Mijn zoon heeft een relatie met een man, hoe vertel ik het aan mijn man?

Ik worstel al weken met een groot probleem, en ik kom er niet uit!!!
We zijn in december een maand naar nederland gekomen om de feestdagen met de kinderen door te brengen..
Ik ging op een zaterdag naar mijn zoon toe, ik wilde hem verrassen om met hem een middagje te gaan shoppen, toen de deur open ging deed er een man open!! Die ik niet ken!!
Toen verscheen mijn zoon in ondergoed..ik was met stomheid verslagen,er ging van alles door me heen, hij liet me binnen en de man ging naar de slaapkamer, je hoeft er niet voor geleerd te hebben om te begrijpen wat zich daar had afgespeeld..
Ik kon geen woord uitbrengen en gaf mijn zoon de kans om te verwerken wat ik had gezien, daar hij nooit op geen enkele manier had laten merken dat hij op mannen viel, hij heeft in het verleden wel relaties gehad met meisjes maar het liep steeds stuk..
De man wilde weggaan, maar ik vroeg of hij toch wilde blijven, ik wilde graag erover praten..
We hebben dus uren gepraat, en ik hoe erg ik het ook vind, begrijp mijn zoon..
Hij is 28 jaar en hij heeft het recht om zijn leven te leiden hoe en met wie hij maar wilt.
Voor hem viel een zware last van zijn schouders, voor mij is hij ook niet bang geweest omdat hij weet dat ik ruimdenkend ben..maar zijn vader ..mijn man met wie ik nu 32 jaar lief en leed deel zal het niet willen accepteren, daar kennen we hem te goed voor..
Hoe vertel ik het zijn vader???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet jouw zoon dat niet zelf vertellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat lijkt mij ook, ja.
Powergen
12 jaar geleden
Ik vind het ook dat hij zelf het moet zeggen (hoe moeilijk dat ook is..) maar wil ook graag weten, waarom vind jij het erg en waarom zou de vader het niet accepteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sterkte !!! en wij hebben dit ook in de familie meegemaakt met mijn neef en oom , zelfde leeftijd als je zoon.
Mijn oom maakte altijd van die anti homo opmerkingen en grapjes , maar toen hij de waarheid te horen kreeg viel het best mee .
minder leuk was dat de eerste echte vriend van mijn neef hem meteen met aids besmette maar mijn oom heeft nooit naar of anti homo gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zou hij zeker moet..maar mijn man is een italiaan en die denken toch net anders dan wij nederlanders..
Powergen
12 jaar geleden
Dat kan, maar laat hem het zelf eerst doen en ondersteun hem tijdens zijn coming out ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is het probleem, die confrontatie ...
dat durft hij niet...
de relatie is al een tijd aan de gang, en zelfs had hij mij het nooit verteld als ik niet aan de deur had gestaan,
Powergen
12 jaar geleden
Hij durft het niet, en dat is heel logisch, je doet het niet iedere dag. Zelf denk ik wel dat hij er wel zelf mee kwam als jij niet voor de deur stond, misschien ietsje langer maar denk niet dat het heel lang meer duurde omdat het toch een relatie is, en die kun je niet voor altijd voor je houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken mijn zoon...die zwijgt als het graf..
voordeel van hem is wij wonen 2000 km verderop,ik sta er niet alle dagen aan de deur, zelfs zijn zus en andere broers weten niets...nu nog niet..
Powergen
12 jaar geleden
Mwah okej, dan wordt het inderdaad lastiger. Vervelende situatie dit..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel lastig, want jij zit nu al tussen je man en zoon in: jij weet het geheim van je zoon en je man niet....
Het enige wat ik zou adviseren is voor jezelf duidelijk te krijgen hoe dit op dit moment voor jou is.
Dus even niet denken aan je man of je zoon, maar aan jezelf. Wat doet dit allemaal met jou NU.
Bedenk ook, wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor jou als jij het vertelt, of als je zoon het vertelt of als het niet verteld wordt.
Schrijf alles desnoods op: alles wat je je maar kunt bedenken. Een positief-/negatieflijstje bijvoorbeeld.
