Hoe laat ik mijn vader ophouden met zeuren over geld?

Ik ben 27 en woon al 9 jaar op mezelf vanwege mijn studie, maar ook vanwege de relatie met mijn moeder (die nu fantastisch is trouwens).
Met mijn vader heb ik altijd een goede relatie gehad en toen ik op mezelf ging worden heeft hij een flink bedrag voorgeschoten om meubels etc kopen.

Tot op heden heb ik het niet terug kunnen betalen omdat ik de ene na de andere financiële tegenslag kreeg. Al die jaren is hij blijven zeuren over het geleende geld. Haha het is maar een grapje zegt hij dan als mijn moeder er boos om wordt.

Nu heb ik eindelijk een vaste baan met een vast inkomen en heb ik voor het eerst in jaren (geen grapje) weer nieuwe kleding kunnen kopen. Maar gelijk hetzelfde riedeltje weer. Waar blijft mijn geld? Alsof ik nu even een paar duizend euro uit mijn zak zou kunnen schudden.

Ik ga zeer binnenkort ook een hond halen. Niet zozeer omdat ik een nieuw hebbeding wil, maar omdat ik me verveel als ik thuis ben en dan lekker wil gaan wandelen met mijn eigen hond. Ik mis dat van vroeger.

Mijn vader is een schat van een man, maar hoe kan ik hem in hemelsnaam duidelijk maken dat hij moet ophouden met zeiken?
Ik durfde hem vorige week al bijna niet te vertellen dat ik een winterjas had gekocht, en dat terwijl ik volwassen ben :(

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ga sowieso binnenkort een betalingsregeling treffen, maar ik weet zeker dat hij doorgaat met zeuren tot hij alles terug heeft.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik zou, hoe rot het ook is, toch even extra nadenken over een hond. Een hond is erg leuk, maar zodra het ziek wordt..Ik heb een hond en die heeft een ziekte gekregen waardoor ze elke dag medicijnen moet. Ik heb een verzekering waardoor het allemaal ietsjes goedkoper is (incl bedrag van de verzekering dus), maar al met al ben ik in totaal toch 70 euro per maand kwijt voor een klein hondje van nog geen 10 kg. Verder zou je, om je vader ''de mond te snoeren'' kunnen kijken of je een lening kunt afsluiten bij de bank. Ja, dit kost meer geld, maar je kunt op afbetaling betalen en je vader is blij. Jij wat minder omdat het dus meer geld kost, maar ik begrijp je probleem. Verder is het belangrijk dat je zo zuinig mogelijk leeft tot je je schulden hebt afbetaald..ook dat moet je zelf weten, maar mensen die dat niet doen, blijven langer/zakken dieper weg in de schulden. Succes.

StasyMae, je hebt een probleem, duidelijk. Je kunt een lening bij een bank aangaan, maar zou ik niet doen, je betaald rente en nou ja, rente is toch echt zondegeld. WACHT met een hond. Ik begrijp heel goed dat je daar NU mee wilt beginnen... het is JOUW leven en JIJ wilt het... maar verstandig is het niet. Kan een dure grap worden en ...nee beter even mee wachten, StasyMae (ik wilde vroeger graag een paard, nee dus, het was niet de aanschaf maar het onderhoud... en dat zijn verrassingen). Je vader (ouders) hebben je geholpen toen je omhoog zat en je vader vindt het tijd om wat terug te zien. Dat jij verschillende financiële tegenslagen had, is zijn pakkie an niet. Nee, jij moet dit zo snel mogelijk zien op te lossen. Zet een schema op, met een bedrag aan huishoudgeld en noteer ALLES wat je uitgeeft, zet al je rekeningen op een rijtje en wat je overhoudt, daarvan kun je nog een bedrag op een spaarrekening zetten (voor die jou inmiddels bekende financiële tegenslagen!). Wat je nu overhoudt is het afbetalingsbedrag voor je vader/ouders. Het geleende bedrag delen door dit bedrag en je weet hoeveel maanden je nog bezig bent. Doe het maar, is wel zo verstandig, je moet het toch terugbetalen, en hoe langer je wacht... De sfeer wordt er niet beter op en je zult je een ander mens voelen als dat afgehandeld is. Geef je vader een kopietje van je lijstje/rekensom en vertel hem dat hij over xx maanden al het geleende geld terug heeft. Vertel hem dat je het ook zo snel mogelijk betaald en afgehandeld wilt zien. Hij zal misschien een beetje verbaasd zijn, maar als je er aan toevoegt dat je het beu bent, al dat gezeur, maar het WEL BEGRIJPT!!! is de lieve vrede misschien weer getekend, al dan niet tijdelijk! Antwoord Met je vader om de tafel gaan zitten en spreken over een oplossing. Niet iedere keer zeuren wanneer jij iets koopt [zoals een winterjas of nieuwe schoenen] als het ECHT NODIG is, maar wel hem maandelijks een bedrag terug betalen dat reëel is. Dus niet €20 euro per maand. Dat is een lachertje. [Maak van te voren zelf een berekening .hoeveel heb ik geleend .hoeveel verdien ik .hoeveel heb ik nodig (niet wat wil ik, nee doe je best om sober te leven) om van te leven / sparen . hoeveel kan ik pa dus per maand TERUG BETALEN ?] Wacht met de hond, het zal een stimulans zijn om niet af te wijken van je maandelijkse termijnen.:) Je nieuwe hond wordt voor jou het cadeau aan het einde van deze 'reis'. - reacties -2-

