Dat is typisch zo'n vraag die je helemaal voor jezelf moet beantwoorden, omdat iedereen er weer een beetje andere waarde aangeeft. Bovendien zijn er vele soorten van houden van. Ik hou van mijn man, van mijn kinderen, van mezelf, mijn familie, mijn vriendinnen, van comfortabele schoenen, van patat met mayonaise, van lekker herfstweer, van koffie, van lezen, van handwerken - maar al die houden vans zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.

In ieder geval gaat het altijd om mensen (of dingen) waar je je goed of prettig bij voelt, die je niet meer zou willen missen, waar je je ei bij kwijt kunt, waar je meer voor voelt dan een tijdelijke heftige bevlieging. Die deel van jezelf zijn gaan uitmaken, deel van je leven, die feitelijk onlosmakelijk met je verbonden zijn. Waar je voor wilt knokken en waar je voor wilt werken. Die niet zomaar eenvoudig of zelfs helemaal niet vervangbaar zijn voor iets of iemand anders. Die uniek voor je zijn.

Maar nu zit ik het plaatje weer voor je in te kleuren ; de kunst is natuurlijk dat je ZELF weet wanneer en waarom je veel van iets of iemand houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Marleen wat doe je dat toch altijd goed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+niks meer aan toe te voegen

Andere antwoorden (7)

Het betekenT: liefhebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat beteken*t* houden van? Wat een brede vraag! Ik houd er van om op tijd te komen, ik houd van een biertje in de zon en ik houd van mijn hond, maar ik denk niet dat er enig verband is tussen die drie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Als je met een biertje in de zon je hond aait is er wel een verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, slechts gelijktijdigheid.
Dat je zelfs bereid bent om iemand zn steenpuist op de kont uit te knijpen... Dan hou je van iemand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van is dat je elkaar respecteerd zoals je bent.
Dat je elkaar in de waarde laat zoals hij of zij is.
Je wil veel met elkaar delen in voor en tegen spoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van betekent: ALLES...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houden van is liefde door je heen kunnen/durven te laten stromen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je houdt dan zoveel van de ander en je vertrouwen in die ander is zo groot, dat je je volkomen veilig voelt, wat je ook doet.
Bij mijn huidige partner voel ik me zo, kan volkomen mezelf zijn en hij blijft van me houden, ondanks mijn chaos, mijn idiote invallen/acties enz. enz.
Het is wel wederzijds, anders is de balans weg.

Maar dit hoeft wat jij eronder verstaat niet uit te sluiten naar mijn idee.
Het is een boeiende vraag en er zullen veel meningen over zijn.