En neem naar aanleiding daarvan een beslissing.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja...snap je me nu?
ik sta er in principe helemaal alleen voor..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb ook de tijd nodig om het te verwerken,mijn beeld was ook, zoon-schoondochter-kleinkindertjes..
maar hij is 28 en ik mag niet zijn leven invullen..
en dat doe ik ook niet...
j5m
12 jaar geleden
Je bent een geweldige vrouw/moeder dat je dit zo kan accepteren waren er maar meer mensen zoals jij dan was het voor deze mensen ook niet zo moeilijk om uit de kast te komen.
Petje af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja... dat verwachtingspatroon hè....als je dat hebt, dan moet je dan natuurlijk ook verwerken en bijstellen.
Je staat er alleen voor inderdaad.... het is niet anders.
Je kunt er hier je vraag over stellen en je kunt misschien delen met een vriendin?
Maar dat het aan jou is, dat is een gegeven dat je zult moeten aanvaarden. Als je dat kunt ben je al een heel eind denk ik. Dan beslissen wat je doet en de verantwoording nemen voor de gevolgen.... Waarmee ik niet bedoel, dat jij verantwoordelijk bent voor hoe je man reageert, verre van. Dat is aan hem.
Wat ik bedoel is je realiseren, dat wát je ook beslist, het heeft gevolgen/consequenties.
Probeer het daarom bij jezelf te houden en niet bij je man of je zoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tuurlijk was t ook voor mij een shock, maar wie ben ik??
ik had natuurlijk ook een ander beeld van mijn kinderen, maar we leven in een vrije wereld, en ieder mag zijn aard en geaardheid hebben...maar ik zeg je wel, het was voor mij ook moeilijk..
Powergen
12 jaar geleden
Marion, dat is zeker moeilijk. Als je het niet verwacht komt het ff als een shock.. en je moet er ff aan wennen. Dat heeft tijd nodig. En ik weet zeker dat je echt niet de enige bent ;)
Ritsuka
12 jaar geleden
Mooi toch dat je zoon op deze manier gelukkig is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk en dat is ook super logisch. Ik vind trouwens hartstikke goed van je, hoe je het allemaal op dat moment hebt aangepakt!!! Voor jezelf, voor je zoon en voor zijn vriend.
Misschien is het voor je man ook belangrijk om heel duidelijk te weten, dat de geaardheid van jullie zoon geen keuze is.... hij is ermee geboren.
Daar zou je info over kunen zoeken op internet: dus onderzoeken en bewijzen, dat dit een onderzocht feit is.Vaak maakt onwetend zijn ook angstig. Ik weet natuurlijk niet, of dat ook voor je man geldt.
Maar blijf bij jezelf, dat lijkt me ontzettend belangrijk!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Powergen..zo voelt het wel..
@WendyH ik ken niemand in mijn vriendenkring en familie die dit ook mee maken..
ik kan het zelfs niet eens bij mijn andere kinderen kwijt..
mijn zoon is erg gesloten als het zijn (prive)leven gaat..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er iemand, die je voldoende vertrouwt om dit mee te delen? Iemand die je kan steunen? Dat hoeft niet iemand te zij die het heeft meegemaakt, maar die je een luisterend oor biedt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Ritsuka.. ik ben erg gelukkig dat al onze kinderen gelukkig en ...en ook voor alle kinderen .. gelukkig wel!!
j5m
12 jaar geleden
Niets is een fijner gevoel voor een moeder/vader dat als alle kinderen gelukkig kunnen zijn.
Ook al is het misschien niet altijd zo als wij het misschien graag zouden willen zien.
Het geluk gaat altijd voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@j5m ja precies..
mijn man wilt ook dat de kinderen gelukkig zijn..maar of hij gelukkig is met het feit dat zijn zoon een relatie met een man heeft!!!
dat weet ik wel zeker van niet... mijn man is heel direct als het over iemand zijn geaardheid gaat..en daar heeft mijn zoon het heel moeilijk mee... Natuurlijk weet mijn zoon hoe zijn vader erover denkt, vandaar dat hij niets tegen niemand heeft verteld...zelfs niet tegen mij!
j5m
12 jaar geleden
Ja ook jou zoon heeft het er moeilijk mee.
Maar ik denk dat hij nu al een berg heeft overwonnen en dat is de waarheid naar zijn moeder toe.
