als je een antibioticakuur maar half hebt afgemaakt kan je dan na een paar dagen gewoon weer verder gaan ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
13.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
en zo ontstaat dus resistentie en werkt straks geen enkele antibiotica meer..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan me er ook zo kwaad om maken.

Antwoorden (3)

dat is de beste manier om resistente bacteriën te kweken doordat je halverwege stopt overleven de sterkste bacteriën en dan geef je ze een paar dagen om zich te vermeerderen en aan te passen aan de antibiotica waarna ze de volgende halve dosis krijgen en dat spelletje nog een keer herhalen en nog sterker worden, daarom staat er altijd dat je de kuur moet afmaken. Dus Nee dat kan niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal eens met oribatei. Op het niet afmaken van antibiotica-kuren zou de doodstraf moeten staan :-) Er zijn tegenwoordig niet alleen veel resistentie bacteriën, maar ik las laatst een Amerikaans artikel (heb even gezocht, maar kan het niet terugvinden) waarin een bacteriestam werd beschreven die zelfs opfleurt van een bepaald antibioticum. En dat hebben we allemaal zélf veroorzaakt!
Reddie
10 jaar geleden
Plusplus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Viridiflavus: veel minder dan op populatieniveau inderdaad, hoewel ook op individueel niveau gebruik van veel of veel verschillende soorten antibiotica eerder kan leiden tot relatieve ongevoeligheid van een bacterie voor een bepaald antibioticum. Maar zie mijn antwoord hieronder: tegenwoordig is al lang bekend dat niet het voortijdig afbreken van een kuur zorgt voor resistentie, maar onnodig gebruik of gebruik van onjuiste antibiotica en te lage doseringen. En omdat onnodig gebruik een grote factor is, werkt JUIST het advies om een kuur altijd af te maken resistentie in de hand. Hoe langer je antibiotica gebruikt, hoe meer kans een bacterie krijgt om zich aan te passen. Dus tien dagen AB slikken als je na de 5e dag al zo ver beter was dat je eigen immuunsysteem de klus had kunnen klaren, is vijf dagen teveel en vijf dagen langer kans voor de bacterie om resistent te worden. Soms stoppen mensen echt te vroeg, zodat ze opnieuw ziek worden. Dat is omdat de symptomen dan eerder verdwijnen of erg verminderen dan de infectie. Maar dat je een kuur moet afmaken vanwege het risico op resistentie, is echt achterhaald. Daarmee blijft wél overeind dat het opnieuw starten niet juist is als de kuur eenmaal is gestopt. Als de klachten weg zijn, is de infectie voldoende behandeld en is doorgaan (of: opnieuw beginnen) onnodig gebruik en DUS iets wat resistentie in de hand werkt. Als de klachten niet weg zijn, is het verstandiger om de arts het opnieuw te laten beoordelen: met de halve kuur laat deze infectie zich blijkbaar niet bestrijden, dus moet er OF een nieuwe kuur worden voorgeschreven die nu langer gebruikt moet worden dan eerst OF werkte het middel sowieso niet en moet er een ander soort AB ingezet worden. Soms wordt eerst 'blind' een behandeling gestart en tegelijk een kweek gemaakt; als dat hier gebeurd is en de uitslag is binnen, kan meteen een antibioticum worden voorgeschreven waar de bacterie gevoelig voor is. Maar hoe dan ook is opnieuw een halve kuur gebruiken niet verstandig.
Cryofiel
10 jaar geleden
De vraag is dan: als de symptomen weg zijn, hoe *weet* je dan dat je eigen immuunsysteem de laatste restjes kan opruimen? Op het moment dat de symptomen weg zijn, zijn er twee mogelijkheiden: 1.  De bacterie heeft zo'n grote klap gehad dat het immuunsysteem het verder zelf aankan.
2.  De bacterie heeft een klap gehad die zo groot was dat er nu geen symptomen meer zijn, maar er zijn nog steeds zoveel bacteriën over dat je (mogelijk verzwakte) immuunsysteem het zelf nog niet aankan. In het eerste geval is stoppen met de antibiotica de beste oplossing, zowel voor jezelf als voor het voorkomen van resistentie. In het tweede geval is stoppen met antibiotica juist de slechtste oplossing. Je wordt dan weer ziek, dus voor jezelf is het niet fijn. En mochten er aan het begin 10% deels resistente bacteriën in je lichaam hebben gezeten, dan is het percentage resistente bacteriën onder de overlevende exemplaren nu duidelijk groter dan 10%. Ook voor het voorkomen van resistentie is stoppen met antibiotica dus de slechtste oplossing. Om te bepalen of je op dag X van je antibioticakuur beter kunt stoppen of beter kunt doorgaan (al dan niet de volledige kuur), moet je dus meer informatie hebben. Zolang je die niet hebt, zou doorgaan wel eens de beste optie kunnen zijn.
Nee. Altijd een kuur afmaken. Nu een halve verder nemen heeft geen zin, ga nogmaals langs je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, beter niet zelfs. Als je nog klachten hebt, neem dan contact op met je arts. Als je geen klachten hebt, laat het hier dan bij.

Vaak wordt gezegd dat je een kuur moet afmaken om resistentie te voorkomen. Maar voortijdig stoppen met AB is niet wat resistentie veroorzaakt. Dat is het onnodig gebruik ervan én het gebruik van een te lage dosering of 'verkeerde' (=voor deze infectie niet werkzame) antibiotica. Dus: onnodig gebruik, maar ook het afmaken van een kuur als je eigenlijk al beter bent, of opnieuw pillen slikken als je al gestopt bent omdát je beter was, DAT maakt bacteriën resistent. Wetenschappers weten dat allang, maar het idee dat je een kuur moet afmaken vanwege het gevaar op resistentie zit zo diep in ons collectieve bewustzijn, dat ook artsen en apothekers dit nog regelmatig verkondigen. En voor wie om die reden twijfelt aan dit antwoord: lees eerst de bronnen voordat je de boodschapper afschiet. Ik verzin het niet zelf.

Wat citaten:
"De vraag (..) is of de verwekker van de infectie resistent wordt bij korte behandeling. Het antwoord hierop is in de meeste gevallen ontkennend. (..) Het zal duidelijk zijn dat de kans (..) groter is bij langduriger expositie (..) en dat het afmaken van de kuur hierbij eerder averechts werkt."
"(..)Hoogleraar medische microbiologie (..) ruimt (..) een wijdverbreide misvatting uit de weg: bacteriën worden niet resistent doordat je een kuur niet afmaakt. Wetenschappers weten dat allang,"
"(..) meestal voel je je al na een paar dagen, nog voor het einde van de kuur, een stuk beter. (..) de kuur heeft de infectie de eerste slag toegebracht en nu is het aan je eigen afweersysteem om de rest van de bacteriën op te ruimen."
"Er bestaat (..) data (..) waaruit blijkt dat mensen die een kuur van 3 dagen volgden net zo snel herstelden van een bacteriële infectie als mensen die een kuur van 10 tot 14 dagen volgden."

Dat alles betekent natuurlijk niet dat je zelf moet gaan dokteren. Wel dat je bij betrekkelijk eenvoudige kwalen soms gerust naar je eigen lichaam kunt luisteren EN dat je niet panisch hoeft te worden als je eens je medicatie vergeet op het moment dat je geen klachten meer hebt. Daarbij is resistentie meer een probleem op populatie- dan individueel niveau, maar dat is een andere kwestie. Vraag bij twijfel wel altijd advies van je arts.

Bronnen: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/3429548/2013/04/22/Is-het-erg-om-een-keer-een-antibioticakuur-niet-af-te-maken.dhtml