ja hoor, het gebeurt vaker bij mannen omdat het waker gebeurde dat zonen in het familiebedrijf gingen werken, en dit dan makkelijk is voor het onderscheid.
Bedenk me ook ineens dat het bij vrouwen minder vaak of niet gebeurde omdat vrouwen als ze trouwden een andere naam kregen, en als ze niet getrouwd waren Jufvrouw voor hun naam kregen in tegenstelling tot hun moeder die mevrouw was. Bij mannen was er niet zo'n onderscheid. men werd niet zo snel met jongeheer aangesproken
12 jaar geleden
Volgens het van het internet geplukt stukje zou het kunnen:
Je wordt overigens niet geacht Sr. achter je naam te zetten, géén toevoeging betekent per definitie senior. Overlijdt stamvader John Smith, dan schuift iedereen een plaatsje op. Zijn weduwe, die zich natuurlijk volgens goed Amerikaans gebruik Mrs. John Smith noemde, moet nu opeens wél Sr. achter haar naam zetten, om zich te onderscheiden van haar schoondochter, die dat als vrouw van de nieuwe senior net als haar man niet mag, maar ook geen Mrs. John Smith, Jr. meer is, want dat is nu de voormalige Mrs. John Smith, III.
12 jaar geleden
Nee, want jr. staat voor junior, en Sr staat voor senior. Beiden hebben betrekking op het mannelijk
geslacht ! Voor vrouwen bestaan er ( als het goed is )
aparte benamingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, dat kan én dat gebeurt ook wel. Met junior wordt de jongste, met senior de oudste van twee naamgenoten bedoeld. Het maakt daarbij niet uit of het om een man of een vrouw gaat. Junior en senior staan in dit geval achter de naam: Bert Bakker junior en Ria Jansen senior. Zie bron.