Waar ligt de grens van huiselijk geweld?

Gewoon een vraag uit interesse, gaat niet over mijn eigen ervaringen of zo.

Ik las op internet dat 45 procent van de Nederlandse bevolking ooit het slachtoffer is (geweest) van huiselijk geweld.

Op internet is alleen niet echt duidelijk aangegeven wat er nu precies verstaan wordt onder huiselijk geweld. Ja, alleen dat het van fysieke, psychische of seksuele aard kan zijn. Nu vraag ik mij af van dat fysieke aspect, waar ligt de grens? Is het huiselijk geweld als iemand de ander tijdens een ruzie stevig bij de arm pakt? Is het huiselijk geweld als iemand de ander vastgrijpt? Van het psychische aspect is het al helemaal moeilijk. Is het dan al huiselijk geweld als je iemand 1 keer uitscheld? Of een keer dreigt met een klap? (maar dit niet daadwerkelijk uitvoert)

Als 'kleine' dingen al onder huiselijk geweld worden gerekend, lijkt het me dat 100 procent van de Nederlanders namelijk wel eens te maken heeft gehad met huiselijk geweld. Want ik geloof niet dat er een gezin is waar het alleen maar rozegeur en maneschijn is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onder huiselijk geweld versta ik dat de één de ander een pak rammel geeft dus van 100 % kun je in dit geval niet spreken.,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik denk dat het wat ingewikkelder ligt, Maria16.
Een pak rammel is inderdaad huiselijk geweld, maar waar ligt de grens? Is het ook nog huiselijk geweld als iemand de ander een keer een klap in het gezicht geeft? (wat niet echt pijn doet)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger werden kinderen vaker geslagen, maar bestond er geen hulptelefoon en instanties. Nu gelukkig wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is dit geweld want je doet de ander pijn en een klap in het gezicht kan ook hard aankomen en het is niet nodig om een ander een klap te geven toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker niet nodig of goed nee. Maar persoonlijk vind ik het nogal overdreven om van huiselijk geweld te spreken als het een keer of twee is gebeurd, de klap niet hard was en er excuses zijn aangeboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kathlyn Maar dan hebben we het over kindermishandeling en ik ga er vanuit dat het hier over volwassenen gaat als het goed is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, gaat ook over alle soorten huiselijk geweld, dus ook ouders ten opzichte van hun kinderen. (tieners bijvoorbeeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoort gewoon niet en zo begint het meestal met huiselijk geweld tussen partners als ik hiervan mag uit gaan,er volgen excuses tot de volgende klap,weer excuses tot het van kwaad tot erger wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zeker waar, Maria16. Een vriendin van mij echter heeft dat gehad van wat ik zei met twee keer een klap in het gezicht van haar moeder. Inmiddels is er excuses aangeboden en al twee jaar geleden. Omdat van huiselijk geweld te spreken lijkt me overdreven. Maar het is zeker waar dat het vaak van kwaad tot erger wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit niet kunnen,er kan ook gewoon een gesprek komen. Ik heb vroeger toen ik nog een tiener was ook weleens een tik gekregen en dit vond ik verschrikkelijk.
Bij mijn eigen kinderen heb ik dit nooit gedaan toen ze al een tiener waren,wel toen ze nog jonger waren door een tik op de vingers/handjes als ze na een paar keer niet wilden luisteren als ze ergens aanzaten dat niet mocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld,maar twee jaar geleden was ze misschien 16?
Dan kun je op die leeftijd een gesprek aan gaan want dan doe je dit toch niet meer als ouder?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat is naar voor je...
Goed is het zeker niet nee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja nou laat ik het maar eerlijk zeggen maar ik was het zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is al lang geleden hoor dus ik lig er allang niet meer wakker van. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar.
Ik ook niet want voor mij is het ook al heel lang geleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoeden had ik al Lotte. ;-) Goed dat je er ook niet wakker van ligt,maar het zit je vermoedelijk toch nog wel dwars. Gelukkig is het niet meer voorgekomen,maar als het je dwars blijft zitten kun je er met je moeder nog eens een gesprekje over aangaan,maar nu als volwassen mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou het zit me niet dwars eigenlijk, ik bedoel ik ben er echt niet geemotioneerd over dat ik nou twee keer een zachte klap heb gekregen. Wel kwam deze vraag me te boven door mijn ervaring, ik dacht opeens hey maar waar ligt dan de grens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké,fijn dat het dan toch allemaal meevalt. ;-) Tja de grens,moelijk aan te geven als het om een zachte tik gaat als het door een ouder is gedaan en het al twee jaar geleden is.
Je kunt deze situatie dan niet echt vergelijken met huiselijk geweld,maar dan nog vind ik dat je kinderen van die leeftijd niet meer hoort te slaan,maar een gesprek aan te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook dat je moeder even machteloos was op dat moment.
Ik heb zelf heel wat tot 10 moeten tellen met mijn kinderen hoor want ik had af en toe ook de neiging om ze een draai om hun oren te geven,maar ik heb het niet gedaan en ben met woorden aan de slag gegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens.
Moet ook zeggen dat ik de laatste tijd veel bezig ben met waar de grens ligt binnen een gezin.
In tijdschriften lees je namelijk alleen de ergste verhalen, van kinderen die bijvoorbeeld elke dag werden geslagen door hun ouders of uitgescholden. Dat je meteen denkt van oh wat verschrikkelijk. Die dingen zijn ook verschrikkelijk, maar ik ben juist geinteresseerd in problematiek die niet zo tastbaar is. Dingen zijn vaak namelijk nogal complex en ik vind het vaak moeilijk om de ernst van situaties in te schatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waar en je hebt natuurlijk ook instantie's zoals jeugdzorg voor dit soort situatie's als het geweld erg is,maar persoonlijk heb ik geen hoge pet op van jeugdzorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik ook niet zeg.
Je hebt wel inderdaad Jeugdzorg daarvoor, maar of die het altijd goed kunnen inschatten?
Kwam laatst een brief van mezelf tegen van Jeugdzorg, met dat er preventief een voogd voor mij moest worden ingeschakeld.. Nooit ook maar iets van geweten, dan denk je toch wel van huh?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het,ik moet niets van dit soort instantie's hebben. Ver van die lui uit de buurt blijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor dus echt helemaal niemand, maar dan ook niemand, die goed geholpen is door Jeugdzorg!
Zelf ga ik misschien SPH studeren en ik wil ook wel graag iets in die hoek doen. Maar ik wil zo graag mensen goed helpen. En niet dit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil niet pessimistisch doen Lotte,maar als je daar eenmaal in zit,heb je je ook aan de regeltjes te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een mooi voornemen, Lotte!

