Hoe ga je om met iemand die fibromyalgie heeft?

Mijn schoonmoeder heeft Fibromyalgie en uit vorige vragen kun je al opmerken dat ik haar niet bepaald aardig vindt. Nu wil ik toch weten wat het eigenlijk inhoudt en hoe je met zo'n iemand om moet gaan?
Bij haar heb ik snel de indruk dat ze misbruik maakt van haar situatie om haar zoon weg te houden bij mij. Dit is slechts een idee dat voortkomt uit de ervaringen die ik heb met haar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Ikzelf heb fibro, het is idd pijnlijk, maar ook een aandoening die je best te lijf gaat door veel te bewegen en warmte op te zoeken. In je bed gaan liggen en klagen maakt het alleen maar erger. Nu is één fibro de andere niet. Bij sommigen gaat fibro samen met bv. cvs of depressie en dan heb je een heel ander verhaal.
Maar volgens mij gaat je vraag niet zozeer over hoe je omgaat met iemand met fibro dan wel hoe je om moet gaan met je schoonmoeder. je koestert duidelijk een sterke wrok naar haar omdat ze haar zoon bij je weg houdt.
Toch kan je het niet helemaal op haar schuiven . Een "volwassen" man die écht voor een vrouw kiest laat zich niet "weghouden" door zijn moeder.
Maar sommige mannen hebben zich op diep innerlijk niveau niet kunnen losmaken van hun moeder. Vaak heeft dit te maken met de toestand van de moeder (bv ziek, depri, eenzaam, verslaafd...) toen ze kind waren. Dit gaf een oneigenlijke verantwoordelijkheid en het onbewust idee dat ze als ze zich losmaakten, de moeder schade zouden berokkenen. Een kind wordt op die manier moeder van haar/zijn moeder. Je kan deze zijnstoestand herkennen aan het niet durven grenzen afbakenen tegenover de moeder , het bijna adoreren van alles wat moeder zegt/doet/geeft, een persoonlijke zingeving vinden in "moeder behagen" etc.... Vaak is deze band bijna oedipaal, waardoor de zoon zich niet kan binden aan een andere vrouw omdat hij (onbewust) meent dat hij zo zijn moeder (de belangrijkste vrouw in zijn leven) bedriegt.Het proces van volwassen worden (wat in dezer betekent dat de vrouw in belang voor de moeder komt) is in dit geval volledig verstoord. Dit blijft vaak zelfs zo als de moeder sterft.
Vaak ziet men dat mannen tegelijk met deze sterke band een onbewuste wrok opbouwen omdat ze zich beknot voelen in het eigen leven. Eigenaardig genoeg wordt deze wrok dan vaak geprojecteerd op de partner ipv op de moeder zelf, en krijgt deze de stempel "veeleisend" "overheersend" e.d.m.
Hier kan je heel weinig aan doen. Ga je ertegen in, dan krijg je allicht moeder én zoon tegen je. Ik zou zeggen : leef zoveel mogelijk je eigen leven. Laat je agenda niet bepalen door je man maar stel je eigen agenda op. Maak je los van hem (waarmee ik niet wil zeggen dat je de relatie moet verbreken natuurlijk) zodat het je minder deert wat hij doet of zegt.
Natuurlijk is het nog de vraag of je dergelijke 'losse" relatie ziet zitten of liever een man wilt die er helemaal voor wil gaan.
liveisgreat
12 jaar geleden
liveisgreat
12 jaar geleden
Ik heb even naar je vorige vragen gekeken om een beter beeld te krijgen. Heel sterk van je dat je hem op zijn plaat laat gaan ipv hem constant de les te lezen. Op die manier laat je het los en veroorzaak je geen weerstand. Alleen mag je niet vergeten dat dergelijke moederbinding heel heel diep zit, bijna een ervaring van leven/dood. Deze binding ontstaat vaak als heel klein kind wat maakt dat het allemaal voor een groot deel onbewust gebeurt. Ik weet niet wat er gebeurt is toen hij klein was natuurlijk, in mijn antwoord heb ik al enkele mogelijkheden geschetst maar er kunnen ook andere factoren spelen (bv. een afwezige vader en zoon die in partnerrol geduwd wordt enz...)
In ieder geval : als je vriend grenzen stelt naar zijn moeder denkt hij onbewust
- dat zijn moeder zal doodgaan of hem afwijzen
- dat hij hierdoor zelf ook zal doodgaan
Het zich losmaken van de moeder, iets wat gebeurt rond je 2 jaar en later in je puberteit, heeft zich hierdoor niet op een volledige manier kunnen afspelen. Je vriend zal misschien zeggen "jawel hoor, ik rookte achter haar rug weed, was een skinhead, lid van de hells angels en luisterde naar een hard loeiende Iron Maiden" :-) maar fundamenteel heeft hij zich toch niet van haar los kunnen maken.
Dat hij bij je blijft is zeker al een goede stap voorwaarts. Maar tegelijk is dit een soort tweede puberteit, waarbij hij zich tegen de wil van zijn moeder keert. Dat bezorgt hem met zekerheid angsten, al zal hij dat misschien niet beseffen. Daarom is het sowieso goed dat dit in kleine stapjes gebeurt, zodat het ook voor hem hanteerbaar blijft en hij niet in een te groot loyaliteitsconflict geraakt. want hoe dan ook zal dit zich veel meer tegen jou keren (als jij hem afwijst gaat hij immers niet dood) dan tegen zijn moeder.
Wie haar anders helpt? Haar man leeft toch nog? En er zijn ook mega veel instanties die met van alles en nog wat kunnen helpen. Pas op : ik zeg niet dat hij voor zijn moeder niets mag doen, maar het moet een vrije keuze blijven een geen gevoel van morele verplichting.
Let gewoon wel even op dat je niet teveel in een therapeutenrol geduwd wordt. Ik bedoel : dat jouw wensen en verlangens ook hun plaats krijgen naast het verhaal mbt schoonma en zijn sterke vorderingen in het loslaten van mama.

