Doen vaders van nature hetzelfde als wat moeders (het meeste) doen?

Omdat je zo vaak hoort dat een man zegt: "Nou, nu ik zo een week (of 2,3) alleen de kids heb opgevoed, heb ik wel heel veel respect voor mijn vrouw/vriendin..."

Weet een man intuitief hoe hij voor kinderen moet zorgen? Is het afgekeken? Is het iets wat aangeleerd is? Of is het gewoon iets wat heel gewoon is?

En als voorbeeld wat ik bedoel met "gewoon"... zoals: er is een kind geboren, helaas er iets gebeurd waardoor papa er ineens alleen voor staat, nu moet vader het overnemen en zonder hulp een babietje groot brengen. Is het iets wat van nature in een man zit??

Want het is logisch (voor de meesten, geldt helaas niet voor alle vrouwen) dat een vrouw een kind groot kan brengen. Kan je dan zeggen dat het logisch is dat een man dat ook kan? Of kost het een man iets meer moeite?

Ik bedoel niet alleen opvoeden, maar het hele totaalplaatje.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

een man kan een prima opvoeder zijn.
van nature wil ik niet zeggen, wel vanuit zijn eigen ontwikkeling en neem dan zijn achtergrond, ras/cultuur/leefomstandigheden/leeftijd/z'n personage even mee.
in de natuur zie je veel zorgzame vaders: neem de keizerspinguïns, zij broedden 4 mnd op het ei terwijl de vrouwtjes voedsel halen.
het ligt altijd aan de omstandigheden, die zijn verschillend en persoonlijk.
de ideale combi vind ik twee mensen waaraan het kind zich kan spiegelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ps: ook twee vrouwen of twee mannen kunnen heel goede opvoeders zijn, het gaat om inentie, betrokkenheid en betrokken-zijn.
het totaalplaatje levert diverse beelden op.
ja, een man kan een heel goede opvoeder zijn, mar niet logischerwijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Denk dat het beiden even veel moeite kost, het ligt er wel aan in wat voor positie ze in hun ouderlijk huis waren.
Waren ze de oudste: Hebben ze toch weleens mee moeten helpen.
Waren ze de jongste: Helaas thuis geen ervaring opgedaan.
Enigste kind: Ook geen ervaring.
Dan komt ook nog een stukje familiekring en vriendenkring en wat heel belangrijk is: Hun eigen interesse.
Tegenwoordig kiezen heel veel ouders er bewust voor om hun kinderen SAMEN groot te brengen.
Ook de man speelt dan een duidelijke rol bij de opvoeding, soms is hij ook 1 of meerdere dagen verantwoordelijk voor de kinderen en blijft de vrouw ook een stukje in het arbeidsproces, zodat zij later als de kinderen weer op school zitten, terug kan naar de arbeidsmarkt.
Dit alles is natuurijk ook heel erg afhankelijk van wat de ouders voor werkzaamheden doen.