Hoe kun je boosheid met liefde benaderen?

Iedereen kent het wel, je bent boos op iemand die dichtbij je staat en waar je verder veel van houdt en dan ga je toch liefdevol en respectvol met deze persoon om, ondanks dat je ergens boos over bent.
Hetgene waar je boos over bent komt dan wel in een later gesprek aan de orde of verwerk je op een andere manier samen.
Maar kun je boosheid ook met liefde benaderen wanneer hetgeen je boos over bent niet 1 2 3 uit te praten of op te lossen is?
Dus met andere woorden: je houdt veel van iemand en gaat graag met deze persoon om, maar telkens zit er 'wat te wringen'. Wanneer je er over praat, kom je er niet uit, omdat je beiden verschillend denkt en handelt en hierin niet wilt veranderen. Toch is het onderwerp waar je boos over bent dermate belangrijk voor je dat je het niet zomaar aan de kant kunt schuiven in je relatie met deze persoon. Hoe benader je deze boosheid dan? Kun je die ook met liefde opvangen? Ook wanneer je telkens wanneer je deze persoon ziet, met deze boosheid geconfronteerd wordt in jezelf? Hoe ga je daarmee om?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef eens een voorbeeld, want het lijkt of je drie keer dezelfde vraag stelt maar het is niet duidelijk wat je precies bedoelt met 'met liefde opvangen'? Is het de bedoeling dat het door die liefde over gaat? Dan komt het op een ander moment altijd weer terug als je er samen niet uitgekomen bent. Een voorbeeldje dus?
Ritsuka
12 jaar geleden
Soms zijn er nu eenmaal verschillen die je moet accepteren, je kunt niet alles uitpraten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Pelle, misschien lijkt het wel of ik drie keer dezelfde vraag stel omdat ik het gevoel heb dat ik in een kringetje rondwandel in deze situatie. Maar het gaat om een persoonlijk iets dat ik niet graag op internet zet. Dan zou ik een voorbeeld moeten verzinnen....
Het gaat om een verschil dat je niet zomaar kunt accepteren. Dat verschil wekt boosheid in je op die je niet langs je neer kunt leggen omdat het verschil jou ook persoonlijk raakt. Maar verder hou je wel veel van deze persoon. Hoe ga je daar dan het beste mee om?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In liefde voor jezelf en deze persoon dus ;) Ik vraag me af of ik te star ben? Of het juist beter is om wel deze boosheid te blijven voelen en daar iets mee te doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien deze vraag heel erg onduidelijk is. Kan ik hier geen antwoord op geven. Deze vraag kun je op zoveel verschillende manieren opvatten. Is het een familie lid met een andere denkwijze? Is het uw partner? Een collega? Een vriendin of vriend? En het onderwerp waar uw boosheid over heeft weten wij ook niet. Dus zou ik ook niet weten hoe je hier op moet antwoorden. Dus ik denk dat niemand uw hier een advies kan geven. Ik snap dat uw graag wilt dat uw prive leven niet op het internet zichtbaar is. Maar uw kan ook anoniem een vraag stellen. Dat maakt het wat makkelijker. Misschien een account aan maken waar uw naam niet zichtbaar is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja, een voorbeeld dan, wat ik zojuist heb bedacht.
Stel je woont samen met iemand in een huis en diegene rookt. Jij hebt last van de rook en diegene wil gewoon binnen z'n sigaretje kunnen roken. Punt uit. Je komt hier samen niet uit.
Telkens als diegene een peuk op steekt, voel je boosheid van binnen, ook omdat je er echt last van hebt. Maar verder is alles koek en ei tussen jou en diegene.
Hoe ga je dan met die boosheid om, telkens wanneer diegene gaat roken?
Blijf je dan op je strepen staan, of ga je het maar gewoon pikken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Compromis: verzoek deze persoon een sigaret te roken in een andere kamer, boven bijvoorbeeld. Dat is dan de rookruimte. Of onder de afzuigkap in de keuken.
