Hoe kan ik beter 'contact' maken met mensen?

Mensen mogen mij graag maar geven vaak aan dat ze 'contact' met mij missen, dat er geen contact is. Ze missen bijv gevoel in de dingen die ik zeg. Ik weet zelf ook niet zo goed hoe ze het precies bedoelen.

12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk missen mensen bij jou de diepgang. Je bent vast heel vriendelijk in de omgang, maar misschien is het je vlotte babbel die ervoor zorgt dat mensen het idee krijgen dat je wel veel praat maar weinig echt zegt. Je komt dan een beetje oppervlakkig over.

Het kan ook zijn dat je juist een rustig type bent; een beetje terughoudend, maar altijd vriendelijk en beleefd in de omgang. Het feit dat je altijd zo vriendelijk bent, kan ook als een soort masker overkomen op anderen. Ze zien een beschaafd mens die prima in de omgang is, maar die verder weinig over zichzelf loslaat.

Ik ken je niet, dus ik ga zeker niet beweren dat bovenstaande waar is. Het enige wat je hieraan kan doen, ongeacht je karakter is: belangstelling tonen naar andere mensen. Als je met iemand praat en het contact verloopt goed: vraag diegene eens wat méér dan het wazige 'hoe gaat het met je' of 'wat doe jij in het dagelijks leven'.

Probeer in te haken op de interesses van andere mensen. Als je bijvoorbeeld weet dat iemand gek is op (ik noem maar een zijstraat) boeken, vraag daar eens op door. Wat voor boeken lees je graag, waarom lees je die boeken graag? Wat zou je mij aanraden als ik eens een boek wil lezen?

Is maar een voorbeeld natuurlijk. Maar gaandeweg, als zo'n gesprek eenmaal op gang is gekomen, kom je vanzelf op andere gespreksonderwerpen en zul je merken dat de ander ook meer belangstelling gaat tonen in jou - waardoor jij weer meer van jezelf durft te laten zien.

Verder kun je een contact wat 'dieper' maken door jezelf in het algemeen wat spontaner en opener op te stellen. Roep maar een keertje wat geks, zeg maar een keer gewoon in het wilde weg wat je dwars zit, maakt niet uit: mensen haken daar vanzelf wel op in. Zo niet, dan niet, maar mijn ervaring is dat actie reactie uitlokt en huppetee, het gesprek komt van de grond.

Niet te bang zijn om iets van jezelf te laten zien, dus. En niet te bang zijn om eens iets aan een ander te vragen. Als andere mensen zich op hun gemak voelen bij jou, geven ze zich makkelijker bloot. Jij geeft je dan ook weer makkelijker bloot. Enzovoorts, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wellicht is er te weinig interactie; reageer je te koel op wat zij je te vertellen hebben. Mis je inlevingsvermogen om in te haken op hun verhalen. Sta je niet open voor je gesprekspartners. Ik noem maar wat zaken op, he. Herken je je erin? Je kunt daar wel aan werken, hoor. Goed, actief naar de ander luisteren. En ook vragen stellen waaruit blijkt dat je zeker met je aandacht erbij bent. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk ben jij iemand die van nature een tikkeltje contactarm is.

Maar je kunt daar wèl iets aan doen. Zoek bekenden en vrienden op..b.v. via visites en praat..praat over van alles en leef je in, in hetgeen je hoort.

Probeer gevoelsmatig te begrijpen waarom iemand verdriet heeft..of gelukkig enz. is en voel dat verdriet/die liefde met hem/haar mee..

Train aldus je contact met anderen hebben..maar vooral je gevoel.

Een mooie vraag en daarom ..een plus van mij

Groet,

Ton