Mijn ex en ik kiezen ervoor om samen de zorg voor onze kinderen te delen. Is in dat geval haar hoge claim voor kinderalimentatie wel terecht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Ja. Vaak verdient de man meer en die moet dan alimentatie betalen aan de vrouw omdat ze minder verdient...
Succes met de scheiding man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jullie beide evenveel zorg voor de kinderen delen dan is een hoge alimentatie niet terecht,ik vraag me af of je dan wel alimentatie moet betalen want betaald zij dan ook alimentatie aan jou omdat je evenveel zorg hebt voor jullie kinderen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Alimentatie & co-ouderschap

Verdeelsleutel

Ouders die na een echtscheiding het co-ouderschap aangaan, kiezen ervoor de praktische en financiële zorg zoveel mogelijk gelijkwaardig te verdelen. In het algemeen gebeurt dit op een fiftyfifty basis. Wanneer er een behoorlijk verschil tussen de inkomens van de ex-partners zit, kunnen zij kiezen voor een andere verdeelsleutel.

Kinderalimentatie

Bij co-ouderschap zijn de ex-partners vaak nog 'on speaking terms'. Zij maken dan zelf afspraken over de financiële kant van de verzorging van de kinderen. Komt u er samen niet uit, dan stelt de rechter alsnog de kinderalimentatie vast.

Partneralimentatie

Ouders die kiezen voor co-ouderschap, hebben meestal beide een inkomen. Alleen bij aanzienlijke inkomensverschillen, worden er afspraken gemaakt over kinder- en/of partneralimentatie. Partneralimentatie wordt alleen toegekend indien, na vaststelling van de hoogte van de te betalen kinderalimentatie, er nog voldoende financiële ruimte over is.

Kinderbijslag

Bij co-ouderschap hebben beide ouders recht op de helft van de kinderbijslag. In geval van betaling van kinderalimentatie is het belangrijk de onderlinge afspraken over kinderbijslag hierbij te betrekken. De kinderbijslag wordt namelijk verrekend bij het vaststellen van de hoogte van de kinderalimentatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan.
Als jullie beide op fifty-fifty-basis voor de kinderen gaan zorgen lijkt mij een (hoge) kinderalimentatie niet terecht,
Het wordt anders als is afgesproken dat jouw ex ze in de kleren steekt en schoenen en jassen met ze gaat kopen, ze meeneemt op vakantie (en jij niet) enz.
Ik weet niet hoe oud ze zijn, maar er moet misschien schoolgeld betaald worden.
Al die kosten hakken er behoorlijk in. Daarvoor mag ze best een passende vergoeding in de vorm van kinderalimentatie vragen.

Toegevoegd na 8 uur:
Jullie kunnen ook een "kinderrekening" openen. Ik bedoel hiermee een en/of rekening op jullie beider naam, waarop jullie de kinderbijslag laten storten en jullie eigen bijdragen ten behoeve van de kinderen.
Betaal van deze rekening alle kosten die gemaakt worden voor de kinderen.
Dan kan daarover geen ruzie ontstaan en blijft het overzichtelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jammer, want het maakt het zoveel gemakkelijker! Het lijkt er op dat ze het onderste uit de kan wil hebben, maar ik kan het mis hebben.
Als het alleen om kinderalimentatie gaat is het het beste (althans, het bevalt ons heel goed) om op een rijtje te zetten wat de kinderen nu werkelijk kosten per maand. Met kosten voor opvang, luiers, schoolgeld, kleding en de hele klimbim bij elkaar. Als je dat totaalbedrag naar ratio van inkomen verdeelt, zit je aardig goed en eerlijk denk ik.
Dan ziet zij misschien in dat ze geen grond heeft om meer te vragen dan dat bedrag. Om het enige status te geven kun jede berekening voegen als bijlage bij je ouderschapsplan en dan ligt het ook vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is niet terecht. In het geval van co-ouderschap wordt er in Belgïe in vele families geen alimentatie meer betaald. Zelfs het kindergeld wordt vaak gedeeld. Het hangt af van het inkomen en de situatie van beide ouders. Op die basis kan je de kosten delen.

Als je samen de zorg voor je kinderen wil delen is de voornaamste voorwaarde dat ouders goed met elkaar kunnen communiceren na de scheiding. Praten met je ex is onontbeerlijk. Zit regelmatig samen. Leg een structuur vast, maak afspraken en houd je daar beiden aan.
Zonder communicatie en goede afspraken slaagt co-ouderschap eenvoudigweg niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
'Kindergeld' is in Nederland kinderbijslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,

Ik voed mijn zoontje ook in co-ouderschap op.
Mijn ex en ik verdienen ongeveer evenveel.

Wij hebben een gezamenlijke rekening geopend waar wij maandelijks geld op storten en waar ook de kindertoeslag op wordt gestort. We hebben allebei zicht op deze rekening.
Van deze rekening betalen we: schoenen, jassen, de BSO, sport- en schoolactiviteiten, cadeautjes voor verjaardagen van vriendjes, kapper, medicijnen etc.

Dagelijkse kleding, onderhoud, uitje en vakantie betaald ieder zelf.

Mijn zoontjes staat bij mij ingeschreven omdat mijn ex-partner getrouwd is. Belastingteruggave tbv ons kind verdeel ik en stort ik op rekening van mijn ex.

Verder hebben we ook een spaarrekening waar we ook beide geld op storten (hier kunnen we niet aan komen)

Wat ik redelijk vind in jouw situatie is dat jullie een verdeelsleutel maken over hoeveel jij meer verdient dan je ex (bijv zij: 2000,- jij: 3000,- dus 2/5 en 3/5).
Jouw bijdrage is dan over de gehele linie 3/5 en die van je ex 2/5. Ook voor wat betreft de belastingteruggave.

Zo hoef jij niks direct aan haar te betalen, waar zij zelf mee kan doen wat ze wil (dus ook een mooie jurk voor zichzelf kopen)... En alles komt verder ten goede aan de kinderen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jullie allebij 50/50 ervoor zorgen is alimentatie zeer onterecht!! Ik heb 2 kinderen en krijg geen alimentatie... ik hou van mijn kinderen en niet van het geld... ik vind trouwens dat alimentatie moet bestaan uit middelen voor de kinderen die ze nodig zijn en niet uit geld!