Hoe kan ik mijn huisarts het beste aan geven dat ik zijn stagiaire's niet erbij wil hebben als ik langs kom?

Ik ben een meisje en ik heb al een man als huisarts en tegenwoordig heeft die bijna elke keer een stagiaire bij zich ook is dat een man en ik voel me daardoor erg ongemakkelijk? Ik wil die jongen niet kwetsen en ik krijg ook geen ruimte om dat aan te geven want als ik pas in de kamer van de dokter ben dan zie ik hem er dus bij..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg dat tegen de doktersassistent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Go girl go!
Zeggen wat je wel en niet wilt. Zeker in zo'n situatie hoor jij de controle te hebben over wie er wel en niet aanwezig is.

Het beste antwoord

Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je je niet op je gemak voelt met een derde persoon erbij. Desnoods kun je dit aangeven als je telefonisch een afspraak maakt. Ik kan me goed voorstellen dat je het niet prettig vindt, ik had een tijd geleden een afspraak bij de dermatoloog en toen werd gevraagd of ik er bezwaar tegen had als er een assistent bij was. Ik vond dat in mijn geval niet, en vond het fijn dat het werd gevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zou dit kunnen aangeven bij het maken van de afspraak. Dat je er bezwaar tegen hebt als er ook een stagiaire bij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke huisarts met een beetje gevoel voor decorum zou moeten vragen of het goed is dat zijn collega of stagiair in dit geval, even meekijkt wanneer het om een lichamelijk onderzoek gaat.

Bij het consult zelf, het spreekgedeelte van het doktersbezoek zit de stagiair er vaak wel gewoon bij. Tenzij, je wanneer je de afspraak bij de doktersassistent(e) maakt, je aangeeft dat je graag onder vier ogen met de huisarts een afspraak wilt maken. Niemand zal je hierdoor raar aankijken. Zeker niet bij de huisarts want daar zijn ze echt wel wat gewend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je huisarts een co-assistent (stagair) heeft, zou hij je eigenlijk vantevoren horen te vragen of je het goed vindt dat die erbij is. Ik begrijp dat het lastig is om aan te geven dat je dit liever niet wilt, wanneer die co al voor je neus zit.

In deze situatie kun je denk ik het beste een keer bij je huisarts, net na of voor een consult, aangeven dat je dit niet prettig vindt. Of geef het door aan de assistente als aandachtspunt als je een afspraak maakt, dus vraag of zij even wil doorgeven dat jij dit als niet prettig ervaart, en of je huisarts dus voortaan vantevoren aan jou wil vragen of je het goed vindt dat er een co-assistent bij is.

Je mag het altijd weigeren als een co-assistent mee wil kijken met jouw arts. Bedenk wel dat ze het ergens moeten leren, en dat co-assistenten onze toekomstige artsen zijn. Misschien is het daarom goed om niet direct aan te geven dat je geen co's erbij wilt, maar om te vragen of je huisarts dit per keer aan jou wil vragen. Want er zijn vast ook wel eens klachten waarbij je de aanwezigheid van een co-assistent geen probleem vindt.