Wat is het nut van verliefd zijn op iemand die niet verliefd is op jou?

Mja, bovenstaande vraag is bij mij het geval. Ik ben verliefd op iemand, en zij helaas niet op mij. Loop er nu al bijna een half jaar, maar elke keer als ik haar zie gaat m'n hart nog steeds sneller kloppen.

De reden dat ik deze vraag stel is dat ik rationeel heel goed weet dat ik niet verliefd op haar moet zijn, want het heeft geen nut om verliefd te zijn op iemand die niet hetzelfde voor jou voelt toch? Waarom krijg ik het gevoel er dan niet achter?

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor mensen die te dik zijn. Ze weten dat ze dik zijn en dat dit slecht voor hun gezondheid is en ook hoe ze van hun overgewicht af kunnen. Toch lukt het merendeel niet het teveel aan lichaamsvet kwijt te raken.

En zo zijn er veel meer voorbeelden te bedenken van waar mijns inziens de hersenen in zouden kunnen en moeten grijpen. Waarom doen ze dat niet terwijl het rationeel allemaal zo helder is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (10)

Verliefdheid is een heerlijk gevoel. En als je de gedachte loslaat dat je met een verliefdheid ook altijd iets zou moeten doen, kun je er ook van genieten als de ander je verliefdheid niet beantwoord.

Het is dus gewoon lekker, is dat niet 'nut' genoeg?

(PS Overigens heeft niet alles nut, dus heeft het ook niet zoveel zin om de wereld te beoordelen in die termen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook die 'ervaring'gehad voor een paar weken is het niet zo'n probleem maar daarna gaat het toch moeilijk worden,ook omdat je dan niet open staat voor een ander als je je aan een onbeantwoorde liefde blijft vastklampen!
Mijn advies,zet het uit je hoofd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je dan niet openstaan voor een ander?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel als je maar blijft hopen dat de ander ook verliefd word op jou dan klamp je je daar aanvast,en dan sta je echt niet open voor iemand anders omdat altijd in je hoofd meespeelt misschien dat diegene toch!
Ik spreek uit ervaring.
Hoi,nou volgens mij heeft het -helaas- níet zoveel nut dat je verliefd bent op die ander. Wanneer je zéker weet,dat ze niks om jóu geeft en je merkt dat dan overduidelijk aan haar reacties enzo,dan zou ík -als ik jou was- er niet langer nutteloze,verspilde energie in steken.

Ja,het gevoel verliefd zijn is hardstikke fijn tuurlijk,maar als je er verder niets mee kan,dan ga je jezelf alléén maar verder blijven "pesten",denk ik.
Enne...je laat kostbare tijd verloren gaan om op zoek te gaan naar iemand,die wél om je gaat geven.

Je moet maar zó denken dat er genoeg meisjes rond lopen en d'r zit er áltijd wel ééntje tussen waarmee de vonk tussen jullie ALLEBEI overspringt.

Dus....lekker je kostbare gevoelsenergie op een ander focussen joh!
Je zult zien,dat je óók op die ander,die je dan leuk vindt als je die tegenkomt,hardstikke verliefd kan worden en dát is het voordeel dan: de verliefde gevoelens voor degene waar je nú nog verliefd op bent,die verdwijnen dan en die vergeet je dan met 't verstrijken van de tijd...

Ok,véél succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat hoop toch doet leven en al weet je in je hart dat het een illusie is, wil je het niet opgeven. Je hebt het dus nog niet echt geaccepteert diep in je hart. Het droombeeld blijft bestaan voor jou, totdat je echt met je neus op de feiten wordt gedrukt, bijv. doordat ze iets doet of zegt dat je echt kwetst. Dan is het vaak in een klap over en kost het je ook geen moeite meer om haar te vergeten. Zolang zij nog aan je ideaalbeeld voldoet en er niets gebeurt, zal je altijd een 'gevoel' houden wanneer je haar ziet. Je kunt zo`n gevoel niet zomaar loslaten, gevoelens beveel je nl. niet, die worden opgewekt. De tijd zorgt ervoor dat deze gevoelens langzaam slijten als ze geen brandstof meer krijgen, dan dooft het vuurtje, maar het kan best een tijdje duren voor dit helemaal geblust is. Het enige dat je kunt doen is je open stellen voor anderen. Je zult zien dat er ook anderen zijn waardoor 'zij' in de vergetelheid verdwijnen zal.
amc
13 jaar geleden
Verliefd zijn op iemand die dat niet op jou is . Het lijkt wel of het helemaal niks oplevert Je doel is tenslotte steeds dichterbij . Bij veel mensen lukt dit en bij veel mensen ook niet maar over dat laatste wordt niet zoveel gesproken. Vind het moedig dat je dit wel doet. Ik ken uit ervaring beantwoorde liefde maar netzogoed onbeantwoorde. De laatste is de lastigste. verliefdheid kan tot twee jaar duren soms nog langer. De chemie in je hersenen bij verliefdheid is inmiddels geanalyseerd; stofjes die ons euforisch maken alleen al bij het denken aan diegene. Hij of zij is het en er zal nooit meer ......Verstandelijk denken, kun je doen maar of het helpt? Jezelf afleiden van de gedachten door wat te ondernemen; reizen, vliegbrevet, diploma halen zoiets. Misschien kom je op diezelfde weg nog iemand tegen. Intussen mijn sympathie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volkomen nutteloos en behoorlijk pijnlijk. Zelfs als de verliefdheid wederzijds is, een energievretende en totaal onmogelijke gemoedstoestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da's gewoon jammer van de energie en nog meer van je emotie! Probeer je zinnen te verzetten en concentreer je op andere meisjes die ongetwijfeld ook je hart sneller kunnen doen kloppen. zeker weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan dit gevoel , het is zalig en ook weer pijnlijk tegelijk . Bij mij als man heeft dat ruim 3 jaar geduurd voordat het weg was . Het was zo erg dat ik er dagelijks meerdere keren aan dacht , zelfs op mijn werk liet het mij niet los waardoor ik mij moeilijk kon concentreren . Het gevoel is dan sterker dan het verstand , wat zegt geef het op ! Tja wat ik er nog van kan zeggen is dat het per persoon verschillend is , en het moet slijten . Er zijn ook mensen die het nooit vergeten , en zelfs geen andere partner zoeken omdat ze die ene niet kunnen , willen vergeten . Uiteindelijk voel ik me toch beter nu ik haar vergeten ben , althans , het doet me niets meer , het beheerst me niet meer . Heel veel sterkte hiermee .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat je het gevoel mag koesteren van je voor iemand kan voelen. Dat je mag voelen wat verliefdheid is. En dat je later beseft hoe fijn het is dat die ander ook verliefd is op jou!
13 jaar geleden
Het is mij ook twee keer overkomen,ik zal je vertellen wat ik heb gedaan omdat het inmiddels verleden tijd is, de eerste keer heb ik er best wel lang mee rond gelopen, omdat ze best wel redelijk vlakbij woonde,wat ik heb gedaan is het zoveel
mogelijk ontwijken en je goed voor de geest houden dat het niks voor je is en het verder niet opzoeken. De tweede keer ongeveer een beetje dezelfde tactiek toegepast alhoewel ik die alleen op een plek tegen kwam dus dat was iets makkelijker