Het beste antwoord

huiselijk geweld is wanneer er duidelijk iemand'sgrenzen overtreden of geschonden worden .

en dat dit als zodanig wordt ervaren door het slachtoffer.
het rare is dat je er ook immuun /lees afgestompt voor
kunt worden .
Een tik of erger meer of minder maakt dan niet zoveel verschil .
Dit laatste vindt ik zorgwekkend en erg triest omdat het gebeurd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat ligt eigenlijk helemaal aan het 'slachtoffer' en de interpretatie van de agent/rechter, wat de ene rechter al mishandeling is, is voor de ander misschien niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De grens ligt daar waar degene die ermee geconfronteerd wordt dit als zodanig aangeeft, dus tot hier en niet verder.
En dat gebeurt niet zo snel, want dikwijls blijft het slachtoffer - ondanks het uitgeoefende geweld - toch nog langdurig van de gewelddadige partner houden.

Dan de vraag wat is huiselijk geweld. Ik denk niet dat de voorbeelden die jij noemt onder huiselijk geweld te rangschikken zijn, want dan durf ik wel te stellen dat die 45% wel eens dichter in de buurt van 99,9% zou kunnen komen.

Ik kan me voorstellen dat één verschrikkelijke klap uit bijvoorbeeld frustratie of woede gegeven wel strikt genomen onder de definitie "huiselijk geweld" zal vallen.

Maar ik denk dat de meeste mensen dit toch niet als zodanig zullen betitelen. Over het algemeen zal men toch vinden dat er een structurele herhaling van dit soort situaties moet zijn waarbij sprake is van angst, zich bedreigd voelen en niet te vergeten ook het bedreigd voelen van je kinderen.

Dat je bang wordt van je partner (kan ook een vrouw zijn, hoewel het meestal de vrouw zal zijn die zich bedreigd zal voelen). Het aangetast worden in je veilige wonen.

Het wonderlijke hierbij vind ik altijd als ik over dat soort problemen heb gehoord of gelezen dat de bedreigde partner heel lang geneigd is om te denken dat het geweld maar tijdelijk zal zijn. En zelfs met begrip voor de gewelddadige partner zal proberen zijn handelen goed te praten en zeggen en denken dat het toch nog wel goed zal komen, vaak misschien toch al wel tegen beter weten in.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, ben het helemaal met je eens.
Stelselmatig bedreigen, onderdrukken, domineren of misbruiken van een ander iemand die achter dezelfde voordeur woont.
Het slachtoffer voelt zich bedreigd of daadwerkelijk aangevallen en voelt zich genoodzaakt aan te passen.
Er is sprake van herhaaldelijk grensoverschrijdend gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kennis van mij is opgepakt door de politie, heeft enkele dagen in hechtenis gezeten en is uiteindelijk veroordeeld voor het trekken aan het haar van zijn vriendin. Dit deed hij nadat hij door haar in het gezicht werd gespuugd. Hij heeft echter geen aangifte gedaan. De veroordeling heeft hele ernstige gevolgen voor hem gehad. Mijn ervaring is dat het enorm verschilt hoe de politie reageert. Sommige ernstige mishandelingen worden vergoelijkt, terwijl in het bovenstaande geval overdreven is gereageerd. Het hangt er ook erg van af of het slachtoffer aangifte doet. Ten slotte is iedereen in staat tot huiselijk geweld als de 'dader' voldoende wordt getergd of wordt aangevallen.