Er is één hele goede manier om je vader op te laten houden met "zeuren". Nl door te zorgen dat hij geen reden meer heeft om te zeuren. Jij noemt wat hij doet zeuren, maar dat ziet hij zelf niet zo. Hij vraagt om iets waarvan hij vindt dat hij er recht op heeft. Ik vrees, en ik zie dat ook al in de reacties, dat de meerderheid van de mensen hem gelijk geeft en niet zou, want jij lijkt te vinden dat hij overdrijft. Maar daar heb jij nu niks aan want jij vind dit nu eenmaal zo. Maar je laat hem dus stoppen met wat jij zeuren noemt, door hem op te bellen en een afspraak te maken om zo snel mogelijk, SAMEN te beslissen hoe je hem gaat terug betalen. En door daar dan meteen mee te beginnen. Hij is je vader, er is vast te overleggen hoe dit kan zonder dat het voor jou heel vervelend is. Als jij moet wennen aan het feit dat je toch een deel van je te besteden geld hieraan moet spenderen is hij mogelijk wel bereid tot een constructie dat je bijv de eerste maand 10 euro betaald, de 2de maand 20 euro etc etc, tot je op het maandbedrag zit dat jullie beide redelijk vinden en waarmee je de schuld binnen redelijke termijn aflost. Dan kun jij eraan wennen maar hij heeft wel houvast. Zet alles ook gewoon op papier, als een soort hulp voor beiden. Als je je eenmaal aan het betalen bent, dan kan ook niemand meer vallen over wat je met de rest van je geld doet. Toegevoegd na 2 minuten: zou=jou

Een hond is een kostenpost en is niet even gezellig een keertje wandelen als het jou uit komt. Ook als het regent moet je lopen, als je ziek bent, moe bent, echt geen fucking zin hebt om te lopen moet je lopen. Als de oortjes ontstoken zijn moet je oorzalf kopen, als de oogjes ontstoken zijn oogzalf, goede voeding, als ze spontaan een nekhernia krijgen op een dinsdag middag en verlamming erbij wil je ook een operatie kunnen betalen (€2200.-) (mij overkomen met mijn hond) Ook maakt 1 van mijn honden niet genoeg traanvocht aan en moet elke maand een zalfje van €50.- per tubetje in. Elke ochtend en avond zalven, een keertje vergeten betekent ontstoken ogen en dat betekent antibiotica. Ik zeg niet dat het bij jou zou overkomen, maar hou er ff rekening mee dat het zou kunnen. En als je nu al een beetje te besodemieterd bent om verplichtingen na te komen ( je kunt je eigen vader namelijk niet eens betalen) begin dan zeker niet aan een hondje. Ik zou als advies kunnen geven, je bent jong, je moet nog leren in het leven, betaal je pa netjes af of maak een betalingsregeling met hem. Ik heb een hypotheekschuld van €15.000.- gehad die mijn pa had voorgeschoten. We zijn om de tafel gaan zitten, we hebben samen mijn vaste lasten op een rijtje gezet, mijn 'leuke dingen doen' bedrag, wat kon ik missen in de maand aan af betalen, van dat bedrag een automatische incasso naar mijn pa zijn rekening gemaakt. Daar leer je iets van, dan kom je verder. En dat heb ik ook moeten leren, Ookal vond ik dat vervelend, het moest. Als je geld leent ga je de verplichting aan het terug te betalen. Je bent hem iets schuldig. Ga het oplossen! Leer je veel van! En een hondje is een grote zorg, dan ga je ook een verplichting aan, als je de verplichting niet na kan komen, begin er dan niet aan. Ff weer weg doen, omdat het toch niet zo leuk is, kun je echt niet maken tegenover een hond. En als je je er aan gaat hechten en het beest wordt ziek, moet je ook poen hebben voor de dokter. Succes

Ik zou zeggen, je bent nu volwassen, zijn zorgplicht is voorbij. Als je niet als een klein kind behandeld wil worden, zou ik ook zorgen dat je als volwassenen om tafel gaat, doe een concreet voorstel over terugbetaling en maak een periodieke overboeking in telebankieren op de dag nadat je je salaris krijgt. Stel je even voor dat jij een vriendin geld had geleend en die ging even een flinke tas dure make-up aanschaffen. Zou jij ook niet leuk vinden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100