Mijn ex-vriend wil mijn huis niet uit. Wat moet ik doen?

Ik ben een gescheiden vrouw en heb 2 zonen, van 18 en 14 jaar. Sinds 5 jaar woon ik op een (koop) woonboot.
Mijn ex-vriend is bij me komen wonen, niet geregistreerd.
Hij kan niet van de alcohol afblijven en is met regelmaat dronken. Ik betaal sinds het begin dat we samen wonen alle rekeningen, boodschappen en alles wat nodig is. Hij heeft geen werk, doet af en toe een (zwart) klusje. Sinds augustus 2011 wil ik dat hij vertrekt, maar hij gaat niet. Hij kan nergens heen zegt hij. Ondertussen willen mijn zonen niet meer bij mij komen, omdat hij er is en zij het verafschuwen dat hij vaak te veel gedronken heeft. Mijn ex-vriend heeft een criminele inslag en verkeerde contacten. 3 jaar geleden heeft hij mij het ziekenhuis in geslagen, dus ik ben ook bang dat dit weer zal gebeuren als ik hem te veel tart. Aan de andere kant is dit waarschijnlijk de enige manier dat hij opgepakt wordt en op die manier bij mij weg zal gaan. Politie inschakelen is geen optie, omdat ik terecht bang ben voor zijn wraak. Zijn er mensen, die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt? Hoe kan ik hier uitkomen?

Toegevoegd na 19 uur:
Mijn woonboot kan niet verplaatst worden, daarbij ligt hij erg afgelegen. Politie kan niet voorbij rijden, maar moet eerst ruim 1 KM het terrein op.

Toegevoegd na 1 week:
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor alle adviezen en steun. Ondertussen heb ik met een aantal vrienden gesproken, mensen op mijn werk en niet geheel onbelangrijk met mijn zus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Is wegvaren een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Flory: je hebt maar twee keuzes: je laat het zo en hebt geen leven, of je komt voor jezelf op en zet hem buiten/laat hem buitenzetten.
Dat eerste wil je niet meer, en terecht, dus wat blijft er dan over?
Kun je niet desnoods een tijdje bij een vriendin of familie logeren of zo, als hij er eenmaal uit is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ItisIleClerc bedankt voor je reactie. Wegvaren kan niet. De boot vaart niet. En stel dat het zou kunnen, waar zou ik heen moeten varen. Ligplaatsen moet je kopen, je kan niet zomaar overal aanleggen met een woonboot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, bedankt voor je reactie. Ik ben al eens een paar dagen bij een vriendin geweest. Maar hij blijft gewoon en zegt ook; dat hij niet zal vertrekken, al blijf ik helemaal weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan blijven er twee keuzes. Je laat hem verwijderen (hij woont er niet, heeft geen poot om op te staan, dus die mogelijkheid heb je), of je laat het zoals het is.
Als je wilt dat er iets verandert, zul JIJ dat moeten aanpakken - hij zal niets doen, want hij heeft een paradijsje voor zichzelf nu: gratis kost en inwoning, wat wil ie nog meer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom heb je zo'n loser ooit binnengehaald ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen: vergissen is menselijk :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, bedankt voor je reactie. Toen ik hem leerde kennen, werkte hij en had ik geen idee waar hij zich allemaal mee bezig hield.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En je gaat toch niet samenwonen voordat je minimaal dat soort dingen weet ?? Of ben ik nou gek ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, ja je zou logisch denken van wel. Dingen kunnen nu eenmaal sneller verlopen als je verliefd wordt. Ben jij wel eens verliefd geweest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dan ook, ik heb nu een ultimatum gesteld dat hij in april weg moet zijn en anders stappen onderneem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk ; ik ben zelf inmiddels al ruim 20 jaar bij dezelfde man. Maar verliefd zijn betekent niet dat je je verstand moet uitschakelen ofzo. Ik heb HELE foute mannen gehad, maar NIET in mijn huis. Die zijn om je neus te stoten en van te leren. Maar goed, je zit nu met de brokken, en ik hoop van harte dat je er zonder kleerscheuren afkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, bedankt voor je begrip. Uiteraard kan ik mezelf ook wel voor mijn kop slaan, dat ik meer op mijn gevoel dan op mijn verstand ben afgegaan. Maar spijt hebben achteraf, daar schiet ik nu niets mee op.

