Heb zelf de geboortepremie niet gebruikt, staat wel op gezamenlijke rekening, wat als je uit elkaar gaat?

Ik heb de geboortepremie gestort op de gezamenlijke rekening, ik heb dit nooit gebruikt,het kindergeld dat ook op de gezamenlijke rekening werd gestort heb ik zelden gebruikt, wat als je uit elkaar gaat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
belgieen?

Antwoorden (2)

Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, wat voor de meeste huwelijken geldt, dan zal de gezamelijke rekening [ net als alle andere spullen ] gewoon gedeeld moeten worden.

Dit geldt ook als je een samenlevingscontract hebt of iets dergelijks, gelijkgesteld aan het huwelijk.
Maar in een samenlevingscontract kun je dit soort dingen nog wel regelen. Dus dat ieder zijn/haar eigen rekening houdt. Maar door het storten op een gezamelijke rekening, is het geld van samen.

Als je op huwelijkse voorwaarden bent getrouwd,
dan hangt het weer af van die voorwaarden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het kan zijn dat de regels in Belgie iets anders zijn dan in Nederland.
Dat het in Belgie mogelijk is om je eigen vermogen van voor je huwelijk uit te sluiten uit de gezamelijke boedel.
Maar dan moet je het wel op je eigen rekening zetten.
Lees daarom dit artikel:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relatie-en-huwelijk/7440-huwelijksstelsels-in-belgie.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook een rekening openen op de naam van het kind en het geld daar op storten. Zo kan het kind er op latere leeftijd zelf over beschikken en hoef jij niet bang te zijn dat er over dit geld geschillen komen met je huidige partner. Zorg ervoor dat je er enkel het bedrag opzet dat je met zekerheid kan missen tot het kind meerderjarig is.

Er is ook nog de mogelijkheid om een rekening te openen waarbij enkel onder bepaalde voorwaarden geld kan afgehaald worden. Bijvoorbeeld een rekening waarbij jullie beiden moeten tekenen als er onverwachte rekeningen ten gunste van het kind dienen betaald te worden.

Je zou er ook kunnen op vertrouwen dat jullie relatie stand houdt hé ;-)

Hoe dan ook, er zijn nog heel wat meer oplossingen dan degene die ik heb aangehaald. Praat er eens met de juridische dienst van jouw bank over, zij hebben ervaring met dit soort zaken.

Succes ermee!