Andere antwoorden (4)

Fibromyalgie wordt beschouwd als een controversiële diagnose omdat er onvoldoende wetenschappelijke consensus bestaat over zijn oorzaak (oorzaken), volgens Goldberg.[7] Een aantal medici is van mening dat fibromyalgie geen ziektebeeld is omdat er geen zichtbare abnormaliteiten vast te stellen zijn bij het klinisch onderzoek en omdat er (nog) geen (erkende) objectieve diagnostische labotests zijn.[7][8]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mensen in uw omgeving hebben, net als uzelf, vaak tijdnodig om aan de nieuwe situatie te wennen. Zij kunnen zich machteloos voelen als u pijn hebt. De dagelijkse routine kan veranderen; taken in huis worden wellicht anders verdeeld. De ervaring leert dat ziek-zijn vriendschappen kan kosten, maar dat er ook nieuwe contacten door ontstaan. Mensen die al langere tijd Fibromyalgie hebben, hebben gemerkt hoe goed het kan werken om anderen te vertellen hoe ze zich voelen, en om het bijvoorbeeld niet voor zich te houden als ze moe zijn of pijn hebben. Mensen in de omgeving zullen dan ook anders reageren en krijgen zo meer gelegenheid om te helpen.

Een heel ander punt is dat mensen met Fibromyalgie niet altijd erkenning ondervinden voor hun aandoening. Omdat de medische oorzaak nog niet bekend is, worden hun klachten niet altijd serieus genomen, wat een patiënt als zeer belastend kan ervaren.
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
Ze heeft wsch schrik haar zoon definitief te verliezen.
Door rekening te houden met iemands beperkingen, en voor de rest te behandelen als een "normaal" persoon.

Iemand die je niet aardig vindt hoef je echt niet aardig te gaan vinden omdat die toevallig een bepaalde ziekte heeft .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is - uiteraard - geen standaard formule voor te geven. Net zoals er geen standaarden zijn voor het omgaan met mensen die lijden aan welke andere aandoening dan ook.

Fibromyalgie is een naam voor een chronisch pijnsyndroom van het bewegingsapparaat. De diagnose wordt gesteld wanneer iemand langdurig pijn heeft in spieren en gewrichten, door het hele lichaam heen. De oorzaak is niet bekend. Het wordt op basis van de klachten vaak ingedeeld bij reuma, en beschouwd als de meest uitgebreide vorm van weke-delen reuma. Recente onderzoeken wijzen meer in de richting van een neurologisch en misschien endocrinologisch probleem. Er zijn bij mensen met fibromyalgie afwijkingen gevonden in het gebied in de hersenen dat pijn registreert, en er is ook een vermoeden dat een deel van de oorzaak te maken heeft met minder goed bereiken van de diepe slaapfasen. Los van de pijn in spieren en gewrichten worden er vaak klachten beschreven als vermoeidheid, vergeetachtigheid, prikkelbaarheid, buikpijn en hoofdpijn, prikkelbare darmsyndroom, slaapproblemen, etc.

Zoals gezegd is de precieze oorzaak onbekend. Volgens sommigen is het een psychogene aandoening. Persoonlijk denk ik dat de groep mensen die deze diagnose heeft gekregen erg divers is; dat bij sommigen sprake is van een andere fysieke aandoening die de klachten veroorzaakt, bij anderen sprake is van somatisatie, en weer bij anderen wellicht sprake is van een aandoening waarvan de oorzaak nog niet bekend is.

Wat in elk geval belangrijk is om te weten, is dat de klachten niet minder echt zijn, ook als de oorzaak niet duidelijk is. Mensen met fibromyalgie hebben pijn. Pijnstillers hebben vaak weinig effect, en de bijkomende klachten zorgen ervoor dat de ervaren kwaliteit van leven van mensen met fibromyalgie vaak slecht is. Wel is het zo dat bij fibromyalgie géén schade ontstaat aan de spieren of de gewrichten. De aandoening is ook niet progressief.

Hoe je om moet gaat met jouw schoonmoeder, kan ik je niet vertellen. Natuurlijk is het mogelijk dat mensen hun klachten uitbuiten of overdrijven, zoals bij elke ziekte of handicap het geval kan zijn. Dat ligt echter aan het karakter van die persoon, niet met hun aandoening. Als jouw schoonmoeder dit doet, is de kans groot dat ze haar klachten nog sterker gaat aanzetten als jij laat merken dat je haar niet serieus neemt. Mijn advies zou daarom zijn om een balans te vinden tussen het bij voorbaar niet serieus nemen van haar klachten, en alles slikken wat zij zegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, "niet met hun aandoening" in de laatste alinea moet natuurlijk zijn: "niet AAN hun aandoening".