Het beste antwoord

vrijwillig vertrekt hij niet, en van jou wil hij niets aannemen.

als jij niets onderneemt blijft hij waar je zit dus je zal hem wel tegen de haren in moeten strijken als je hem eruit wil hebben.

gezien zijn 'bezigheden' zal het en bekende zijn van de politie, dus vraag hier wat je kan doen. je kan vragen om een melding op locatie/zone. (als jij belt je naam noemt en zegt dat het om je ex staat komt er in de meldkamer een knipperend rood signaal en komen ze met spoed naar je toe)

geeft overal aan (huisarts, maatschappelijk werk, jeugdzorg, steun en adviespunt huiselijk geweld, politie, school van de kinderen álles en iedereen die naar je wil luisteren) dat je met dit probleem zit. mocht ie wat uithalen heb je wat om aan te tonen en sta jij juridisch gezien sterker dan je ex.

probeer het zoveel mogelijk uit handen te geven: de politie kan met hem praten en hem duidelijk maken wat zijn eventuele stappen/reacties voor gevolgen zullen hebben voor hem)
ook kan je het via een advocaat laten doen.

geeft wel aan dat je wil weten wanneer hij bericht krijgt, zodat je mogelijk even uit de omgeving kan zijn. (frustratie en agressie kan ie dan op wat anders botvieren)

voor jezelf moet je de keuze maken en duidelijk hebben:
er zitten mogelijk/waarschijnlijk nadelige gevolgen aan voor jou als je doorzet, maar dit is iets waar je doorheen moet.

zelf heb ik ook op dat punt gestaan (agressie ex, ging niet om een woning) maar had voor mezelf duidelijk:
al hij je wat aan wil doen doet hij het toch wel (krijgt dagelijks de kans dus ook op zo;'n moment)
en áls hij wat doet heb je des te meer aan te tonen en kan je het juist tégen HEM gebruiken ipv hij tegen jouw.

wie denkt hij met zijn potjes bier en losse handjes dat ie is om JOUW leven EN dat van je kinderen wel eventjes te kunnen bepalen?
is ie nou helemaal bedonderd. ZIJN probleem is niet dat van jou, en het is tijd voor hem dat dát kwartje eens gaat vallen.

doe dit op een punt waarvan je zelf zeker weet dat je niet meer vatbaar bent voor zijn doen en laten, en niet terug zal krabbelen, óók niet als hij (weer) gaat meppen.

heel veel moed en sterkte gewenst. ik hoop dat je ex snel de boot af is en de rust weer terug kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is inderdaad een bekende van de politie en kan vuurgevaarlijk zijn. Je hebt gelijk, ik zou zelf moeten vertrekken. Maar dan nog blijft hij daar gewoon zitten. Ben al een keer een aantal dagen bij een goede vriendin geweest. De politie onderneemt niets, ze kunnen niets. Hij had na de mishandeling een verbod om in de buurt te komen. 's avonds in het donker, kwam hij gewoon met de boot en bleef net zolang rondhangen, tot dat ik weer met hem praatte. Spijt, vrijwillige cursus hoe om te gaan met agressief gedrag tijdens het drinken. Hij deed zijn best. Heeft me niet meer geslagen nadien. Uiteindelijk is hij toch steeds weer meer gaan drinken en zijn gedrag naar mij toe werd meer en meer respectloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ex kon het zonder drank, en ging niet door tot een ziekenhuisopname. gelukkig ging ie vreemd en heb m veel geluk gewenst mijn zijn nieuwe lover.
ook bekend bij politie en is er ook niet vies van om met een blaffer te zwaaien of de loop tegen je hoofd te leggen. politie weet dit ook na ruim 7 jaar nog steeds geleuter (bedreiging met de dood, agressief gedrag, voor rotte vis uitmaken etc. ook in het bijzijn van de kinderen, of heel aardig of hij staat je na het leven) maar hou mijn poot stijf. bij meldingen waarvan ik weet dat er een reactie komt (van politie of welke instelling ook naar hem) ben ik ff weg omdat de kids ook deze reactie van hem niet hoeven meemaken.
het is dus wel mogelijk dat politie en andere instanties je op de hoogte houden wanneer je ex een schrijven krijgt of zijn verhaal mag doen op het bureau. ik weet niet of je vaker meldingen of aangifte hebt gedaan van zijn gedrag? op een gegeven moment heb ik van alles wat niet door de beugel kon mijn loopje naar het bureau gemaakt (liters thee gedronken daar, en ken ongeveer elke agent) natuurlijk kan hij je het huis niet uitjagen, maar wellicht dat het ook voor jou een optie is als je eenmaal aan de belletjes gaat rekkenen overal lijntjes uitgooit om aan te geven dat het verkeerd gaat en dat er ingegrepen moet worden.
op een gegeven moment MOETEN ze er wel wat mee. maar nogmaals: dan moet je er wel klaar voor zijn, je niet meer laten beinvloeden door klappen, dreigementen, of mooie praatjes. je moet sterk in je schoenen staan, want je slaat een weg in waar hij beslist niet blij mee zal zijn en hier zal je zeker een reactie van hem op krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eucalype bedankt voor je reactie. Ik ben blij voor je, dat jij er uiteindelijk goed bent uitgekomen. Ik heb ondertussen een aantal mensen verteld van mijn probleem. Nog niet de politie. Als hij er is, negeer ik hem zoveel mogelijk. Hij is heel verdrietig, maar ik ben er klaar mee. Heb een ultimatum gesteld dat hij in april er uit moet zijn. Zo niet dat ik inderdaad naar de politie ga. Dan wordt hij boos en zegt dat ik niet moet dreigen. Heel moeilijk allemaal. Maar nu wil en moet ik het doorzetten.
Bedankt dat je jouw verhaal ook met mij hebt willen delen.