Met andere woorden: zoek samen naar een compromis. Niet denken in onmogelijkheden, maar in mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan mij heel goed voorstellen dat dat boosheid oproept als iemand rookt in jou huis. Als je samen woont moet je rekening houden met elkaar. En als deze persoon hier geen rekening mee zal houden. Is het helemaal niet gek dat je boos bent. En moet je naar mijn mening dit ook niet tolereren. Ik zal met diegene om de tafel gaan en er eens goed mee gaan praten. En duidelijk maken dat jij hier niet van gediend bent. Als die gene dan nog steeds voet bij stuk houd. Zal ik mijzelf af gaan vragen of ik wel samen met die gene onder een dak wil wonen. Dat jullie beiden een eigen mening hebben. Daar is helemaal niks mis mee. Maar bepaalde dingen zoals roken in huis. Terwijl uw niet rookt en daar niet tegen kan. Gewoon gedaan word. En er niet naar jouw mening geluisterd word. Heeft die persoon ook geen respect voor jou. Naar mijn mening. Dan zal ik mij niet meer prettig voelen. Je woont samen. Dus of je gaat buiten roken. Of je vertrekt. Maar dat is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop dat het roken idd alleen een voorbeeld is omdat wanneer je van elkaar houdt je de ander ook geen schade wil berokkenen (oei wat klinkt dat zwaar) en laten we eerlijk zijn...de schade die meeroken met zich meebrengt is er. wanneer dit alleen een voorbeeld is en het om iets anders gaat, ik snap je volledig.
heb hetzelfde met mijn vriend, en telkens loop je daar tegenaan en compromissen zijn in sommige situaties erg moeilijk. ik hoop dat jouw situatie anders ligt, dat het makkelijker gaat, in elk geval succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het roken is een voorbeeld inderdaad, en een compromis is er niet, omdat het om een wezenlijk verschil tussen twee mensen gaat. En diegene zegt: 'Nou, Rian, ik ga mezelf daarin niet veranderen alleen omdat jij je dan beter voelt! Want ik ben gelukkig met wie ik ben!'
Dat gegeven vind ik op zich prima!
Maar nu zit ik dus met die boosheid te koekeloeren en ik zoek daar een weg in. Dat is eigenlijk het hele punt dat ik in vele bewoordingen duidelijk probeer te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is dus de keus aan jou: accepteer je dat of niet.
In hoeverre voel jij je ongelukkig met het geluk van die persoon.
Zou je gelukkig zijn, als hij/zij zich omwille van jou zou veranderen, als dat al zou kunnen?
Ben je in staat die boosheid met de tijd om te buigen tot bijvoorbeeld begrip? Voor die ander, maar ook begrip voor jezelf?
Betreft die boosheid van jou deze persoon, of zit er meer achter? Ik bedoel bijvoorbeeld pijn vanuit je jeugd, die door het gedrag van deze persoon wordt getriggerd? Dat zijn geen vragen, waarvan ik verwacht dat je ze even hier op GV beantwoord hoor hahahahahaha. Effe voor de broodnodige duidelijkheid!!!!
Maar misschien helpen ze je om voor jezelf meer duidelijkheid en inzichten te creëren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik wil niemand veranderen, ook dit mens niet :)
Veranderingen dienen vanuit jezelf te komen, alhoewel soms een ander wel je ogen kan openen.
Het is ook niet, zoals roken, een schadelijke gewoonte. Het is wel iets dat ik als schadelijk ervaar.
Omdat ik nu eenmaal anders ben, lijnrecht tegenover die ander in dit opzicht.
En dat maakt het nu juist zo lastig.
Aaaanvaarden dus met die hap, denk ik, haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)) Gaan met die banaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste RiaNino, goed dat je bij dit probleem om hulp vraagt! Het voorbeeld met het roken in huis maakte de vraag ook duidelijker.
Dus het gaat om jou en iemand om wie je veel geeft. Jullie verschillen van mening op een belangrijk punt. Daarover worden jullie het echt niet eens. Steeds als je hiermee geconfronteerd wordt voel je boosheid. Je wilt echter diegene niet confronteren met die boosheid, omdat je je liefde voor hem (of haar) wilt tonen.
Aha, nu heb ik een beeld gevormd voor mezelf. Nu kan ik wel een antwoord gaan schrijven (eerst kijken wat anderen hebben geantwoord).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om het even bij het roken te houden: is het grootse probleem het roken, of is het probleem dat je niet om kan gaan met de emotie en de gedachte (hallo hou je wel rekening met mijn gevoel?) die het roken oproept

