Moet je altijd een advocaat nemen als je gaat scheiden?

Mijn man en ik gaan scheiden. Maar we gaan als vrienden uit elkaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

Je hebt een advocaat nodig omdat die de scheiding als het ware moet aanvragen bij de rechter. Maar als je als vrienden uit elkaar gaat, hoef je niet elk je eigen advocaat te nemen: je kunt ook samen één advocaat nemen. Tegenwoordig zijn er zelfs advocaten die gespecialiseerd zijn in deze echtscheidingsbemiddeling. Ik zou het aanraden, als je 'goed' uit elkaar gaat. Het gaat ook sneller trouwens, want je hoeft dan niet de verplichte bezwaartermijn af te wachten die anders zou gelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als vrienden uit elkaar gaat kun je gezamenlijk alles op papier zetten en gezamenlijk 1 advocaat nemen kost ongeveer € 750 en dan regelt hij of zij verder alles. Het voordeel is dat alles onderling officieel goed geregeld is voor als je geen vrienden blijft.
12 jaar geleden
Ik ben gescheiden met behulp van een mediator. Ook een advocaat, maar dan meer een scheidsrechter, die tegelijk voor jou en je man de scheiding regelt. Als jullie nog goed samen door één deur kunnen is dit een optie en zijn 2 advocaten niet nodig. Houd wel je eigen belangen goed in het oog, klinkt misschien egoistisch, maar zorg dat je bij de uiteindelijke scheiding een "goed" gevoel hebt, dat het niet alleen voor jouw man maar ook voor jou duidelijk is wat jouw rechten en plichten zijn bij de uiteindelijke uitspraak. Staat het eenmaal op papier en zijn jullie daar allebei akkoord mee, is er achteraf niet of nauwelijks nog iets aan te veranderen. Denk aan jezelf. Dit antwoord is gebaseerd op eigen ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik naar een mediator gaan. Dat is een advocaat die bemiddelt in de geschilpunten en de punten opzoekt die je samen overeenkomt.
Je bent dan in ieder geval goedkoper uit, plus de procedure zorgt ervoor dat jullie vrienden kunnen blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als je de zogenaamde flitsscheiding uitvoert, dan kun je het ook af met een notaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zolang er geen advocaat nodig is vermijden ! wel dan effe een notaris inschakelen om alles zwart op wit te zetten .klinkt zakelijk ,maar zo werkt het wel en veel minder kosten . advocaat kan dan alijd nog. sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het civiele recht, en een scheiding behoort daartoe, geldt altijd de verplichte procesvertegenwoordiging.

Dit is vanwege het feit dat een jurist de 'wens tot scheiden' van één of beide echtgenoten in een juridische omschrijvingen moet gieten.

Als je een mediator neemt in de gevallen dat beide partners tot de conclusie gekomen zijn dat uit elkaar gaan beter is dan bij elkaar blijven..dan is hij/zij de verplichte proces vertegenwoordiger. Dit omdat de mediator ook jurist/advocaat is.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat hoeft niet. Je kunt dit ook doen met hulp van een mediator, zo ben ik met mijn ex gescheiden. Voordeel is dat alles samen wordt besproken, geen gezeik over en weer en meteen duidelijkheid. Nadeel is dat als jij een vraag hebt, je die vraag niet zomaar beantwoord krijgt, tenzij per mail met een cc aan je ex, het is een advocaat voor jullie allebei en die mogen dan niet iets voor de een alleen doen. Dit is althans hoe het bij ons is gegaan. Kosten vallen ook heel erg mee, enkel de griffierechten, uittreksels, en eigen bijdrage (afhankelijk van jullie inkomen van het jaar ervoor). Je kan via het juridisch loket je laten doorverwijzen naar een mediator in de buurt. Heel veel succes!