Werken in de zorgsector vraagt een aantal bijzondere gaven van de medewerkers:
* Jezelf kunnen wegcijferen in het belang van de ander.
* Kunnen genieten van de "gouden seconde" dat jouw inspanningen resultaat hebben.
* Luisteren zonder oordeel of veroordelling.
* Luisteren naar wat de persoon "niet" zegt , wat zit er achter de vraag ?
* Empathie, laat het gevoel bij die ander.
* Zoek eerst het niveau op van de ander en ga dan op gelijk niveau met elkaar in gesprek.
* Werken aan en op basis van wederzijds vertrouwen.
* Jouw manier van denken en handelen is niet ieders manier van denken en handelen.
* Ieder gedrag heeft een oorzaak of achtergrond. Ga daar eerst eens naar op zoek.
Vraag jezelf ook eens goed af waardoor je in de zorg terecht gekomen bent, wat zijn je drijfveren, waar komt die keuze vandaan? Werken in de zorg betekent werken met personen die van jou afhankelijk zijn, jij bent hun veiligheid, voorspelbaarheid en zingever.
Kun je dat bieden zonder voorwaarden?
Je schrijft: Ik ben erg direct.
Dan merk je ook dat dit niet altijd succes heeft.
Wat zou de reactie kunnen zijn die de andere persoon wel nodig heeft en hem of haar vooruit helpt, het gevoel geeft begrepen gevoeld te worden en serieus genomen?
Je schrijft ook: zodat er geen teleurstellingen ontstaan.
Bij wie ? Bij jezelf of bij degene die aan jouw zorg worden toevertrouwd?
Veel succes bij deze zelfreflectie en probeer de voldoening te halen dat dit mooie vak met zich mee brengt.