hoe voorkom je dat je van anderen iets verwacht terwijl je eigenlijk weet dat je teleur gesteld gaat worden?

Hoe vermijd je die valkuil want eigenlijk is het toch mens eigen om terug te verwachten wat je zelf ook zou doen? Wie goed doet, goed ontmoet is toch niet naïef gedacht maar juist menselijk en sociaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Reddie
12 jaar geleden
Er stond al een paar dagen een fiets met een lekke band in de hal van mijn flat.
Ik had tijd en plakspullen, dus ik denk laat ik dat eens repareren.
Twee dagen later kwam een allerliefst buurmeisje vragen of ik die band geplakt had. Heerlijk toch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed doen doe je gewoon voor de ander, je verwacht daar niets voor terug. Komt er wel reactie, de leukste reacties zijn die, die je niet verwacht.

Het beste antwoord

er zijn verschillende elementen in je vraag. Misschien eerst
even kijken wat verwachtingen zijn. Verwachtingen ontstaan omdat je de illusie hebt dat anderen iets kunnen doen om jou "heel" te maken (gelukkig bv.). Het weigeren aan de verwachtingen te voldoen, of het niet kunnen etc... kan hierdoor leiden tot een grote boosheid op de ander. Maar hoe je het ook draait of keert : een andere mens kan je niet "heel" maken. Je bent al "heel" zoals je bent. Iedere mens heeft alles om gelukkig te zijn met zichzelf. je hebt een ander hiervoor niet nodig.
Een tweede uitgangspunt is dat een mens de neiging heeft om het eigen zijn te beschouwen als algemene norm. Als je dan van iemand houdt, ga je datgene voor die mens doen waarvan jij het leuk zou vonden mocht iemand het voor jou doen. Op die manier kan je ook teleurgesteld worden, als blijkt dat de andere niet apprecieert wat je gedaan hebt. Hier ben je echter een stap te ver gegaan. Iets voor iemand willen doen is in de eerste plaats in die persoon zijn/haar plaats gaan staan, het wezen écht te ontmoeten en dan iets te doen waarvan jij aanvoelt dat die mens het fijn zou vinden. Inderdaad (zoals je al in andere antwoorden kon lezen) zonder iets terug te verwachten, het is geen ruilhandel maar een daad van liefde. Er staat hierover ook een mooie passage in de Bijbel : wat je niet uit liefde doet, dat heb je niet gedaan.
Deze dynamiek is de oorzaak van héél veel teleurstellingen. Want het werkt ook omgekeerd. Stel dat jij iemand bent die gauw aanvoelt wat een ander nodig heeft en je dat als een algemene norm ziet, dan ga je van een ander verwachten dat hij/zij ook zo is. Waardoor je dan niet zijn/haar àndere manier ziet en waardeert om liefde te uiten, maar gefocust bent om hetgeen die andere persoon niet is of doet.
"Wie goed doet goed ontmoet" is dan weer een andere kwestie en een derde uitgangspunt. Er wordt gezegd "wat je zaait, dat zal je oogsten". Het goede is hier minder plat dan men het soms interpreteert. Het gaat er niet om, om iets goeds te doen, jezelf daarom een goede mens te vinden, en dan te zeuren omdat niemand dankbaar is en de wereld niet draait zoals jij zou willen. Dat is ook weer het tegenovergestelde van liefde, die zo eigen is aan de moderne martelaren die bv. van "dieren houden omdat ze de mensen hebben leren kennen". Het spreekwoord duidt veeleer op een kosmische wet die zegt dat je altijd terugkrijgt wat je geeft. Dus wat je uitstraalt, denkt... komt in één of andere vorm bij je terug.
liveisgreat
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Toch is het enige wat helpt, je verwachtingen verlagen.
Klinkt simpel, weet dat het dat niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door je te realiseren dat jij te optimistisch denkt. Je kunt er beter vanuit gaan dat de anderen niets zullen doen. Dan valt alles wat er wél gedaan wordt mee, en kan je daar blij om zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed geantwoord! Ik zeg ook altijd dat je niets van anderen moet verwachten, dan kan je ook niet teleurgesteld worden.
En niet uit negativisme, maar uit realisme. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord +. Dit is ook nr 3 van de Four Agreements van de Toltecs. Don't make assumptions.
Daar is het hele Boeddhisme op gebaseerd:

Het lijden van de mensen door te veel willen,
te veel te verwachten.

De vier nobele waarheden in haar klassieke definitie zijn:

Er is lijden en ontevredenheid in het leven
Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens
Er is een einde aan dit lijden mogelijk
En er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.

