Wat kan ik het beste doen in deze situatie?

Ik krijg gitaarles van iemand die het mij heel goed uit kan leggen, maar als ik hem wil mailen met vragen zoals we hebben afgesproken, mailt hij mij nooit terug, ook een mailtje dat ik vraag om weer een les af te spreken, krijg ik pas na twee weken een bericht terug. Hij zegt dat hij ADHD heeft, waardoor hij heel veel dingen vergeet, maar kan ik daar het beste mee omgaan, want ik heb wel wat vragen over bepaalde oefeningen van gitaarspelen en wil ook geen andere leraar.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het is bij hem thuis, veel goedkoper dan een ander. Ik wil les in shredding en heavy metal gitaar en dat kan niet veel docenten hier in de buurt. Hij is kritisch en dat heb ik niet vaak gehad dat een gitaarleraar zo kritisch is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je hem niet sms-en of bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een sms terug krijgen duurt 1 a 2 weken. Bellen kan niet altijd omdat hij stageloopt.

Het beste antwoord

Dit is een originele vraag ! En ik heb deze gelijk als een goede vraag aangeklikt ! Iedereen heeft mensen met ADHD in zijn of haar omgeving te maken. Vroeger wisten wij niet met ADHD'ers goed om te gaan. Kunt u zich nog herinneren dat zij het predicaat druk tot erg druk kregen opgeplakt ? Ondertussen zijn wij in allerlei ontwikkelingen veel verder en worden ADHD'ers tijdig (reeds op de basisschool, net zoals kinderen met dyslexie) geholpen en ondersteund. ADHD mag geen probleem vormen om onderwijs te volgen. In de brugklas van onze zoon zit een ADHD'er, een jongen met dyslexie en een meisje met faalangst. Alle drie zijn op weg naar de 2e klas. In onze beroepsbevolking zijn ook talloze ADHD'ers actief en zo hoort het natuurlijk ook. Dat je muziekleraar zich op bepaalde fronten (onder andere doorlezen mail) achter ADHD permanent verschuilt, is echter niet goed. Beide zaken zijn uitstekend te scheiden. En een muziekleraar, die in (financieel) leven blijven wil, moet zijn post doornemen. Wel is uit onderzoeken navoren gekomen dat ADHD'ers problemen hebben met hun eigen leven goed te organiseren. En bovendien is gebleken dat zij chronisch blijven uitstellen. Aangezien dit bekend is, worden ADHD'ers hierbij geholpen. Volgens mij neemt hij zijn post altijd door, maar heeft hij geen enkele zin in het beantwoorden van mailtjes (---> uitstellen !). Ook niets mis mee, maar dan dient hij je het wel in je gezicht / persoonlijk mede te delen. In je geval zou ik strakker in de materie gaan zitten en duidelijke afspraken met hem maken. Eventueel met een wekelijkse (terug)belactie ! Veel succes, ook aan de muziekleraar toegewenst !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeggen, ga bij hem langs, waarschijnlijk (vanwege vrij impulsief gedrag) zal hij je dan wel helpen.
Spreek een keer een vast lesuur op een bepaald tijdstip voor iedere week af en ga er gewoon naartoe.

Andere optie: Stel je vraag hier! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja...
Het is best een lastige situatie.

Maar de lessen zelf gaan wel goed?
Hebben jullie samen niet een moment waarop je standaard les hebt?
Als je hem echt niet kwijt wilt denk ik dat het beste is dat als je vragen hebt, gewoon aan iemand vraagt die ook kan gitaar spelen. Zijn veel mensen.

Maar ik zou persoonlijk zeggen, ga op zoek naar een andere leraar. Want hij kan misschien wel goed uitleggen, maar dit gaat zo waarschijnlijk niet lang werken.
Heb zelf ook zo'n soort situatie gehad.
Zit nu bij een andere leraar, en ik kan het daar ook prima mee vinden, en kan ook goed uitleggen.

Ik weet overigens niet of je bij een muziekschool zit of bij een privé docent.

Ik wens u veel succes ermee!

Toegevoegd na 3 minuten:
Zoals hierboven al werd vermeld kan hier ook geholpen worden bij bepaalde oefeningen.
Er zijn er meer die bij de Categorie Muziek
hulp vragen, voor diverse oefeningen, of bepaalde akkoorden.

