Nesteldrang, tijdens de zwangerschap, waar komt het vandaan?

In de laatste maand van mijn zwangerschap, kreeg ik zgn. nesteldrang, liep de hele dag te poetsen, komt dit door hormonen, zit het "tussen je oren", waar komt dit eigenlijk vandaan?

9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De natuur heeft het zo bepaald dat je last krijgt van opruimwoede. Je wilt tenslotte dat je huis helemaal klaar is voordat je kindje zich aandient. Is je huis niet klaar voordat de baby komt, dan leidt dat af van datgene waar je je beter op zou kunnen focussen, de bevalling. Je hormonen geven je net even dat zetje om allerlei dingen te gaan doen waar je anders niet gemotiveerd voor was om te doen. Zeker de laatste maand van je zwangerschap kan nesteldrang opkomen, maar ook al ruim voor die tijd zijn er vrouwen die er ‘last’ van hebben. Het verschilt per persoon of en in welke mate nesteldrang tot uiting komt. Het hormoon prolactine zou de verantwoordelijke hiervoor zijn. In ‘nesteldrang’ zie je het woord ‘nest’ en dat is meteen een duidelijke link naar de rest van onze natuur.