Antwoorden (9)

Het is geven en nemen in een relatie. Daadwerkelijk steeds echt boos blijven voelen, kan je niet blijven wegstoppen. Het is of een situatie samen kunnen veranderen of accepteren. Kan je dat niet accepteren dan wreekt zich dat uiteindelijk en loopt het vroeg of laat 9 van de 10x spaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken dat wel. Ik denk dat je moet beoordelen hoe belangrijk dat voor je is.
Is het echt belangrijk en kom je er niet samen uit (wat heel goed mogelijk is als je beide een andere mening hebt) dan zul je moeten kiezen of je gaat verder met die persoon of niet. In het laatste geval laat je het en accepteer je het verschil.
Er zit niks anders op. Je kunt niet alles onder de mantel der liefde blijven schuiven.
Mss helpt het als je beseft dat je zelf ook niet perfect bent en dat hij of zij ook dingen van jou pikt die voor hem belangrijk zijn maar die jij niet hebt.
Leven en laten leven denk ik dan.

Maar goed, iedereen heeft iets, maar of dat voor jou ook iets is moet je zelf beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wordt het duidelijker voor je hoe je erin staat, als je alles van een afstandje bekijkt. Als het niet om jouw boosheid gaat, maar om die van een vriendin of zo. Wat zou je adviseren?

Een andere mogelijkheid: stel, dat je deze persoon nooit meer zult zien. Er kan dus niets meer uitgesproken worden en jij blijft zitten met je boosheid.
Wat zou jij dan met die boosheid doen? Er zijn vele mogelijkheden, bijvoorbeeld:
- je kunt erin blijven hangen,
- je kunt je boosheid uiten,
- je kunt je boosheid aanvaarden,
- je kun de persoon vergeven,
- je kunt het loslaten.
In feite ben JIJ degene, die boos is en daarom ben JIJ de enige, die er iets mee kan doen.

Nog een mogelijkheid: schijf alles op. Alles wat je voelt en denkt. Schaam je niet, zet het gewoon allemaal totaal eerlijk voor jezelf op papier met daarbij alle associaties, alle voors en tegens. Misschien geeft je dat helderheid.