Maar ik denk dat het anders lastiger voor jullie allebei is als dit niet goed gaat werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt me nou niet bepaald een moeilijke vraag.... Niet iedereen mailt, er zijn zat mensen die hun mail bijna nooit lezen, bijna nooit beantwoorden etc. Maar.... vroeger, ooit, was er nog geen internet en toen konden mensen tòch met elkaar communiceren! Dat kon (en kan nog steeds) door elkaar te bellen of door elkaar op te zoeken. oftewel: als jij tevreden bent over deze leraar dan ga je gewoon naar hem toe om een afspraak te maken of je belt hem op. Dan weet je het antwoord ook direct. Eigenlijk veel handiger dan mailen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer een vaste dag/tijd af te spreken. En vraag eens tussen neus en lippen door, of hij medicatie voor de ADHD gebruikt. Dan hij beter plannen, ordenen en afspraken na komen. Dan wordt het rustiger in z'n hoofd. Hij is er zelf over begonnen, dus kun je daar rustig op voortborduren / terugkomen. Er zal toch een oplossing voor jou moeten komen.

Suc6.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wat ver gaan om je gitaarleraar te adviseren medicatie te gaan gebruiken, hoe goed het advies ook kan zijn. Hij zal ongetwijfeld bekend zijn met alle mogelijkheden qua behandeling van ADHD. De gitaarleraar heeft het alleen maar aangekaart om uit te leggen waarom de situatie is zoals hij is en om begrijp te kweken, niet met het doel om (ongewenst) advies te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad paca, maar het is geen slecht antwoord, maar ik heb niks met medicijnen van hem te maken, dat is zijn prive leven.
Maak een schema waarin lessen op vaste dagen afspreekt. Zijn nummer vragen is misschien ook handig als je hem echt heel dringend nodig hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel hem dat je wat geregelder les van hem wil, en vraag hem hoe hij zijn afspraken wil maken. Wil hij een vaste tijd elke week, of wil hij bijvoorbeeld een maand vooruit plannen en dan na 4 lessen weer nieuwe afspraken maken? Heeft hij bijvoorbeeld een kalender waar hij zijn afspraken opschrijft?

Neem hem een beetje bij het handje, ben een beetje streng en blijf er bij als hij de afspraken opschrijft. Hij is misschien wel goed in muziekles geven, maar niet in afspraken maken. Dat moet je hem dan maar leren. Hij zal voor zijn stage toch ook op tijd op een bepaalde plaats moeten zijn, dus hij kan het wel, met een beetje hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spreek een tijd af waarop je kan bellen.

ADHD-ers zijn idd weleens bijzonder chaotisch. (overzich in een mailbox en mail beantwoorden kan idd ook een struikelblok zijn)

goed dat jullie weten dat het de ADHD is, dus probeer er afspraken over te maken wanneer je hem kan bellen met je vraag.

van de andere kant zijn ADHD weer een pietje precies, en waarschijnlijk is hij daarom kritisch waar jij veel van kan leren.

afgezien van het begrip is het natuurlijk wel de bedoelding dat jij kan blijven leren, dus bepaal voor jezelf wel tot hoever je wil gaan.

misschien is het prettig als de leeraar een herinnering krijgt van/via de mail?
vraag hem eens wat het beste zou werken, omdat hij vanzichzelf waarschijnlijk weet wat er werkt met zo'n gaotische 'bekabeling'.
vaste tijdstippen en duidelijke afspraken werken het best bij ADHD-ers.

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
recht voor zijn raap zijn. mensen met ADHD vergeten het echt. mijn man heeft het en dat is moeilijk, toch vergeet hij klanten niet. gewoon zeggen wat je wil en waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeggen : als hij zo een goede leraar is, vergeef hem dan en aanvaard alles zoals het komt. Wat deert het je dat je veertien dagen moet wachten, hij antwoordt blijkbaar hoe dan ook toch?
Maar ik begrijp ook niet waarom jullie niet gewoon een regelmaat afspreken, bv. om de veertien dagen op woensdag om 18 u of zoiets? Voor iemand met ADHD is structuur belangrijk, je bent natuurlijk zijn therapeut niet maar je wordt er wel zelf beter van als je weet waar je aan toe bent.
liveisgreat