Hij draagt de last nu niet meer alleen en jij als moeder kan hem hierin ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij ook nog wel, ik sprak hem vanmorgen aan de telefoon, hij vind het ook heel erg voor mij, hij denkt dat ik in hem teleurgesteld ben, wat ik niet ben...
j5m
12 jaar geleden
Laat hem merken dat je achter hem staat dat geeft hem de kracht om als de tijd rijp is de volgende berg over te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat weet hij al.. dat heb ik hem tijdens ons gesprek al gezegd...
niet dat ik achter hem sta, maar dat ik hem wel begrijp...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je misschien iets meer vertellen over waarom je verwacht/weet dat je man dit niet zal accepteren? Laat hij zich negatief uit over homo's? Vindt hij het vreemd, vies, eng, wat dan ook? Heeft het een religieuze basis? Puur informatieve vragen hoor, ik probeer mee te denken, en dat is makkelijker als ik weet wat voor (negatieve) reactie je precies verwacht, en waarom je die verwacht.
j5m
12 jaar geleden
Marion 61 heb even gegoogled en er is een site die heet www.comingout.nl
Daar staan misschien wel tips links etc bij waar je wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marion: ik ken mensen, zeer dicht bij mij, die er ook zo voor hebben gestaan. Je zit in een moeilijke situatie, maar niet onmogelijk.
Jij bent hierin de spil momenteel, ongewild, ongewenst, maar deze rol heb je. Naar je zoon toe, naar je man en tussen hun beiden in. En dan ben je er zelf óók nog! Zoals ik je lees, zie jij het zo. Laat je niet ondersneeuwen door je gedachten en gevoelens naar man en zoon toe
Jij bent nummer 1!!! Wat wil JIJ? Heb je iets aan het advies te gaan schrijven? Dat je kan helpen om in je kracht te gaan staan. Nog een advies: kopieer alles! Zet alle reacties open en kopieer achter mekaar alle teksten en sla ze op in word of in en aan jezelf gerichte mail.... en doe dat geregeld even. Vragen als deze worden nogal eens verwijderd door het team, omdat chatten niet mag op GV. En dit wordt vaak gezien als chatten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb t opgeslagen..
bedankt voor de website @j5m
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante ,en actuele vraag.+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijk duurt het langst. Bovendien zou het voor je man nòg erger zijn als niet alleen zijn zoon, maar ook zijn vrouw verstoppertje voor hem speelt. Je man moet wakker worden in deze wereld, waarbij de liefde boven vooroordelen gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het met de vorige schrijver eens: je hóeft het hem niet per sé te vertellen. Het is aan jouw zoon om uit te maken of hij wil dat zijn vader het weet, en ja, dan moet hij het hem wellicht toch echt zelf vertellen... Het is namelijk zíjn leven. Toegevoegd na 7 minuten:
toen ik dit schreef zijn er nog meer antwoorden binnengekomen, ik bedoel dus dat ik het eens ben met één van de vorige schrijvers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze zoon valt op mannen. Zo moeilijk is het toch niet. Toegevoegd na 27 minuten:
Als hij met een vrouw had zou je er ook niet moeilijk over doen waarom dan wel als hij met een man heeft.
juist doordat mensen er zo moeilijk over doen word homoseksualiteit als iets niet normaalst gezien, het is gewoon iets normaalst niks om moeilijk over te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zeg ook ik ben daar best ruimdenkend in, maar mijn man is dat niet,die heeft daar toch een vooroordeel over, ook al was ik erg geschrokken, en moet ik erg aan het idee wennen dat mijn zoon een relatie met een man heeft..hij blijft voor mij mijn lieve zoon...maar ja..papa :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat jouw man om deze reden niet meer van jullie zoon zal houden, hij zal tijd nodig hebben, maar liefde voor je kind verdwijnt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar daar ben ik ook niet bang voor...
hij zal altijd van hem houden en mijn zoon ook van hem..
maar begrijp een ding goed,hij is geen nederlander..wij nederlanders nemen alles nuchter op..maar italianen niet..
het is een heel trots familie volk..en het moet bijna tegen het perfecte aanzitten qua familie..
en in onze hele grote familie is onze zoon echt de enige die een relatie met een man heeft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan niet bij iemand om advies gaan vragen..
of even praten hoe kan ik het op een goede manier mijn man ga vertellen...gelukkig ken ik niemand persoonlijk op G.V..anders had ik deze vraag niet eens gesteld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp je probleem, weet ook dat familie in Italië erg belangrijk is, weet ook dat italianen over het algemeen heel warm en hartelijk zijn, misschien maakt de katholieke cultuur het allemaal nog moeilijker, mijn reactie was vooral bedoeld op je eigen woorden: maar ja...papa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja het klopt, mijn man komt uit een streng katholiek gezin..
en mijn man heeft zijn mening over homosexualiteit..zo is het niet Gods bedoeling geweest...
hij schiep man en vrouw, ga en vermenigvuldig u
dus dit ..weet ik zeker valt hem heel zwaar..
ik kan zelfs niet eens met de andere kinderen hierover praten..ze weten van niets..
