Wat bedoelen ze nou met peetvaders en peetmoeders of peetooms en peettantes?

De laatste tijd hoor ik of lees ik vaak over celebrities dat sommige van hen peetvader of peetmoeder of peetoom of peettante worden
maar wat is dat of wat bedoelen ze daarmee eigenlijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
39.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat deze zelfde vraag van vorige week niet duidelijk?

Antwoorden (4)

Een peetvader of moeder is degene die je ten doop brengt, bij het heilige doopsel van de katholieke kerk.

Toegevoegd na 50 seconden:
In feite is het symbolisch, maar van oudsher is het zo dat de peetvader of peetoom je opvangen en begeleiden als je eigen ouders dat niet meer zouden kunnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
ook een tante of oom kan peetvader of moeder zijn. in dat geval spreek je van peetoom of peettante.
Maar het kan ook iemand buiten de familie zijn.
Er wordt dan gesproken van peetvader of peetmoeder, of kortweg van 'peter' of 'meter'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het peterschap is de hoedanigheid die een (doop)peter en -meter op zich nemen. Bij een rooms-katholieke doop worden doorgaans twee getuigen gevraagd: een (mannelijke) peter of peetoom en een (vrouwelijke) meter of peettante. Samen zijn zij de doopborgen. Behalve hun functie als getuigen, wordt hen ook gevraagd "een bijzondere zorg en aandacht" te besteden aan de christelijke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen.

Peterschap komt ook voor in protestantse kringen en zelfs in families die niet belijdend christelijk zijn. Dit is vooral het geval in Angelsaksische landen en in koninklijke families.

Grootouders, ooms (in Vlaanderen: nonkels) en tantes worden meestal gevraagd peter of meter te zijn.

Soms wordt het kind naar de peetoom of peettante genoemd, vooral als de naam tijdens de doop wordt vastgesteld. Het omgekeerde komt ook voor: dan spreekt men oneigenlijk van 'peetoom' of 'peettante' als een kind naar iemand genoemd is, terwijl er van doop geen sprake is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is het ook zo dat als de ouders komen te overlijden, dat de peetouders dan de taak hebben om voor het kind te zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Peet ouders zijn niet alleen verantwoordelijk voor het toezicht op een christelijke opvoeding, maar bij het wegvallen van de ouders horen ze de verantwoording voor de opvoeding over te nemen, of over te dragen.
Bij niet-christenen heet dat een voogd.