Waar kan ik tips vinden hoe je een relatie met iemand die manisch depressief is beeindigd?

12 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte met je besluit, weet uit ervaring dat dit de beste keus is, maar kost wel veel energie en verdriet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deskundige hulp inschakelen lijkt mij voor advies; blijf hier niet alleen mee rondlopen.
Sterkte!

Het beste antwoord

Een relatie beëindigen is altijd moeilijk, of het nou om een persoon gaat die psychisch verder niet zo veel mankeert of iemand met een manische depressie.

Hooguit kun je je van tevoren druk maken om de reactie van degene met wie je de relatie uitmaakt, maar zo'n reactie kan in allerlei gevallen alle kanten op.

Een zo op het oog heel beheerst persoon kan uit zijn/haar vel springen als hij/zij wordt afgewezen; een ietwat labiel iemand kan rustig reageren op het bericht dat de relatie ten einde is.

Je beëindigt een relatie niet voor niks. In dit geval is de reden van het kappen met de relatie misschien (of waarschijnlijk) wel gelegen in het feit dát diegene manisch depressief is. En dat is, hoe lullig en pijnlijk ook, een heel legitieme reden.

Waaraan ik wil toevoegen dat iedere reden om 'het uit te maken' legitiem is voor degene die er de brui aan wil geven. Hij of zij zal wel een goede reden hebben, ja toch?

Laat ik het nog anders zeggen: stel, je maakt het uit met iemand die manisch depressief is en diegene gaat helemaal uit zijn dak - in manische zin. Of diegene gaat compleet in put zitten - in depressieve zin. Heel vervelend voor hem of haar, maar degene die het uitmaakt is niet verantwoordelijk voor de reactie. Wel kun je een beetje rekening mee houden met het 'ziektebeeld' door de manier waarop je de boodschap brengt. Een beetje tactisch, met een fluwelen handschoen, of misschien juist wel keihard en recht voor z'n raap.

Verder dan dat kun je niet gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eerlijk zijn en niet wachten!
Ga je wachten met het uitmaken van je relatie terwijl je zeker weet dat er geen toekomst meer in zit houd je de ander voor de gek.
Zeg vriendelijk tegen je vriend dat je hem ergens over wilt spreken, dat het niet leuk is maar dat je het gewoon simpelweg zal moeten vertellen.
Kies een goed moment uit, waarbij jullie rustig alleen kunnen zijn. Houd er rekening mee dat hij emotioneel kan reageren.
Gooi gewoon alles eruit. Ook voor jezelf zul je je dan nooit schuldig voelen, je hebt gedaan wat je moest doen.
Helemaal mooi is als je je partner laat inzien dat de relatie zo niet werkt, kom je er na 8 jaar achter dat je toch niet bij elkaar past, geef hem dan voorbeelden zodat hij het begrijpt.
Dat is erg belangrijk. Als je partner je begrijpt zal hij anders reageren en de situatie ook beter kunnen accepteren en dus kunnen verwerken.
Uit mijn eigen ervaring heb ik geleerd dat als je denkt te twijfelen over je relatie dat ook meteen zegt tegen je partner. Toen hebben mijn vriend en ik gekeken wat we konden doen aan de problemen. Maar dat werkte alsnog niet. Gelukkig hadden we ons best gedaan en had hij het wel een beetje zien aankomen, dat is dus fijn. Dan komt het niet zo als een schok, het is goed dat te voorkomen.
Het is altijd beter je goed voor te bereiden op iets vervelends dan dat het ineens voor je deur staat!
Nadat je het hebt uitgemaakt
Let erop dat je je ex nog wel ergens tegen gaat komen.
Het is moeilijk dan te bepalen hoe je tegen hem doet.
Worden jullie meteen weer vrienden en heeft hij het snel geaccepteerd of wil hij je niet meer zien en is hij boos omdat hij het niet eens is met de reden waarom je het hebt uitgemaakt? Of hij kan zo erg geschokt en verdrietig zijn dat hij er niet tegen kan jou in de buurt te hebben terwijl jij graag vrienden zou willen zijn.
Dat heb ik zelf ook meegemaakt. Ik wilde graag weer met mijn ex omgaan maar hij had zoveel verdriet dat hij mij niet kon zien, dat deed teveel pijn.
Het is erg wennen dat je je ex, iemand waarmee je waarschijnlijk veel hebt meegemaakt en veel mee hebt gedeeld de afgelopen tijd, met rust moet laten zodat hij het kan verwerken.
Je kunt op veel forums ook dit probleem ter sprake stellen, iedereen heeft wel ervaring met dit onderwerp. In ieder geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je behoefte hebt aan steun hierbij, zou ik je adviseren te overleggen met je huisarts of mogelijk met de behandelaar van je relatie (niet elke behandelaar zal dat willen).
Misschien heb je hier iets aan: http://www.bipolairestoornis.info/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++!
Waardevol en enig juiste antwoord m.i.: deskudige hulp inschakelen.
Gewoon zeggen. Het wil niet zeggen dat deze persoon door dit bericht manisch noch depressief wordt. Een relatie beëindigen hoort bij t leven. Net als bij iedereen zal t impact kunnen hebben. Wees eerlijk tegenover jezelf want daarmee ben je ook eerlijk naar de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet in een schuldgevoel blijven hangen (hier kan je wellicht hulp bij gebruiken)

iemand die manisch depressief is kan het leven van een ander maken of breken als je je erin mee laat trekken (heb het van heel dichtbij ervaren)

het is dus kiezen voor jezelf als je er niet aan onderdoor wil gaan. veel mensen snappen dit niet (je laat iemand die het moeilijk heeft niet in de steek, maar deze mensen weten niet hoe het is om je leven te delen met iemand die manisch depri is)

je veranderd zelf niets aan die manisch depressie, en dat zal je moeten (leren) accepteren en aanvaarden.

vervolgens moet je het schuldgevoel los leren laten en aanvaarden dat goede wil niet genoeg is de situatie te veranderen.

wat ik zelf heb moeten leren is loslaten, zowel in het doen als laten maar vooral emotionele betrokkenheid.

en dat is moeilijk, omdat je er niet bent met de mededeling: ik hou van je en wil je helpen maar ik trek het niet meer en zet er een punt achter omdat ik het niet meer op kan brengen omdat ik enkel nog bezig ben met overleven.

ook jij bent slachtoffer, en ook jij hebt hier niet voor gekozen. je hebt er geen invloed op maar kan het voor jezelf wel een andere wending geven.

als ik jou was zou ik hier hulp bij vragen zodat er ook een keer naar jou geluisterd wordt, en jij handvaten krijgt om de dingen weer op te pakken en je hier los van te maken.

succes!