Powergen
12 jaar geleden
:o maar dus hij zal wel accepteren dat hij homo is maar een relatie met een man aangaan, dat kan hij misschien niet accepteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
marion61, ik heb geen goed antwoord voor je los van alle tips die er al staan, maar ik wil je veel sterkte wensen.
Ik hoop dat jullie er toch uitkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hoe erg ik het ook vind" ... En dan vind je het raar en moeilijk dat je man het misschien niet kan accepteren? Aangezien je het zelf blijkbaar ook niet goed vind ofzo? Je zegt in een reactie ook dat je er niet achter staat... pfff.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elcapitan: met je hersenen beredeneren dat er niks raars aan is, is nog iets heel anders dan gevoelsmatig de knop omzetten dat de zaken anders liggen dan je altijd had gedacht. Daar is gewoon wat tijd voor nodig en die moet je Marion ook gunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@elCapitan...heb je kinderen????
Ken je mij?
Nee dus!!!
Ik zei ..ik begrijp hem, hij heeft het recht zijn leven te leven zo hij het wilt..hoe en met wie!!!
Ik denk dat het bij iedere ouder koud op het dak valt als je totaal onwetend geconfronteerd word met deze situatie...
Daar wij nooit er iets van gemerkt hebben..
Ook ik moet groeien in deze situatie, daar ben ik niet mee geboren met de gave van...oke..dan maar een man in zijn leven..
Wij zullen met zijn alle zijn keuze moeten respecteren, en ik kan niet voor de rest spreken..ik kan niemand verplichten zijn keuze te aanvaarden...
Het doet me goed dat er toch vele reacties zijn van mede G.Vers waar ik troost uit haal..
Daar hoort jouw reactie zeker NIET bij...pfff
Powergen
12 jaar geleden
'Wij zullen met zijn alle zijn keuze moeten respecteren' Daar ben ik het niet met je eens... het is namelijk geen keuze ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij kiest ervoor om zijn leven te delen met een man..
ik heb ervoor gekozen mijn leven te delen met een italiaan..een keuze die mijn ouders ook niet in de eerste plaats toe juichten...die stonden ook niet bepaald klaar met een fanfare...uiteindelijk hebben ze mijn keuze wel geaccepteerd...
mijn zoon maakt een keuze tussen een man of een vrouw...zijn keuze is een man....
dus ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noop Marion, het is geen keuze tussen een man of een vrouw, je zoon is homofiel en daarmee wordt je geboren. Hij kiest niet, net zomin als jij hebt gekozen voor een man terwijl het net zo goed een vrouw had kunnen zijn. Jij bent heterofiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou...na het gesprek met mijn zoon kan ik je zeggen dat hij nooit die gevoelens heeft gehad voor een man..
hij was echt een vrouwengek..
door de vriendschap met deze man die wel alleen relaties heeft gehad met mannen is zijn gevoel zo ontstaan..
mijn zoon zei...voor mij was dit totaal nieuw..ik heb eraan toegegeven, en ik vond het fijn, niet raar of zo..
dus...hij is er niet mee geboren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah okee. Misschien is hij bi-sexueel?, maar ik moet misschien ook niet teveel in hokjes denken danwel labeltjes plakken.... heb jij ook geen ene moer aan ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of het een keuze is of niet, aangeboren of niet doet eigenlijk niet ter zaken.
sommigen weten het al op hun 6e, anderen ontdekken het pas op hun 60e.
misschien is je zoon bisexueel, wie zal het zeggen.
wie kan en wil er een etiketje op plakken voor een ander? het is een feit dat hij (nu) een relatie met een man heeft, en waar het vandaan komt of wat de reden is doet niets af aan dat feit toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Euc, dat bedoelde ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee precies...:-)
maar daar zeg je wat, daar heb ik eigenlijk niet eens naar gevraagd of hij zijn gevoel voor vrouwen kwijt is...
ik was er misschien te overdonderd voor..
laat ik daar maar eens eerst over praten voor ik een tsunami
in de familie veroorzaak...
want hij woont niet samen met die man...
zou het een bevlieging zijn?
een probeersel zal maar zeggen..
