Ik heb het Syndroom van Asperger en vint een aantal sociale situaties erg lastig in te schatten. Wanneer ben je nou aan het flirten?

En wat zijn tekens dat iemand je leuk vind, ik kan dit soort dingen totaal niet inschatten en dat is lastig en zorgt voor vervelende situaties.

Toegevoegd na 2 minuten:
Superspellingsfout: Vind*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het syndroom van Asperger wordt binnenkort afgeschaft. http://summit-education.com/ce-news/aspergers-to-be-removed-from-dsm/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik niet! Zo te lezen behoor ik dan binnekort tot de echte Autisten...
Ritsuka
12 jaar geleden
dit bericht is in februari 2010 gepost, naar mijn weten is dit nog niet ingevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwar je het niet met ADHD? Want daarover ben ik het wel met je eens, Asperger daarintegen niet. (Ookal heb ik ook schijnbaar ADHD...)
amc
12 jaar geleden
http://www.autsider.net/documentatie/documenten/Autisme_survivalgids.htm Lees deze site eens. geschreven door een Asperger met heel veel tips en trucs om sociaal dingen te herkennen en hoe ermee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boeiende vraag, waarvoor + En inderdaad....
Iedereen krijgt vroeg of laat met een zelfde soort 'stoornis' van eender welke aard te maken dus ook jij bent perfect normaal tussen al die abnormalen ;-) Doe zoals ik een maak van "Bewust Glimlachend Observeren" jouw favoriete bezigheid.
Geloof me, je bespaart jezelf een heel pak energievretende stress en je leert al die paniek-hokjes-syndromen ook bij anderen sneller herkennen en relativeren. Let wel, ik onderschat jouw situatie niet hé.
Ik neem ook geen loopje met jou of jouw situatie.
De ervaring leert mij steeds opnieuw dat een 'ongewenst' fenomeen het snelst verdwijnt of neutraliseert als je er met de nodige dosis humor over praat.
Want humor helpt om over heel de levenslijn te relativeren. Laat je dus niet eenzijdig in een hokje duwen en boor maar eens een aantal van jouw ongebruikte talenten aan.
Hoe minder aandacht we aan een 'ongewenst' fenomeen besteedt hoe sneller het naar de achtergrond verdwijnt. Je hoeft het echt niet van me aan te nemen maar zo ben ik zelf toch wel over een aantal paniek-hokjes-syndromen heen gegroeid.
En dat allemaal door Bewuster met de Glimlach te gaan Observeren ;-) Succes ermee!

Antwoorden (5)

als jij of de andere persoon een complimentje maakt en een beetje verleidelijk doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nu juist het probleem. Hoe merkt de persoon met asperger dat het om verleiding gaat.
Flirten is volgens mij een combinatie van dingen. Gevoel, inlevingsvermogen, gedrag en reageren op de ander. Het is teasen en haar oogcontact trekken en dan weer wegkijken BIJVOORBEELD. Het is erg persoonlijk en heeft te maken met verbeelding van jouw maar ook de ander. Ik denk dat het voro iemand met syndroom van Asperger daarom erg moeilijk is, misschien kan je beter overleggen met een deskundigere persoon hierover.

Toegevoegd na 47 seconden:
Ik zelf kan het goed, maarja heb ook paar dingen mee denk ik:;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is voor mensen met Asperger Syndroom heel erg moeilijk... flirten is een heel subtiel spelletje en dan ook nog een spelletje dat nooit hetzelfde is.
Misschien is het goed voor je om te weten, dat het ook lastig is voor heel veel mensen zonder autisme! En het is óók nog eens zo, dat niet iedereen dúrft te flirten, maar iemand wel leuk kan vinden!
Flirten is elkaars aandacht vragen, maar niet bammmmm, subtiel. Met de ogen, nèt ietsje langer kijken bijvoorbeeld. Soms een subtiel lachje.
Ik denk dat het gewoon belangrijk is dat jij jezelf bent. Is flirten niks voor jou: niet doen. En als een persoon met je flirt en je merkt het niet op, dan moet hij/zij gewoon meer zij/haar best doen en duidelijker zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;) terug!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hans434543: yeps, vanaf november 2010. Dank Kown... um.... + waar??? :-)))
Welkom bij de club!
Ik heb ook moeite met emoties zien & lezen [niet alle Asperger's hebben dat hoor]. Wat mij veel geholpen heeft zijn trainingen en rollenspellen die ik met soortgenoten heb gevolgd onder leiding van acteurs & ervaringsdeskundige. Ik bak er nog steeds weinig van in vergelijking met mijn sociaal vaardige vrienden maar ik herken nu wel als mensen huilen, treurig zijn, boos worden en zo.
Flirten is -erg- genuanceerd en dus moeilijk te vangen. Vooral omdat ik om het te zien de neiging heb om te gaan staren en dat is vaak niet bevorderlijk voor het flirten. Persoonlijk heb ik er ook niet zoveel mee. Ik word blijer van een goed gesprek. Flirten komt mij een beetje voor als gebrek aan een goed onderwerp, maar dat ligt volgens kenners aan mij :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij bestaat er voor geen enkele persoon één gepaste standaard-handleiding of gebruiksaanwijzing om conflictloos met andere mensen om te gaan.

Je kan perfect normaal overkomen bij de ene persoon terwijl de andere jou in een zelfde situatie flirterig vindt.
Het ligt dus écht niet enkel aan jou hoor.
Evengoed zijn het ook de anderen die jouw gedrag anders inschatten dan jij bedoelde.

Indien iemand jou aanspreekt over jouw zogenaamde flirtgedrag vraag dan waarop diens mening gebaseerd is.
Stel dan jezelf de vraag of die visie op jouw gedrag overeenkomt met hetgeen jij Bewust bedoelde.
Zeg simpelweg Sorry voor de communicatiestoornis en vraag of die ander een bruikbare tip heeft voor jou.
Leg niet teveel druk op jouw eigen schouders want er zijn meer mensen met een 'communicatieve handicap' dan jij nu kan vermoeden hoor.
Je hoeft daarvoor echt niet het 'Syndroom van Asperger'-label te dragen ;-)

Wat het 'leuk vinden' betreft.
Let op de lichaamstaal van de andere om enigzins een idee te krijgen of die jou écht leuk vindt of dat die ander enkel beleefd wil zijn en bij jou blijft staan of zitten om jou niet te kwetsen.

Indien je dat observeren te lastig vindt kan je ook altijd op de persoon af vragen hoe die jou ervaart.
Zeg gewoon heel eerlijk dat jij een aantal communicatiesignalen niet goed aanvoelt of begrijpt.
Wellicht kan je dan sneller op begrip én onverwachte hulp rekenen dan wanneer je niets zegt.

Neem je tijd en lees op diverse sites ook eens hoe anderen hiermee omgaan.
Ik voeg lucratief 2 links naar gerelateerde sites toe.

Hopelijk heb je er ook iets aan als je weet dat er samen met jou miljoenen mensen zijn die dagelijks Bewust concreet aan de slag gaan met het versoepelen van hun contact met anderen. En ja hoor, daar zitten ook ministers, leerkrachten, dokters, advocaten, ingenieurs en zoveel meer mensen bij waarvan jij momenteel niet zou vermoeden dat ze vaker niet dan wel op de door hen gewenste wijze begrepen worden.

Google ook eens op trefwoorden 'conflictloos flirten' en 'conflictloze communicatie' en je zal zelf nog andere interessante informatie vinden op andere sites.

Succes ermee!