En als laatste: boosheid en liefde zijn behoorlijk tegengesteld.... misschien is het wel onmogelijk wat je wilt. Maar het is zeker een zelfonderzoek waard denk ik!
Heel veel succes.
+ voor je vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede tips.
Boosheid en liefde kunnen best door dezelfde deur.
Mijn moeder en ik kunnen dat heel goed samen. Soms zit er iets te wringen wat we niet meteen uit kunnen praten of op kunnen lossen, dan parkeren we het even en gaan gewoon lief met elkaar om. Ook al zijn we over datgene dat wringt nog zo pissig. Ik denk dat ik in dit geval de boosheid dien te aanvaarden en los te laten.
Echter dat is lastig, want het gaat om iets wat voor mij essentieel is in mijn relaties met andere mensen. Diegene doet dus iets wat erg indruist tegen mijn opvattingen en gevoelens. En loslaten gaat lastig want het is direct betrokken bij mij. Eigenlijk ga ik dus wat dit punt betreft over mijn grenzen heen, als ik het accepteer.
Maar ik vind die persoon zoveel de moeite waard, dat ik hier eens op een andere manier bij stil wil staan dan mijn boosheid blijven voeden in mezelf. Lekker vaag :) maar misschien toch wel begrijpelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, als je boosheid kunt parkeren! Ik denk, dat dit ook te maken heeft met aaaanvaarden eerlijk gezegd. Ik begrijp uit wat je schrijft, dat het gaat om bepaald gedrag van een ander.
Je kunt iemand niet veranderen, maar je kunt wel je eigen gevoelens/gedachten daartegenover aanvaarden, zonder het gedrag van die persoon te accepteren. Um.... ietwat vaag ben ik nu geloof ik ;-))
Ik probeer het nog een keer: als je besluit deze persoon in je leven te willen blijven houden, wat je dus kennelijk wilt, dan zal je zijn/haar gedrag moeten accepteren.
Wat je kunt proberen, is dus je eigen houding daartegenver ook te aanvaarden. Ik vind het woord aanvaarden beter, omdat aanvaarden voor mij nèt iets anders is als accepteren. Aanvaarden is voor mij meer: het is zoals het is en zoals het is, is het okee. Ook wat ik voel is okee. Het is niet te veranderen, dus ik leg me erbij neer, zoiets. Niet meer strijden, ook niet vanbinnen in mezelf. Onvoorwaardelijk aanvaarden.
Daartegenover staat: als de grenzen TEveel overschreden worden, dan zal je toch moeten nadenken over andere opties. Het is jouw grens! Ik vind je niet vaag, ik denk dat ik het begrijp, omdat ik zelf ook met een dergelijk probleem zit. Aanvaarden is erg moeilijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey jij zorgt wel vaak voor gedachten-omkeringen in mezelf :) Misschien lijken we op elkaar maar ben jij in bepaalde opzichten al wat 'verder' dan ik ben. Ik had nog nooit op die manier over het woord aanvaarden nagedacht. Ik heb altijd negatieve associaties daarbij, zoals: ik aanvaard mijn lot (terwijl het ook anders kan).
Ik wil wat ik voel inderdaad niet veranderen, omdat ik, met mijn eigen 'ik', vind dat ik mezelf en mijn opvattingen niet hoef te veranderen om zodoende de 'ik' van die ander te accepteren. Ik accepteer die persoon wel, op één punt na. En helaas wekt dat punt boosheid in me op.
Maar eigenlijk mag die boosheid er best zijn, is dat wat je bedoelt? En dan kun je maar beter aanvaarden dat het nu eenmaal zo is. Best een lastige klus, maar diegene is het zoveel waard voor me! Ik zit alleen tegenwoordig zo in elkaar dat ik niet meer over mijn grenzen heen laat baggeren door andere mensen. Heb dat vroeger te vaak gedaan. Wellicht ben ik nu mijn eigen grenzen aan het ontdekken, dat is weer een proces apart. Wat lopen er toch altijd veel processen door elkaar heen als je een bewust levend mens bent.. soms word ik moe van mezelf en wil ik de dingen simpeler zien, maar kan ik dat niet :) Ik denk inderdaad wel dat je me begrijpt, het is zoals je zegt erg moeilijk, maar in mijn ogen wel de moeite waard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eerste zin zie ik als een compliment, dank je wel! ;-)
Aanvaarden zie ik niet als accepteren, dat iets NOOIT meer anders zal zijn. Dat KAN, maar hoeft niet. Het is een aanvaarden van een situatie/ervaring zoals die NU op dit moment is.
Precies: natuurlijk mag je boos zijn. En dan een stapje verder: waarom ben je boos? En heeft dat zin? Wat kan je ermee bereiken? Is dat punt bij die ander, waar je zo boos om bent, dat allemaal wel waard? etcetcetc.