Goh daar schrijf je me wat!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfff.. en je gaat gewoon maar door ook. Sorry, dat ik het zeg hoor. En ook voor mijn eerste reactie, want ik bedoelde het niet zo erg ofzo. Maar het blijkt wel dat er nog steeds een heeeel groot taboe rust op homo zijn. Ik ben zelf niet homosexueel, maar als ik toch zie wat er hier weer allemaal gezegd wordt. "misschien is het wel een bevlieging". zou je dat dat graag willen? Dat het een bevlieging is? Want tja, een homo als zoon dat wil je natuurlijk liever niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou ik het niet liever zien...mijn zoon blijft mijn zoon...of hij nou met een vrouw of man of voor mij part met de paus een relatie heeft...jij nog ik weten wat in hem om gaat...daar laten we het maar bij..ik ben meer gebaat bij serieuze reacties...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je. Waarom denk je dat mijn reactie niet serieus is? Mijn laatst opmerking was sarcastich, maar zeker serieus. Maar goed, wat jij niet wil is een kritische reactie, zeg dat dan. De vraag blijft of jij (en andere mensen in deze situatie wat dat betreft ook) liever zouden zien dat zoiets een bevlieging is. Heb je het liever niet? Zou je het niet erg vinden als er een pilletje voor zou zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt wat ik liever zie?? Ik zie al mijn kinderen graag gelukkig.. Maar dat is mijn vraag niet geweest.. Mijn vraag was hoe breng ik het aan zijn vader!! En er hoeven geen pilletjes voor te zijn.. Homosekualiteit valt niet onder een ziekte.. En vind je toch fijn om nog een vraag te stellen .. Vul er een in op goeievraag dan krijg je antwoorden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je begrijpt niet wat ik zeg volgens mij. Maar goed, laat maar. Ik vind het goed dat jij het liefst je kinderen gelukkig ziet. Alleen wil je nu weer niet herhalen wat je hier eerder zegt, namelijk dat je hoopt dat het een bevlieging is en dat het dus weer over gaat. Waarom? Plus dat je wel zo moet denken dat jij dus het liefst je kinderen gelukkig ziet, ga er dan vanuit dat je eigen man (en de rest van je familie) dat ook het liefste wil. Of denk je dat je man dat niet vind?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb niet gezegd..ik hoop dat het een bevlieging is ...
ik zei...zou het een bevlieging zijn?
dat is echt heeeeeel iets anders...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad. Dat is iets heel anders. Je bedoelde ook iets heel anders mee, klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou zijn we er!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
69 reacties. wow.

Het beste antwoord

Niet alles hoeft (direct) verteld te worden, uw man en ook u hebben er al die tijd niks van geweten.
Het was vast niet de eerste keer dat uw zoon met een man was, want daar gaan meestal nog wel de nodige afspraakjes en experimenten aan vooraf, dit speelt natuurlijk al veel langer.

Al die tijd dat u van niks wist, was er ook niks aan de hand, u was in de waan dat uw zoon steeds maar niet de juiste vrouw tegenkwam. En dat is wat uw man waarschijnlijk nu nog denkt.

Je kan het vertellen, en dan? Je man zegt misschien ik accepteer het niet. Maar uiteindelijk zal het helemaal niks aan de situatie veranderen. Want of hij het nu wel of niet accepteert je zoon heeft zijn keuze gemaakt.

Het is zijn leven, en het is een volwassen kerel. Die kan zelf de keuze maken of hij het wel of niet aan zijn vader wil vertellen, maar hij kan er ook voor kiezen het niet te vertellen.

Je zou de komende tijd misschien wat vaker het onderwerp kunnen aansnijden, om te polsen hoe de situatie is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

Als jouw zoon het hem niet zelf wil/durft vertellen, zou ik zeggen: doe het dan in ieder geval samen. Als het zo is dat je man het niet accepteert, dan houdt hij niet echt van jullie zoon. Het enige dat je als ouder wilt is toch dat je kind gelukkig is? Als je man dat niet kan of wil aanvaarden is hij niets meer of minder dan een egoïst die een ander zijn eigen keuzes niet gunt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Powergen
12 jaar geleden
Het is géén keuze... je begin goed maar eindigde.. slecht. 0 duimpjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pardon!!!!
