Kan mijn exschoonmoeder mijn zoon opeisen?

Hoi ik heb een zoon van 8 jaar die niet meer naar me ex schoonmoeder wil omdat zei vaak over zijn biologische vader praat, wie hij niet goed kent omdat zijn vader een contactverbod heeft. Nu heb ik haar dit gezegd en nu wil ze hem via de rechter opeisen. Kan dit en mag dit?
Hoop snel op antwoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er zijn al zinnige antwoordde gegeven dus als ik jou was zou ik haar mailen of schrijven wat de redenen zijn dat je thet geen goed plan vind en niet ziet zitten. drukt ze het er door via een rechter kan je aan de omgang ook nog een vorm geven natuurlijk. sommigen mensen proberen op deze manier een poot tussen de deur te krijgen, en het is heel simpel om het kind weer in contact te laten komen met hun vader. omgang onder toezicht of in een omgangshuis lijkt me dus een mogelijke optie. als het puur om de omgang met het kind gaat lijkt me dit geen enkel probleem (als de belangen ergens anders liggen zal ze wellicht protesteren maar gaat ze niet meer uit van het bestwil van het kind)

Antwoorden (7)

Ja dat kan zonder problemen, ieder familie lid kan de rechter vragen om een omgangsregeling. Echter de rechter beslist, dus zorg er voor dat je duidelijk kan motiveren waarom een omgangsregeling niet gewenst is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat het een vervelende situatie is aangezien de vader geen contact meer heeft met jouw zoon. Jouw ex schoonmoeder heeft wel regelmatig contact gehad met jouw zoon en het is ook haar kleinkind. Begrijpelijk dat zij ook een band voelt met jouw zoon, waarvan zij de oma is.
Grootouders hebben ook rechten en ze kan dit aanvechten. Misschien kun je het beter niet wettelijk gaan uitvechten maar maak afspraken met haar. Maak haar duidelijk dat de vader niet voor niets uit beeld is dat ze daar ook begrip voor moet hebben om daar niet met je zoon over te praten. Desnoods ben je er bij als je ergens afspreekt samen met je zoon, dit kan ook op een neutrale plaats zijn. Bijv in een park, kinderboerderij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval dat als het zou kunnen, zal de rechter ook met het kind praten en vernemen dat hij niet naar die oma toe wil.
Je kan op internet googelen over gratis juridische hulp. Je mag dan 1 vraag stellen en je krijgt binnen een dag antwoord via email.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, het enige wat ze zou kunnen doen is een bezoekregeling opeisen als je zoon nooit meer bij haar op bezoek zou willen komen. Kortgeleden zijn hier rechtzaken over gevoerd. Google eens: bezoekregeling grootouders.
De rechter houdt vooral rekening met belangen van het kind. Contact met grootouders wordt wel in het belang van het kind gezien maar er wordt naar de gehele situatie gekeken. Wanneer het kind zelf niet wil en er spelen andere zaken zoals problemen met je ex weegt dit zeker mee.

Als het enigszins mogelijk is, is het toch altijd het beste om het niet zover te laten komen en misschien toch met je ex-schoonmoeder tot een oplossing (bezoekregeling) te komen. Probeer haar uit te leggen waarom je zoon het niet leuk vindt om over zijn vader te praten en dat het voor het contact met je zoon en haar veel fijner is om gewoon leuke dingen samen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grootouders
De rechter kan naast het vaststellen van een omgangsregeling voor de ouders, op verzoek ook een omgangsregeling vaststellen tussen het kind en degene die in een ‘nauwe persoonlijke betrekking staat tot het kind’. Of er sprake is van een nauwe persoonlijke betrekking, ook wel ‘family life’ genoemd, hangt af van de feiten en omstandigheden. Grootouders kunnen op grond van deze regel de rechtbank verzoeken een omgangsregeling tussen hen en de kleinkinderen vast te stellen.

