Werkt dit op ten duur elkaar tegen?

Laatst hadden ik en mijn partner een persoonlijkheidstest gedaan. Daar kwam uit dat we op de meeste punten dicht bij elkaar liggen. Op één punt verschilde we wel wat meer, dat was '" intellectuele autonomie" . Ik kom uit een familie die graag vast houdt aan dezelfde dingen. Mijn partner komt uit een familie die van veel verschillende dingen houdt. Gaan er graag op uit en zijn meer nieuwschieriger dan mijn familie.

Nu vraag ik mij dus af of dit een probleem kan opleveren.
Ik ben nu 8 jaar samen en heb weleens wat gemerkt in dit verschil, gewoon dat het opvalt. Ik vind het juist fijn, want wil altijd wel graag dingen ondernemen maar mis de creativiteit en durf om het daadwerkelijk te doen. Kan het niet zo zijn dat ik in de toekomst mijn partner hierop kan remmen en dat het beter is voor hem als ik ook zo ben als hem in dat opzicht?

Volgens mij is het helemaal niet belangrijk maar toch vraag ik het mij af.

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nou typisch een voorbeeld van een probleem maken waar dat er niet is. Je man en jij zijn al acht jaar naar tevredenheid samen. Dan heb je je antwoord toch al?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens! En probeer in het vervolg mijn partner en ik te zeggen/schrijven!

Het beste antwoord

Nee dat verrijkt elkaar... Jullie versterken elkaar, door tegendelen te includeren... Het is synergie en verrijking...

Prachtig is dat... Het wordt alleen maar beter en rijker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kunt elkaar niet veranderen, dat moet je ook niet doen, laat staan dat je je er (nu al) zorgen over moet maken.
Het gaat erom dat jullie je afstemmen op elkaar. Zorg dat jullie de verschillen van elkaar begrijpen en accepteren en hier samen een weg in vinden.
Als jullie al zoveel jaar samen gelukkig zijn is er geen probleem, dan lukt dit waarschijnlijk al goed, en dat je het verschil af en toe ziet is dan niet erg.
Zolang je elkaar maar blijft begrijpen en het zo laat zijn als het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Totaal onbelangrijk, zolang je elkaar maar blijft respecteren en waarderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk in je conclusie, dat het helemaal niet belangrijk is, volgens mij. Intellectuele autonomie geeft de manier waarop je 'denkt' weer, en hij 'denkt' gewoon volgens een ander gedachtenpatroon dan jij. En dat verschil is niet zo groot, dat jullie elkaar niet begrijpen, dat jullie regelmatig elkaar verbijsterd aan zouden staren met een 'hoe komt hij/zij dáár nou weer op'-reaktie.
Ik denk, dat het heel verfrissend is, als je verschillend over iets 'denkt', anders worden dingen vaker een sleur, en heb je ook veel minder om met elkaar over te praten.
En je schrijft, dat jullie het al 8 jaar goed hebben samen, dus ik zou zo'n test (die je ook nog eens in een bepaalde stemming maakt, waardoor je antwoorden beïnvloed kunnen zijn) niet te belangrijk maken. Zie het als een spelletje, dat jullie samen gedaan hebben, en wees vooral tevreden, dat jullie op dingen die er 'echt' op aan komen een meer gelijke score hadden!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee inderdaad totaal niet belangrijk.
Sommige stellen verschillen zelfs in van alles met elkaar.
De een kan de ander daar in aanvullen.
Andere zijn gelijke van elkaar en kunnen zich daar prima in vinden.
Zolang je maar gelukkig bent....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bekijk het eens van de andere kant. Is het voor jou partner vervelend dat hij/zij jou in van alles meesleept?

Jij remt je partner af en voorkomt te impulsieve dingen die problemen kunnen vormen, en andersom sleept jou partner jou mee om nieuwe dingen te proberen. Dat lijkt mij een fantastische combinatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou kunnen maar dat hoeft niet. Daar heb je zelf invloed op. Als je dat gaat bespreekt met je partner kan je daar wel uit komen. Misschien vindt je partner die rust bij jouw juist wel heel lekker. Misschien vindt je partner het heel belangrijk om nieuwe dingen te ontdekken. Maar geef jij daar genoeg de ruimte voor zodat dat geen problemen oplevert. Uiteindelijk bepalen jullie beiden of dat verschil tussen jullie beiden belangrijk is of niet. Ik zou zeggen, bespreek het met je partner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jullie al 8 jaar samen zijn, lijkt het me sterk dat je er nu nog last van zal krijgen. Dan had je dat al wel gehad. Ik denk wel dat het schipperen wordt als er kinderen komen (als die er al niet zijn).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo kan het een probleem worden wanneer er kinderen komen? Aangezien je net schrijft dat we er geen last van zullen krijgen, maar dat wel kans wanneer er kinderen komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik het begrepen heb (wat natuurlijk verkeerd kan zijn) is dat de een van jullie een beetje voor zekerheid/veiligheid kiest en de ander op onderzoek uit gaat. Als er dan een kindje komt, moet (vind ik dan...) er een beetje geschipperd worden dat het kindje EN zekerheid/veiligheid krijgt maar ook de kans krijgt zijn/haar wereld te verbreden zonder dat het een flierefluitertje zonder verantwoordingsgevoel wordt. Beetje lastig uitleggen hoe ik het bedoel. Hoop dat het niet verkeerd overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik begrijp je.
Maar zo zit het niet in elkaar en misschien ben ik ook niet helemaal duidelijk geweest. Mijn partner is net zo iemand als ik die als eerst kiest voor veiligheid en zekerheid. Wanneer hij dat heeft kiest hij er voor op onderzoek uit te gaan. Maar omdat hij wat creatiever en nieuwschieriger is dan ik komt hij doorgaans meer met dat soort ideeën.
En dat zal nou net komen omdat hij net wat meer durf heeft dan ik en ik daar weinig ervaring mee heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal het vast wel goedkomen toch :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal dan idd vast wel! ;-)