Andere antwoorden (9)

Neem contact op met het juridisch loket.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je dus geen drol aan. Die zeggen wat je rechten zijn. Dat weet ze wel.
je zal toch de sterke arm van de wet nodig hebben om hem eruit te zetten..

dus aangifte gaan doen, en vragen om een verbod om in je buurt te komen...

je kan toch niet eeuwig blijven wachten tot hij uit zichzelf weggaat...

en doe aangifte van zijn criminele handelingen, en mishandelingen..

dan heeft hij zo een nieuw onderkomen in een zwaar bewaakt hotel..dan heb je tenminste tijd om op een rijtje te zetten wat je volgende stappen zijn...of daar blijven, of zelf weggaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas zit je niet zo snel in dat bewaakte hotel. Maar aangifte moet ze zeker doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het inderdaad allemaal zo makkelijk zou zijn. Maar justitie kan ook niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan justitie niet zoveel?
en waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
juist ja, lekker duidelijk ;-) het zegt enkel niets over het 'waarom' (al hoef ik helemaal niet te weten hoe en wat) want er zijn wel degelijk meerdere mogelijkheden.
Doen wat Marion zegt of je leven leiden in onderdrukking en die consequenties accepteren.
Daarbij heb je zekerheid, maar welke zekerheid.
Je zit klem. Neem t risico en volg Marion op. Of doe het niet, zit het uit en wacht af.
Niemand kan je zeggen wat je moet doen. Wat je kunt doen weet je zelf. Je weet de opties.
Misschien kun je hulp zoeken bij een loog, dan sta je niet zo alleen.
I know where you are. Het spijt me voor je...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine, bedankt voor je reactie. Ik sta met mijn rug tegen de muur. Doordat ik afgelegen woon en aan het water, kan hij me altijd verrassen. De deur op slot werkt niet, dan slaat hij gewoon een ruit in. Ook heeft hij gedreigd de boel in de brand te steken, als ik naar de politie ga. Stel dat hij het niet kan doen, dan doen die zogenaamde vriendjes het wel voor hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte flory. Ik zit in dezelfde situatie. Tis makkelijk om te zeggen dat je weg moet, maar zelf weet je de consequenties. Ik heb ook de moed nog niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Martine, jij ook heel veel sterkte !
Als hij niet thuis is zijn spullen inpakken in dozen en die buiten bij de voordeur zetten.

Komt hij naar je boot, hem niet binnen laten. Deur op het slot houden. Ook de deur niet een beetje open doen.
Via het gesloten raam telefonisch met hem praten.
Maakt hij problemen dan direct de politie bellen.

Omdat hij niet op je adres staat ingeschreven heeft hij juridisch geen poot om op te staan.

