Waar komt de naam Jhon vandaan?

Komt dit omdat ooit een ambtenaar van de burgerlijke stand de naam John verkeerd spelde en een familie hun kinderen die naam bleven geven en andere families dat later overnamen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van de naam Johannes, Johan. Dus als je die "a" weghaalt kom je op John. Maar veel gekker is het dat die h uberhaupt is gebleven. Jon wat ook voorkomt is veel logischer aangezien de h functieloos is geworden. http://english.stackexchange.com/questions/31013/why-does-the-name-john-have-an-h-in-it
Computoon
8 jaar geleden
Als we "John" als "Jon" zouden spellen, zou dat in onze taal kunnen leiden tot een verkeerde uitspraak van de naam, namelijk met de 'j' van 'ja' terwijl de uitspraak "djon" de bedoeling is. (Of "sjon", in Algemeen Beschaafd Brabants).

Het beste antwoord

Dat zou kunnen maar het hoeft niet. In het Engels is "Jhon" een alternatieve spelling van "John". Een Nederlandse ouder zou ervoor gekozen kunnen hebben om de voornaam van hun kind te laten opvallen. Er zijn immers veel meer "Johnnen" dan "Jhonnen". Als heel veel ouders die keus zouden maken, verdwijnt dat effect natuurlijk.

Hetzelfde idee dus als de meisjes die Xandra moeten heten omdat Sandra te gewoon was. Of de jongens die de naam Maikel meekregen in plaats van Michael (wat gelijktijdig voorkwam dat die naam op z'n Nederlands werd uitgesproken). Of Joep die als Youp gespeld wordt, afgekeken van de cabaretier.

Toegevoegd na 16 minuten:
Kijk eens op https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jhon. Op die Engelse Wikipedia vind je een heel stel Jhonnen.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat dit van de naam Jehonathan komt. Dat is de Joodse versie van Johannes. Dus m.i. niet vreemd!