Het is toch een kwestie van oefenen en ervaring.
Lees eens wat over het Boeddhisme.
Het kan je helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie goed doet, goed ontmoet betekent niet, dat je DUS verwacht/eist, dat als jij iets doet voor een ander, die ander dat ook voor jou moet doen.....
In feite is het niet iets "verwachten" van een ander, dat je (algemeen gesteld) doet, maar "eisen".... en als die ander daar niet aan voldoet, dan ben je teleurgesteld/boos etc.
Om het nóg harder te stellen voor de duidelijkheid: in wezen is dit het gedrag van een kind: als ik niet krijg/jij niet doet wat ik wil, dat word ik boos.... Misschien overdreven gesteld, maar bewust gedaan om iets duidelijk te maken :-)

Dat voorkom je, door je deze manier van denken en gedrag bewust te zijn en je te realiseren, dat jij alleen (en met heel veel moeite) een klein stukje van je eigen gedrag kunt veranderen, maar nooit die van een ander. En die ander niet van jou.
En gelukkig maar: ik moet er niet aan denken, dat willekeurig iedereen een ander zomaar zou kunnen veranderen, toch? ;-)

Uitgaande van de 5 G's en in die volgorde:
gebeurtenis: iemand doet iets wat jij niet verwacht
gedachten: Bijvoorbeeld "maar hij MOET me nu bedanken"
gevoel: boos, teleurgesteld
gedrag: bijvoorbeeld weglopen, persoon uit je leven bannen
gevolg: mokken, alleen zijn, verpeste dag etc.

Pas als je je gedachtengang op het moment zelf bewust bent, dan kan je die veranderen, door je gedachten om te bouwen. Bijvoorbeeld door bewust te denken: het is zinloos en kinderachtig van me om dingen van een ander te eisen. Als je dat kunt, dan zullen het gevoel, het gedrag en het gevolg meeveranderen.
En nee: dit is niet simpel!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juustem! zonder verwachting geen teleurstelling. iets doen voor een ander is geen garantie w.b. het verwachten iets terug te mogen ontvangen. iets doen uit 'vrije wil' om iemand te helpen, en niet iets doen voor iemand omdat er een credit is en deze persoon in het krijt staat en iets terug 'moet' doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank plussers!
In feite....is het ergens toch wel simpel ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in #theorie# is het HEEL simpel.
eitje, kat in het bakkie, piece of cake, een makkie! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben zwaar zo opgevoed! ik mocht zelfs niet naar verjaardags partijtjes van anderen omdat (zei mijn moeder dan ) we dat allemaal weer terug moeten vragen als jij jarig bent!
Ik ben er door te vaak in teleurgesteld te zijn pas achter gekomen dat het inderdaad niet werkt!
De 5 G's daar had ik nog nooit van gehoord en ga ik zo even opschrijven! bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Er is ook op internet veel te vinden over de 5 G's, en ook over de 4 G's, waarbij de laatste (gevolg) niet genoemd wordt. Dit systeem wordt veel gebruikt bij cognitieve therapie en is, vind ik, zeer bruikbaar!
liveisgreat
12 jaar geleden
@awerverink: my god, dat gaat idd ver. Ik denk dat dit een wat Westers verschijnsel is. Bij andere volkeren is geven veel minder een ruilhandel. Als ik bv. op huisbezoek ben bij Arabieren, dan krijg ik altijd een massa eten, geschenkjes etc... Zij bezitten soms heel weinig, wat ze dan nog delen.
Mijn huisbezoek brengt hen ook niets, ik kom gewoon mijn project voorstellen en vragen of ze willen meewerken (dus ik vraag hen iets ipv iets te geven). Bij Belgische gezinnen word ik vaak ook gastvrij ontvangen, maar ook meer afgescheept. En als het gastvrij is, verwacht men iets terug of zegt men nog 20 keer "dat was lekkere taart he".
Bij mijn vriends familie worden geschenken letterlijk om hun waarde geschat om zo te zien wat men kan terug geven. Een geschenk van een geschatte waarde van bv. 50 € wordt dan gecompenseerd door een geschenk van een gelijkaardig bedrag. grappig vind ik dat. ze laten ook de prijskaartjes vaak op de geschenken hangen, zodat de ander kan zien wat er betaald werd en er makkelijker iets gelijkaardigs tegenover kan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OMG, wat èrg zeg, vooral dat laatste wat je schrijft over prijskaartjes...
Helemaal eens, @congie. Belangeloos betekent voor mij dat het misschien niet van belang is voor een ander, maar wel belangrijk voor mezelf. Dat het mezelf een goed gevoel geeft. Als ik me daar op richt hoef ik niets van een ander te verwachten.
Het "goed ontmoet" komt dan vaak op een ander moment weer uit een heel andere richting. Alweer fijn.
12 jaar geleden
Misschien begrijp je de essentie van: wie goed doet, goed ontmoet, niet helemaal.
Ik vermoed dat jij "het goede" terug verlangt van degene die jij hebt geholpen... hebt goed gedaan.
Maar zo beperkt is het niet.
Het hangt mijn inziens niet van de persoon af waarvoor jij iets doet maar van het goede dat gedaan is.
Dus als jij iets doet voor Pietje verwacht jij blijkbaar van Pietje iets retour terwijl ondertussen Jantje en Klaasje en Marietje voor jou iets doen en zij jou al driedubbel hebben terug gegeven wat jij Pietje gaf.

Dus jazeker: wie goed doet, goed ontmoet :-)
Kristal