Kan het dat een eeneiige tweeling een andere schrijfhand heeft?

Volgens mij kan het niet, als je kijkt naar genetica. Maar een vriend van mij wist zeker dat die een eeneiige tweeling kende waarvan de één linkshandig was, en de ander rechtshandig. Mijn vraag, is dit wel echt mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb dit op Wikipedia opgezocht en ja die vriend heeft gelijk,het is inderdaad wel mogelijk:

Het verschijnsel dat uit een bevruchte eicel meerdere embryo's ontstaan heet polyembryonie. Omdat het DNA van de embryo's precies gelijk is, doordat ze uit dezelfde bevruchte eicel komen, zijn deze individuen genetisch identiek aan elkaar. De twee personen van een eeneiige tweeling zijn dus ook bijna altijd van hetzelfde geslacht. Toch komt het in zeer uitzonderlijke gevallen voor dat een eeneiige tweeling van verschillend geslacht is. Meestal is dit het gevolg van de oneven splitsing van een zygote met het syndroom van Klinefelter (XXY). Dit resulteert in tweelingen van wie een van de individuen een man is met een X- en een Y-chromosoom en de ander een vrouw met maar één X-chromosoom (XO) en dus lijdt aan het syndroom van Turner.

Het uiterlijk is hetzelfde, hoewel gespiegeld ook voorkomt. Dit komt regelmatig voor. Denk hierbij aan een bepaald kenmerk dat bij het ene kind links zit en bij het andere kind rechts. Bijvoorbeeld een kruin. Ook kan het voorkomen dat het ene kind linkshandig is en het andere rechtshandig. In extremere gevallen zijn zelfs de organen gespiegeld. Hierbij wijst de punt van het hart bij het ene kind gewoon naar links terwijl het bij het andere kind naar rechts wijst. Ook lever en andere organen zijn dan gespiegeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij zijn de organen ook gespiegeld en ik ben een tweeling. Ik ken een eeneiige tweeling waarvan de een linkshandig is en de ander rechtshandig.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ze zeggen dat linkshandigen mensen vaak onderdeel zijn van een tweeling..waarvan de moeder vaak niet wist dat ze eigenlijk zwanger was van een tweeling..