Mooi om te lezen, dat je veel meer jezelf aanvaardt. Want dat is ook het aangeven van je grenzen!
Soms (okee...vaak!!!) word ik ook moe van mezelf hoor!! En soms zie ik het ook allemaal veel te moeilijk en IS het gewoon eigenlijk heel simpel.Maar ja, dan ben ik al moeilijk bezig geweest hahaha.
Ach, weet je: het is ook hartstikke interessant allemaal, je leert er een boel van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plus(sssst..) 1 ;-) Ria, kan het misschien zo zijn dat door dat ene ding jij het gevoel hebt dat er geen rekening met je gehouden gaat worden en dat jij er een naar gevoel bij hebt om je hierin 'aan te passen' omdat er al genoeg over je heen is gelopen?
daarom je reactie: ik blijf hoe dan ook op mijn strepen staan. IS het van de ander wel de bedoeling dat jij aan dat ene punt MOET toegeven, water bij de wijn doen, over je heen laten lopen, aanpassen aan een ander etc.
of is dit het gevoel wat je erbij krijgt, maar eigenlijk los staat van hetgeen wat de boosheid triggert? gaat het om iets waar met geen mogelijkheid mee te leven is (even los gezien van je boosheid dus) is het iets waar jij (ook zonder boosheid) je je niet prettig bij zal gaan voelen?
(dus je persoonlijke grenzen over gaat, ook al snap je elkaar nog zo goed) de boosheid kan op hele andere dingen zijn gestoeld zoals je eerdere ervaringen die ergens heel diep nog nasudderen maar enorm triggerend kunnen werken. boosheid kan ook zijn de frustratie omdat je (nog) niet in staat bent een bepaalde eigenschap te aanvaarden, ook als je dit zou willen.
......wat ook weer frustrerend is en boosheid kan triggeren zodat het al met al heel belanden gaat worden en boosheid een eigen leventje gaat leiden. dus zoals wendy ook zei: als je er anders over kan denken kan je je er ook ander bij voelen. maar ben wel blij dat ik niet de enige ben die zo moeilijk doet over dingen die eigenlijk wel vrij simpel zijn (in theorie vooral ;-)
Je kunt volgens mij ,
je eigen boosheid alleen met je eigen liefde benaderen en verzachten of wegnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ik een vergelijkbare situatie met mijn dochter heb meegemaakt. Ik werd steeds weer boos over hetzelfde, de sfeer thuis werd er niet beter op, zij boos, ik boos, bah. Steeds weer dezelfde discussies. Tot iemand aan mij vroeg: "Helpen die discussies?"
Nee, voor geen meter, realiseerde ik me. Vanaf dat moment kon ik het loslaten. Het onderwerp kwam (en komt) nog wel eens ter sprake, maar dan op een ontspannen wijze. We weten van elkaar dat we er verschillend over denken.
Maar ik laat de kwestie niet meer mijn gemoedsrust verpesten, en de sfeer in huis verzieken. Ik kan er immers blijkbaar ook niks aan doen.
Ik hoop nu dat het probleem vanzelf eens zal verdwijnen; dat zij er iets aan gaat doen bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is dat niet meer zo belangrijk. Ik kijk er anders tegenaan. En dat zorgt ervoor dat de rust in huis en in mij teruggekeerd is. De liefde heeft weer ruimte gekregen en de boosheid is weg. Echt waar!
Jij kunt je misschien ook afvragen of die boosheid, die discussies en die uitbarstingen helpen. En als het antwoord Nee is, dan voel jij misschien ook een innerlijke rust in plaats van die boosheid.
Ik hoop het voor je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wel een beetje vergelijkbaar inderdaad.
Ik heb de tijd van discussies en boosheid uiten ook wel gehad hier in mijn situatie, puur om het feit dat diegene en ik verschillende mensen zijn en dat respecteer ik.
Echter van binnen voel ik nog steeds die boosheid en dit belemmert me soms in mijn positieve energie naar diegene toe. Dan is er niks aan de hand en zou ik het eigenlijk fijn kunnen hebben met diegene, maar zit die boosheid van binnen te kolken waardoor ik kil ga doen.
Ik kan het dus het beste loslaten inderdaad, maar het blijft me persoonlijk raken. Ergens zit er dan ook telkens een stemmetje van binnen te zeuren dat tegen me zegt: jij hebt gelijk, Rian!! en dat stemmetje zorgt ervoor dat ik het niet goed los kan laten.
Vervelend hoor :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Boosheid zou je eigenlijk altijd met liefde moeten benaderen, maar daarin slaagt feitelijk niemand.