Hiermee wil ik het gebruik van geweld zeker niet goedpraten. Het komt tegenwoordig echter te vaak voor dat mensen (mannen en vrouwen) worden veroordeeld voor een eenvoudige duw of slag in gevallen waar de politie willekeurig een van beiden als slachtoffer aanmerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huiselijk geweld is een speerpunt van de politie. Het lastige is dat het soms heel streng wordt vervolgd en andere keren helemaal niet. Dat geeft een enorme rechtsongelijkheid en rechtsonzekerheid.
Wat voor de een geweld is, is het voor de ander niet. Er valt dus geen absolute grens te bepalen. Voor de een is een klap in het gezicht, ongeacht de sterkte lijden, terwijl het voor de ander veel minder doet. Dan heeft ook nog de situatie er mee van doen en de bedoelingen van de geweldpleger.

Het lijden is dus individueel en bepaald door degene aan wie het geweld is toegedaan. Dat gaat ook op voor niet-fysiek geweld, wat ook heel veel impact kan hebben. En daarbij kun je je afvragen of niet-fysiek geweld dan toch tot fysiek geweld gerekend kan worden als dit veranderingen teweeg brengt hoe de hersenen nadien functioneren en er mentale veranderingen plaatsvinden na het geweld.

Je kunt stellen, wat je nog "leuk" vindt, wat je kunt tolereren van iemand en waar je je niet ongelukkiger door voelt kun je beschouwen als zijnde beneden de grens.

Het is dan automatisch zo dat hoe jonger de persoon hoe moeilijker het is om door hunzelf vast te stellen dat iets als geweld kan worden aangemerkt. Het slaan van kinderen (maar overigens ook andere mensen zoals gehandicapten en bejaarden) kan daardoor bijna altijd worden aangemerkt als geweld.
Als het zo is dat je je kind telkens maar moet slaan omdat het niet naar je luistert kun je beter nagaan waarom dat zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je is in het algemeen bedoeld trouwens! ;)
De grens van huiselijk geweld ligt bij het eigen gevoel.
Een kind dat opgroeit in een gezin waarin vader en moeder altijd maar ruzieën en schreeuwen, kan zonder dat er geweld aan te pas komt al psychische in de knoop raken.
Op dit kind is dan psychisch geweld in gaan werken, waardoor het emotionele schade heeft opgelopen.
Ook een kind dat altijd gekleineerd wordt of uitgescholden
lijdt onder huiselijk geweld.
Nu zijn er kinderen die zich dit aantrekken en slecht functioneren omdat ze zich daadwerkelijk slecht, dom of minderwaardig voelen, zoals hen altijd is voorgehouden.
Er zijn ook 'sterkere' kinderen die genoeg zelfbewustzijn hebben om dit aan hun laars te lappen en alleen een hekel aan hun ouders hebben gekregen. Die uiten zich weer in een recalcitrant gedrag. Hoe je het ook wendt of keert, door huiselijk geweld loopt het slachtoffer altijd psychische schade op.
Wordt er geweld toegepast in de vorm van slaan of ergere mishandeling, dan is het huiselijk geweld zodra het meer dan één keer voorkomt. Dan gebeurt het vaak structureel, bijv. wanneer iemand elke keer door alcohol door het lint gaat. Kijk, er zijn veel mensen die wel eens een keer de zelfbeheersing verliezen en uit onmacht gaan slaan. Wanneer ze er zelf hevig van schrikken en er onmiddelijk excuses voor maken en alles doen om et weer goed te maken en het gebeurt daarna niet meer, dan noem ik dit geen huiselijk geweld, maar een uitglijder en dit kan iedereen overkomen. Zolang je beseft dat het een uitzondering is en niet structureel, noem ik het geen huiselijk geweld.
amc
12 jaar geleden
Voor mij ligt dat bij de eerste klap, die uitgedeeld wordt, door wie van de partners dan ook.
Bij je eigen kinderen ben ik van mening,dat een opvoedkundige tik moet kunnen, al zet ik nu op gevorderde leeftijd een vraagteken bij dat opvoedkundige.
Een stevige verbale uitwisseling tussen 2 gelijkwaardige partners vind ik wel weer moeten kunnen, maar het verbaal neersabelen van een minder sterke partner , net zo lang tot er een onzeker hoopje mens overblijft is, m.i. een geweldsoort die die grens ver overschrijdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat bij huiselijk geweld om lichamelijke, seksuele en psychische vormen van geweld. Denk hierbij aan belaging, bedreiging, schelden, misbruik en verwaarlozing.

een kind een dreun geven is dus huiselijk geweld, maar ook dreigen dat je een kind een dreun geeft omdat het zo dom is valt onder huiselijk geweld.

een kind vertellen dat het niets is en niets kan ook, een kind verwaarlozen ook, een kind niet goed voeden ook, op geen enkele manier rekening houden met de mening van het kind ook, een kind aan zijn lot overlaten ook, en zo zijn er nog tig voorbeeld.

alles waarbij je een kind, op welk gebeid dan ook, schade berokkend is een vorm van huiselijk geweld.

je praat dan niet over een eenmalig voorval, maar als het herhaaldelijk voorkomt, of over een langere periode of als het structureel is.