het kan ook zijn dat je een mogelijkheid zoekt waar jullie allebei beter van worden, in communicatie, in relatie.
Praten over moeilijke dingen is niet te leren, het is wel te stimuleren door positieve ervaring en dan nog met hele kleine stapjes. Verwacht geen snelle resultaten.
Bij de onderwerpen die moeilijk zijn voor hem om over te praten ( o.a. zijn schulden) is er een oorzaak, een duidelijke reden waardoor het hem moeite kost. Dat kunnen veel oorzaken zijn ( en nu ga ik invullen:) gezichtsverlies, negatieve uitspraken van anderen, schuldgevoel, angst voor diezelfde pijn weer terug te voelen, negatief zelfbeeld.
Poeh, en dat zijn er maar enkele.
Ga daar eerst eens samen mee aan de slag: Wat is voor jou een moeilijk onderwerp en wat maakt het moeilijk? Geen voorbeelden of onderwerpen, nee, heel simpel en direct: wat maakt het dat een onderwerp gemakkelijk of moeilijk wordt? Wat zijn de verschillen ?
Door daar mee aan de gang te gaan ( en niet direct naar de kern) onstaat er een band van vertrouwen. Dat is voor dit moment voldoende. Ga niet pushen of te veel verwachten.
Luisteren , stil worden en aanwezig zijn. Gun hem de tijd om zijn antwoorden te formuleren, stilte kan enorm helpen.
Vooral geen : Ja, maar toen..... enz. Ook geen: Maar jij hebt altijd.... ( dat is een aanval en verwijzing naar het verleden) Probeer de "waarom-vragen" te vervangen door de "waardoor-vragen" en ga nooit aanvullen of invullen.
Spreek een tijd af, ga niet door tot twee uur 's-nachts. Een (half) uur is voldoende en ga daarna leuke dingen doen die laten zien dat je elkaar waardeert en respecteert, ongeacht hoe je bent. Communiceer op basis van gelijkwaardigheid.
Aan een relatie die de moeite waard is, mag je een leven lang aan blijven werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter één roos met liefde gegeven, dan een hele bos als gewoonte. :0)