Maken opleidingsverschillen wat uit in een relatie?

Is het van belang dat beide op hetzelfde niveau kunnen denken. Ik bedoel daarmee te zeggen je ziet weinig relaties waarin het goed loopt wanneer beide erg qua denk niveau schillen.
Maar zo zie ik bijvoorbeeld bij een vriendin van mij die hbo doet geen verschil merkt met haar vriend die aan de universiteit studeert.

Vanaf wanneer gaat het een probleem worden of vormen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Nee dat maakt niet uit, wat wel uitmaakt is de level of consciousness, dus het nivo van bewustzijn moet niet al te veel verschillen... Als dat gelijk of nagenoeg gelijk ligt, dan heeft de relatie een langdurigheidswaarde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Te grote verschillen zullen vaak voor problemen zorgen, omdat je niet op hetzelfde level kan communiceren. Het voorbeeld van HBO en Universitair is anders, dat is beide relatief hoog opgeleid, en zal dus eenvoudig aansluiting vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet perse altijd, het heeft een beetje te maken met elk nest je kunt. Je kunt geniaal zijn en de meest geweldige functie in de wereld terwijl je vrouw een kraanmachinist is. Waarom is het dan toch een match? Omdat deze mensen iets met elkaar delen wat niemand anders kan. Een gevoel en wellicht een achtergrond die zo enorm veel overlappingen heeft dat het voor hun beiden gewoon goed voelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste zin:
het heeft een beetje te maken met uit welk nest je komt.

Hoe het komt dat het er staat zoals het er staat, geen idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de personen in de relatie af. Sommige vinden dit wel belangrijk de andere niet. Je kan niet in zijn algemeenheid stellen dat het belangrijk of onbelangrijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opleidingsniveau kan verschil maken in een relatie.
Het kan goed gaan, maar ook een enorme kloof spannen.
Maar het verschil tussen HBO en Universiteit is zo klein dat dat geen kwaad kan.
Het word vaak moeilijk als de een goed geschoold is en de ander niet. Dus het verschil tussen HBO en middelbare school zonder vervolgopleiding.
Daarentegen hoeft dat ook geen probleem te zijn, want je schoolopleiding geeft niet altijd aan hun slim je bent. Je kan een uitgebreide en goede kennis hebben en daardoor goed meekomen met hoger opgeleide mensen.
Zolang je in een relatie maar op je eigen niveau met elkaar kan praten is het goed. Moet je je niveau zo aanpassen dat je anders niet goed kan communiceren, dan groeit het scheef in je relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo is het verschil tussen universiteit en hbo dan klein? Zit daar wel een verschil in qua niveau?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er zit wel verschil in.
Anders zou iedereen die HBO doet ook Universiteit kunnen doen.
Voor de Universiteit moet je nog iets breder theoretisch geschoold zijn.
Zeker kan dat.. ik heb 2 relaties gehad met mannen die het niet konden verkroppen dat ik hun voorbij ging in kennis en carrière.. Ik had er geen problemen mee maar zij des te meer helaas..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, opleidingsverschillen maken wel een verschil in een relatie, zeker wanneer die verschillen heel groot zijn. Dus iemand die de LTS heeft gedaan zal zelden een vrouw hebben op HBO of universitair niveau. Het gekke is dat je het omgekeerd wel vaker ziet, dus een hooggeschoold man met een laaggeschoolde vrouw die dan vaak ook thuisblijft bij de kinderen. De oorzaak hiervan is volgens mij dat de meeste mannen toch nog dat haantjes gedrag hebben: zij willen de meerdere zijn in een relatie en kunnen het niet hebben als ze in opleiding/carriere overvleugeld worden door hun vrouw.
Maar ook bij belangrijke gebeurtenissen, of meningsverschillen is het handig als de partners op één niveau kunnen communiceren.
Overigens ben ik wel van mening dat iemand die geen hoge opleiding heeft zich door werk- en levenservaring zeker naar een hoger denkniveau kan brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om het hebben van gelijkwaardige diploma's maar op het op hetzelfde niveau kunnen waarnemen, voelen en communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Theebeker;

Als een verschil in opleiding en/of intelligentie te groot wordt kan ik me voorstellen dat mensen niet interessant genoeg voor elkaar zijn en niet op eenzelfde niveau meer kunnen denken en handelen. Maar als je je partner er bewust op gaat selecteren denk ik dat er eerder een gemis aan EQ dan aan IQ is.