Hoe je die boosheid met liefde kunt benaderen?

Ik denk dan je moet beginnen met het aanvaarden van het feit dat er een meningsverschil is en dat het belang van de twee verschillende meningen de wederzijdse betrekkingen niet màg aantasten.

Ik bedoel hiermee dat de liefde, vriendschap, genegenheid zo waardevol is dat jullie toch niet door een (hooglopend) conflict uiteengedreven mogen worden.

Praat met elkaar en probeer met warmte en begrip naar elkaar te luisteren..en laat de ander weten dat..

Hoe belangrijk het onderwerp van het meningsverschil ook moge zijn..het jullie verhouding toch niet mag aantasten.

Als de ander boos reageert, blijf dan rustig en begripvol èn respecteer die andere mening..want..wellicht heeft de ander wel gelijk, hè.

Realiseer je goed dat die boosheid IN JOU zit en niet in het conflict en durf voor jezelf zo eerlijk te zijn dat te erkennen.

Tenslotte nog dit: Probeer deze manier van denken vast te houden..want alleen met liefde kun je de wereld verbeteren.

Als laatste wil ik nog zeggen dat ik dit een heel goede vraag vind en er derhalve een dikke + voor geef.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk kan het boek "geweldloos communiceren" van Marshall Rosenberg je helpen. Boosheid is een emotie die ruimte mag krijgen en dat kan in deze vorm met zowel respect voor jezelf en voor de ander waarop je boos bent. De grote valkuil in boos worden is dat er in de dialoog allerlei oordelen ontstaan die een gesprek uit de hand kunnen laten lopen. De geweldloze communicatie gaat altijd uit van:
-feiten, Wat hoor ik je zeggen en wat zie ik gebeuren?
-emoties, wat doen die feiten mij?
-Wat zou IK ermee willen?
-Hoe ziet dat eruit?
-En de laatste stap is mededogen naar jezelf en de ander.
Als deze vier stappen en het mededogen door beide gesprekspartners worden gehanteerd en er wordt echt en oprecht met aandacht naar elkaar geluisterd, dan wordt een dialoog heel anders.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn al heel wat goede antwoorden gegeven, zie ik. Toch zie ik nog net niet dat punt waar ik het over wil hebben.

Nog even alles op een rijtje:
- je geeft veel om deze persoon
- deze persoon is belangrijk voor jou
- jullie hebben op een belangrijk punt een verschil van mening
- steeds als je daarmee geconfronteerd wordt, voel je boosheid
- je wilt toch een goede relatie met deze persoon houden
- daarom wil je niet boos worden op deze persoon.

Het is dat laatste waar (volgens mij) 'de schoen wringt'.
Het 'uiten van boosheid' hoeft niet hetzelfde te zijn als 'boos worden'. Jullie hebben op dit punt een verschillende mening, een compromis hebben jullie al getracht te krijgen, maar dat kan niet. Daarom houd je nu je gevoel van boosheid voor jezelf. Je confronteert diegene er niet meer mee. Maar jijzelf wordt wel steeds met die boosheid geconfronteerd! Ik denk dat dit de relatie tussen jullie beiden geen goed zal doen (op den duur).

Volgens mij moet je, op het moment waarop je de boosheid weer voelt opkomen, diegene (rustig) vertellen hoe jij je voelt. Dus niet 'boos worden', niet proberen de mening van diegene te veranderen, maar alleen maar: vertellen hoe jouw gevoel op dat punt is. Als jij voor die persoon net zo belangrijk is als omgekeerd, dan zal diegene naar jou luisteren. Ik denk dat meer niet nodig is. Als diegene maar begrijpt dat er bij jou een gevoel van boosheid bestaat, over dat punt waarop jullie van maning verschillen.

Dus niet alleen jij aanvaardt dat gevoel van boosheid, die ander ook. Jullie delen het dan als het ware.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat niet de boosheid zelf het probleem is (of om hier mee om te gaan) maar de oorzaak wat deze boosheid opwerkt. (ben je gekwetst, teleurgesteld, vind je dat er meer rekening met je gehouden kan worden etc)

voor jezelf zal het ongetwijfeld overduidelijk zijn wat dit is, maar zal et even eigenschap X noemen.

eigenschap x is een feit, maar als het niet bespreekbaar is, of niet bespreekbaar omdat je elkaar niet tegemoet kan komen (valt m.i. ook aan te werken met hulp) zal het een kwestie zijn van aanvaarding, acceptatie, en dit toepassen.

eigenschap x is maar een heel klein deeltje van een persoon, dus het is goed dat je hierdoor niet de hele persoon vanuit het kadertje eigenschap x ziet.

dus wat je denk ik voor jezelf moet bepalen is
wil ik me wel of niet neerleggen bij het feit dat eigenschap x aanwezig is en blijft.
zo te lezen ben je gemotiveerd genoeg, dus ik zou me niet focussen op de woede, maar op een manier waarop de eigenschap niet meer zo'n impact op je gemoedstoestand heeft.

en als je boos bent hou het dan bij jezelf en geef aan: ik ben nu even boos omdat ik het voor mezelf moeilijk vind dat.......
niet jij maar puur mijn beleving maakt het een beetje moeilijk. ik heb eventjes nodig om te voorkomen dat ik mijn boosheid op jou reflecteer, want dit is iets wat ik beslist niet wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke PLUS!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN!!! dank je spinneke :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow snorrie.... komt omdat kpn eruit lag en dan moet je weer krommuniceren op andere manieren, bijvoorbeeld met de stem hè.... en omdat je zo ver weg zit dacht ik: KRIJSEN met die handel, anders hoort ze me niet hahahahaha.
En blablablabla de blaaaaaaaaaaaaaaaat bèhèhbèh ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, dat vermoeden had ik al, en deed daarom ook even luid en duidelijk een reactie terug. ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent gehoord ;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan horen we elkaar !! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)