Toegevoegd na 1 uur:
Zorg dat je zonen thuis zijn als het zo ver is en laat ze een tijdje bij je wonen. Dan sta je er niet alleen voor.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad zou ik niet die zonen laten komen. Wel een paar goeie vrienden (liefst stevige kerels) die je kunnen steunen en deze man laten weten dat het menens is...
Juist wel politie inschakelen. Als hij eens weg is, als zijn zooi buiten zetten (zorg dat je dan niet alleen thuis bent!); vervang direct je sloten; en zorg dat de
wijkagent of lokale politie op de hoogte is van dit probleem en meld het aan ze wanneer je zijn spullen hebt buitengezet - dan kunnen ze eens vaker langsrijden, èn als meneer moeilijk meent te komen doen, dan kun jij 112 bellen en staat er al een sterretje bij je adres voor hogere prioriteit.
De politie op de hoogte stellen is niet hetzelfde als aangifte doen, je ex krijgt daar ook niets van te horen en krijgt pas problemen als hij zich weer misdraagt.
Heb je buren dichtbij waar je goed contact mee hebt of zou kunnen krijgen? Zorg dan dat die ook op de hoogte zijn.
Dat hij nergens heen kan is niet jouw probleem, dan meldt ie zich maar bij het Leger des Heils. Er is geen enkele reden waarom zijn gedrag jouw probleem zou moeten zijn en waarom dat zelfs de relatie met je zoons verziekt.
Doorbijten meid, want als je nu niets doet, woont ie er volgend jaar nog, op jouw kosten. Jij kunt in de problemen komen door zijn gedrag, de relatie is voorbij, hij moet gewoon weg. Dat zal 'm tegenvallen, want nu woont ie gratis in een goed hotel, maar dat lost hij zelf maar op, hij is een grote jongen en zal voor zichzelf moeten zorgen.

Op/via deze site kun je meer info en tips vinden:
http://www.huiselijkgeweld-dwo.nl/info_3.html

Maak je sterk, deze kerel is jou niet waard. Hem de deur uitzetten zal eng zijn, maar hem in huis houden, is dat eigenlijk niet nog veel enger?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mee eens, melden bij de politie, spullen op straat en direct nieuwe sloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel goed advies! +!
Ik kan mij heel goed voorstellen dat je angst hebt voor zijn wraak.

Maar tòch moet er iets gebeuren waardoor jouw leven weer een beetje de kans krijgt.

Aangezien je op een boot woont kan ik mij voorstellen dat jij, als hij eens op stap is, je biezen pakt en hèm laat oppakken wegens de voortdurend dreigende mishandeling.

Mocht de politie de medewerking weigeren..dan kun je wellicht via het op de hoogte zijn van zijn 'zwarte' werkzaamheden anoniem nog iets bereiken.

Of..je weet iets van zijn criminele activiteiten waarmee je de mogelijkheid hebt hem enige tijd uit de roulatie te laten nemen.

Je kunt je via het 'blijf van mijn lijf' instituut op een totaal andere plaats gaan vestigen ervoor zorgend dat hij daar onkundig van blijft.

In het ergste geval verkoop je de boot en ga je ergens in een (huur)huis wonen.

Maar de woonboot alleen maar tijdelijk opslaan kun je natuurlijk ook overwegen.

Ik wens je in elk geval bijzonder veel kracht, moed en geluk toe in deze pijnlijk moeilijke aangelegenheid..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ton, bedankt voor je reactie. De boot verkopen is geen goede optie, het bestemmingsplan is gewijzigd nadat ik hem had gekocht en mag voor nieuwe bewoners geen permanente bewoning meer hebben. Zodoende is die onverkoopbaar geworden. Graag zou ik in de buurt van mijn werk een huurwoning betrekken, al zou dit tijdelijk zijn, maar die liggen ook niet voor het uitkiezen. Oppakken wegens dreigende mishandeling bestaat niet. Je moet eerst daadwerkelijk in elkaar geslagen worden, willen ze grond hebben, om hem op te pakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bènt toch zodanig mishandeld dat je in het ziekenhuis belandde..is dat geen reden genoeg? Je wilt dat toch geen tweede maal meemaken.. Ik zou toch eens met 'blijf van mijn lijf' gaan praten..zoals het nu is, kun je onmogelijk verder leven..lijkt mij Groetjes en sterkte, Ton
Als hij niet vrijwillig vertrekt, je hem dit al vaker hebt verzocht en hij gewoon niet gaat, ga je hem er niet zonder hulp uitkrijgen. Dan is het dus wat anderen ook al zeggen: aangifte doen (politie weet wel welke grond ze het beste kunnen gebruiken, huiselijk geweld, huisvredebreuk, stalking, bedreiging, en zo kan ik nog wel wat opnoemen) en direct ook overleggen over de mogelijkheden. Spreek ook je angst uit, en spreek af wat zij gaan doen. Indien nodig kunnen ze je ex met dwang van je boot verwijderen. Hij heeft naar ik begrijp geen enkel recht om daar te zijn. Dit zo door laten gaan is geen optie: dat is van alle mogelijke opties echt de allerslechtste.