De rechter kan het verzoek tot omgang afwijzen indien het belang van het kind zich tegen toewijzing van een omgangsregeling verzet of indien het kind, dat twaalf jaar of ouder is, bezwaar maakt. In het algemeen moet er van uit worden gegaan dat het in het belang van kinderen is om omgang met hun grootouders te hebben onder andere om zo hun herkomst beter te leren kennen.

Dat is dus de formele gang van zaken.

Ik zou proberen dit wat informeler en prettiger te regelen.
Praat met haar.
Vraag aan haar of het voor haar ook niet prettiger is
als haar kleinkind WEL uit zichzelf en graag langs komt.......
Misschien kun je af en toe met je zoon bij haar
op bezoek. Hij hoeft er niet te logeren ofzo.
Als jij er bij bent, kun je ook de gesprekken wat sturen.
Of

Toegevoegd na 1 minuut:
Of ga iets doen, samen.
"Opeisen" is in ieder geval een te groot woord.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2355
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, niet op deze manier en op deze gronden. Het belang van het kind staat bij iedere instantie voorop en het kind geeft zelf aan geen behoefte te hebben aan contact met oma, omdat het een te grote geestelijke belasting voor hem vormt.Dit is schadelijk voor de ontwikkeling van het kind.
Advies: probeer met behulp van een "buitenstaander"die op de hoogte is van de situatie om in een gesprek met je ex-schoonmoeder duidelijke uitleg te geven en afspraken te maken betreffende een bezoekregeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kan alleen met succes een beroep doen op een omgangsregeling als ze een substantieel deel van de zorg van je kind op zich heeft genomen.
De rechter kijkt hier sterk naar, plaatsvervangende zorgers kunnen omgangsrechten verworven hebben.
Wel is het zo dat wanneer grootouders de feitelijke (biologische) ex in een kwaad daglicht stellen en het kind dit zelf al aangeeft, ze heel weinig kans maken.
De rechter zal juist de omgang met de biologische ouders willen bevorderen en "storende" grootouders komen dan al snel op een zijspoor........
Persoonlijk vind ik dat ook nogal dom en respectloos van grootouders, daar moeten ze echt mee kappen, als ze hun kleinkind nog willen zien....

Toegevoegd na 15 minuten:
Blijkbaar heb ik de vraag niet helemaal goed opgepakt.
Bij een contactverbod zijn vaak erg vervelende dingen gebeurd. Daar hoeft je zoon NIET aan herinnerd te worden (vandaar het contactverbod) .
Je zoon is blijkbaar niet gediend van ongevraagde info over zijn (probleem)vader.
De ex-schoonouders genereren zo een plaatsvervangend contact met de vader en voorzien zo in een secondaire invloed van de vader, wat je zoon blijkbaar niet wil.
Nu is het jochie pas 8 jaar en dat is lastig, omdat de rechter hem dan moeilijker kan "horen" en meer moet uitgaan van wat betrokken volwassenen te melden hebben.

Ik hoop maar dat de Rechter toch je zoon zal willen spreken en ik zou bij een rechtsgang pleiten voor een kinderrechter of de zaak via BJZ te laten lopen.

Opa en oma zullen beter leren met tact om te gaan dan een eisende partij te vormen, zelf vind ik het nogal arrogant om een brokkenpiloot als zoon op te dringen aan je kleinzoon, ik denk niet dat de grootouders daar goed aan doen, beter kunnen ze zich dan richten op het (wan) gedrag van hun eigen zoon.
DAT zou meer zoden aan de dijk gezet hebben, maar dat is mijn mening.

Vergeef me mijn felheid, als pleegouder heb ik vaak te maken met wangedrag van (biologische) ouders en - grootouders, die soms van geen ophouden weten.
Deze laat ik dat door BJZ aanpakken, wat vrijwel altijd goed wekt omdat wij wel goede mensen bij BJZ getroffen hebben!