Ik denk dat de basis hetzelfde is. Je leert ze de normen en waarden die jij als ouders belangrijk vindt.
En of je dit nu leert aan een meisje of een jongetje dat maakt niets uit.

De verandering gaat pas plaatsvinden als ze wat ouder worden. Op een meisje ben je wat "voorzichtiger". Want die is op een of ander manier toch kwetsbaarder in de grote mannen wereld.
Je zult een meisje sneller halen en brengen wanneer ze naar een feestje gaat. Een jongen laat je wat sneller vrij.

Overigens zit er wel een groot verschil tussen jongetjes en meisjes. Jongens zijn veel ruwer en durven veel meer. Onze dochter zal heel voorzichtig van het bed springen maar een jongetje kent geen angsten en springt als een wilde van het bed.

Maar de opvoeding blijft grotendeels gelijk hor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In grote lijnen niet. Maar zelfs ieder kind heeft niet dezelfde opvoeding nodig. Wat bij de een goed werkt, werkt bij het andere kind juist niet. Je hebt gevoelige kinderen die al erg schrikken wanneer ze eens wat te brommen krijgen. Ik zie het verschil bij mijn eigen kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meisjes moeten anders opgevoed en benaderd worden dan jongens want meisjes zijn ook anders. Dat beweert Martine Delfos in haar boek ‘De schoonheid van het verschil. Waarom mannen en vrouwen verschillend én hetzelfde zijn’. Ze beschrijft deze verschillen en waar ze vandaan komen. Daarmee poogt ze het respect en begrip tussen beide geslachten te vergroten en de (communicatie)problemen op te lossen

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens Delfos hebben verschillen tussen jongens en meisjes ook gevolgen voor de opvoeding. Ze geeft tips over hoe je het beste rekening kan houden met de verschillen tussen de seksen. Zo geeft ze bijvoorbeeld aan dat het belangrijk is jongens te laten ‘uitrazen’ en stoeien. Zij uiten hun emoties en problemen immers op een fysieke manier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet echt. Je voedt ze allebei op met liefde en respect en je gaat altijd uit van het kind. Kinderen zijn mensen en mensen zijn in de wortel allemaal eender. Jongens kunnen wat wilder zijn, meisjes spelen meer met knuffels, jongens voetballen graag maar dat zijn oppervlakkigheden. Waar het om gaat is dat je het kind in zijn waarde laat en het geeft wat het nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je in één gezin gewoon één lijn trekken, dus jongens en meisjes gelijk opvoeden anders krijg je weer die ouderwetse patronen van b.v. dat meisjes wel h.h.werk moeten doen en jongens niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De principes van de opvoeding zijn hetzelfde; nee is nee en ja is ja. Konsequent zijn is bij een jongen zowel als een meisje heel belangrijk. Ze zijn allebei eigenwijs en proberen allebei hun grenzen te leren kennen. Maarrrr...
meisjes liggen voor qua ontwikkeling op jongens. Meisjes zijn geestelijk sneller rijp als jongens. Ze doen alles eerder en zijn zich eerder bewust van verantwoordelijkheden, dus bepaalde dingen hebben ze eerder door en luisteren eerder. Meiden zijn gewoon bijdehandter en mijn ervaring is dat de jongens wel stoerder doen, harder brullen maar kleine hartjes hebben, dus in feite liever zijn. Meisjes kunnen heel lief zijn als het ze zo uitkomt, als ze wat willen maar zijn sneller zelfbewust en kunnen vaak kleine krengetjes zijn, meestal omdat ze hun zin willen hebben. Ze zijn gewoon niet zo snel tevreden als jongens. Hoe je ze opvoedt ligt dus vooral aan de leeftijd maar de principes van de opvoeding blijft hetzelfde volgens mij. Het enige verschil is dat ouders met hun dochters voorzichtiger zijn, een jongen mag vaak eerder alleen over straat `s avonds om een voorbeeld te noemen.
amc