Nu weet ik natuurlijk niet wat de reden is dat je schrijft terecht bang te zijn voor zijn wraak. Wanneer je werkelijk goede reden hebt om te vrezen voor wat er gebeurt als de politie in actie komt (ook als er eventueel een contact- of straatverbod zou komen) dan is m.i. de enige andere optie om zelf te vertrekken en jezelf en je kinderen in veiligheid te stellen. Dat is een extreme maatregel, maar als de situatie daarom vraagt, zeker een optie. Als je moet vrezen voor je eigen lijfsbehoud wanneer de politie hem van de woonboot zou verwijderen, is vertrekken en niet terugkomen het meest veilig. Ik ken iemand die op zo'n manier weg is gegaan bij haar ex, omdat ze bang was dat ze niet heelhuids weg zou komen als ze het op een andere manier zou doen. Verschil was wel dat het huis op zijn naam stond en zij officieel nog getrouwd waren, en in jouw geval is de boot van jou, dus ik begrijp heel goed dat dit niet je eerste keuze zou zijn.

Natuurlijk moet je indien mogelijk inzetten op de eerste optie, en hem door de politie laten verwijderen uit jouw huis. Maar als jij en je kinderen hun leven niet veilig zouden weten als dat zou gebeuren, is volgens mij de enige andere optie echt om te vertrekken en je te laten beschermen door de instanties die daarvoor zijn. Je kunt hulp vragen bij de politie, je huisarts, de GGD, of het maatschappelijk werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar juridisch loket of advocaat gaan en bij de rechter een contact- en gebiedsverbod regelen.
Zorg dat je getuigen hebt die jouw aanvraag kunnen en willen ondersteunen.
Neem een paar vrienden mee als lijfwacht zo lang het niet is geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Flory, ik snap je angst maar je zult toch echt met de politie moeten gaan praten en het liefste met iedereen die je kent zodat zij weten wat je situatie is. Je bent al een keer in het ziekenhuis beland en ik snap dat je dit zoveel mogelijk wilt voorkomen maar: als jij er niet meer bent heeft hij een probleem toch? Jij betaalt alle vaste lasten, boodschappen etc. Wees dus niet te snel bang dat hij je dood wil maken.

Het lijkt mij toe dat hij jou in zijn macht heeft door jou bang te maken. Kun je zien hoe hij werkelijk is en hoe hij zich echt voelt? Is al het geblaas en gesis niet een dekmantel? Hoe zou hij reageren als jij niet meer bang voor hem bent? Schelden en agressief doen is namelijk zwak! Misschien kun je met hem praten over waarom hij doet wat hij doet? Misschien voelt hij zich compleet mislukt? Hij heeft in ieder geval nu onderdak en voedsel en dus voor hem is dit wel prettig. Heeft hij hulp nodig en weet hij dit? Kun jij dit voor hem regelen?

Vertel je verhaal aan zo veel mogelijk mensen maar zeker ook aan de politie. Je kunt dit anoniem doen en zeg er bij dat je al een keer door hem in het ziekenhuis bent geslagen!! Ligt familie in en zorg ervoor dat jij en je pubers ergens terecht kunnen. Dit kun je niet alleen dragen en wie weet hebben zij oplossingen! Misschien kun je daar een tijdje weggaan door bij familie, het liefste ver van je huidige woonplaats te gaan wonen. Misschien kan hij bij familie wonen? Het kan zijn dat de boot erg beschadigt raakt als jij daar niet bent maar dit is maar materiaal! Je moet nu om jezelf en je jongens denken!

Een andere optie is de situatie te laten escaleren met opzet en ervoor te zorgen dat er mensen zijn die getuige willen zijn, die in kunnen grijpen en die de politie in kunnen schakelen. Zorg er uiteraard voor dat je weg kunt komen en dus niet in de boot bent als je de boel laat escaleren.
Mocht je niet bij familie terecht kunnen dan is een blijf van mijn lijf huis wellicht een idee...Je jongens moeten denk ik dan bij familie of vrienden wonen...Jouw leven en die van je jongens is veel meer waard dan je woonboot toch? De eerste stap moet je zelf maken. Sterkte!!!

De eerste sap is toch echt gaan praten en ook bij hem weg te gaan, voor jullie veiligheid kiezen! Wie weet loopt het anders een keer echt erg uit de hand en word je vermoord ook al was dit niet de bedoeling...heel veel sterkte joh!!!

Toegevoegd na 2 dagen:
Trots op je! Het beste toegewenst!