als je ouders niet zijn getrouwd maar wel kinderen hebben moet er dan alimentatie betaald worden?

Toegevoegd na 3 minuten:
de vader en moeder waren 9 jaar bij elkaar maar dus ongetrouwd en de kinderen worden bij de vader weggehaald omdat hij niet voor ze kan zorgen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Misschien moet je je vraag uitbreiden. Want gaat het om een scheiding. Ook al zijn je ouders niet getrouwd en zijn de kinderen door de vader erkend. Dan dient hij voor de kinderen wel alimentatie te betalen.

Toegevoegd na 21 uur:
De totale achtergronden van de ouders en de kinderen zijn nog niet geheel transparant, duidelijk. Wanneer ik de situatie goed inschat, lijkt het erop dat de partners uit elkaar zijn en dat de kinderen in eerste instantie aan de vader zijn toegewezen. Zoals je schrijft, is je / jullie vader niet (meer) in staat om goed voor jullie te zorgen en jullie op te voeden. Vandaar dat jullie bij jullie vader zijn weggehaald (door de kinderbescherming neem ik aan). Dit betekent dat jullie bij een andere partij zijn terechtgekomen. Dit kan jullie moeder zijn. Wel is het duidelijk dat je vader, wanneer hij werk heeft, een groter gedeelte van de totale kinderalimentatie dient op te brengen. Zijn jullie bij jullie moeder gehuisvest, dan kan zij vragen om een herziening van de door je vader te betalen kindealimentatie. Dit is een gecompliceerde en gevoelige materie, waarbij ik hoop dat je, jullie hiervan in geen enkel opzicht gedupeerd raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de vader het kind erkend heeft, dan is hij onderhoudsplichtig, en moet hij dus alimentatie betalen. Maar als je niet getrouwd bent, moet je bij de geboorte als vader wel aangeven dat je het kind erkend. Als dat niet gebeurd is, is de vader ook niet onderhoudsplichtig. In dat geval kan de moeder alsnog door een rechter de onderhoudsplicht laten vaststellen.
De alimentatie is trouwens wel naar draagkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kinderen de achternaam van de vader hebben dan heeft hij ze erkend en moet hij alimentatie betalen.

Hebben de kinderen de achternaam van de moeder dan zijn ze niet erkend en is de vader dus ook niet alimentatieplichtig.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook verwekkers zijn alimentatieplichtig -1
Edraket
12 jaar geleden
Ik dacht dat de alimentatieplicht gerelateerd was aan de erkenning van het kind door de verwekker. Als ik het goed begrijp moet de levensgezel van de vrouw alimentatie betalen als in de periode dat hij levensgezel van de vrouw is een kind wordt geboren. Geldt dat ook bij een LAT relatie?
Dus als hij op een ander adres staat ingeschreven?
Zowel de vader als de moeder zijn verplicht om bij te dragen in de kosten van verzorging en opvoeding van de kinderen. De ouder bij wie de kinderen wonen doet dat in natura. De ouder of de ouders bij wie de kinderen niet wonen moet of moeten alimentatie betalen.

Wie de moeder is, is altijd wel duidelijk. Behalve de vader met gezag en de vader die het kind heeft erkend, moet ook de verwekker, de stiefouder en degene die heeft ingestemd met een daad die de verwekking van het kind tot gevolg kan hebben gehad kinderalimentatie betalen totdat de kinderen 21 jaar oud zijn.