Wat heeft dat er nou mee te maken dat hij niet van zijn zoon zou houden!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Powergen: Ik heb het over keuzes die je in je leven maakt; waaronder dus ook de keuze van een partner. Ik weet ook wel dat je geaardheid geen keuze is, hoor!
@marion61: Als je echt van je kind houdt accepteer je hem/haar zoals hij/zij is en niet zoals jij vindt dat hij/zij zou moeten zijn. Iets van: "Jongen, ik hou heel veel van je, tenminste als je met een meisje thuiskomt"...
Powergen
12 jaar geleden
Okeej. dorussie.. dan heb ik niet gezegt ;) maar.. zo las ik het wel..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft niets te maken met houden van...
heb jij kinderen??
verplaats je eigen is in mijn situatie..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
houden van en de tijd nodig hebben om dingen te accepteren zijn dingen die totaal los van elkaar staan. geen een ouder zal zeggen: oh wat fijn dat je homo bent!! echt helemaal super lieverd. natuurlijk is het even schrikken, maar dat is met alles wat je niet verwacht. en wat er waarschijnlijk ook mee speelt: wat zou tante kaatje denken, wat zullen de buren denken, de rest van de familie etc etc. we kunnen wel makkelijk praten maar het is echt nog niet geaccepteerd in de maatschappij. o.a homo's zijn 'anders' en hoe dichterbij je het meemaakt hoe lastiger het kan zijn. en er zitten schatten van mannen tussen die mening persoon als een ideale schoonzoon ziet, zolang het maar ver van je bed show is en het niet de eigen schoonzoon betreft. iemand is meer dan enkel een geaardheid, maar alsnog is het een kwestie van kunnen en vooral WILLEN accepteren m.i. hoe meer je van iemand houdt hoe moeilijker dit kan zijn, maar hoe meer je van iemand houdt hoe belanrijker het is om te accepteren denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@eucalypje...mooier kan ik het niet verwoorden...
bedankt..
molenaar
12 jaar geleden
Dag Marion Ik heb niet echt een antwoord, Maar ik wil juliie in ieder geval, Heel veel sterkte voor jullie allemaal,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank marion, het is lastig voor sommigen om te beseffen dat aanvaarding en acceptatie niet zomaar uit de lucht komt vallen. om het om die reden behoorlijk subjectief te koppelen aan 'egoisme' en ook nog eens t.o. 'houden van' te stellen gaat mij persoonlijk gewoon veeeel te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik besef wel degelijk dat deze zaken niet zomaar uit de lucht komen vallen, maar als je al niet eens bij je eigen vader terechtkunt, sorry hoor. Mijn koppeling aan egoïsme is zeker niet subjectief, want dit lijkt mij toch een geval van 'IK kan dit niet handelen' Maar het gaat niet om jou, het gaat om je kind! En wat tante Kaatje of de buurman of de rest van de hele wereld denkt: fuck it!
Wij zijn er altijd van uitgegaan dat je kind met wat dan ook altijd thuis moet kunnen komen. We hebben voorbeelden te over gezien waarbij dat niet kon en die kinderen konden ook bij ons terecht. Wij waren altijd blij als we iemand, al is het maar als surrogaat-ouders, toch een beetje konden helpen. Thuis moet je veilige haven zijn; bij ons is altijd alles bespreekbaar geweest, en is dat nog steeds. En ja Marion, wij hebben twee kinderen, 31 en 26 jaar oud inmiddels (met wie wij ook echt wel het nodige hebben meegemaakt), die zijn opgegroeid tot oprechte, stabiele, gelukkige, maar vooral mooie mensen!
Gewoon op een rustig moment vertellen, liefst met je zoon erbij, je man houdt ook van je zoon en ondanks dat hij dit naar jouw mening niet accepteert, kan hij verrassend uit de hoek komen, liefde doet wonderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het beste is zelf als je zoon het aan hem zelf verteld. Dit is zeker niet makkelijk en zeker niet als ik het zo hoor. Daarom adviseer ik, laat hem het woord doen en ondersteun hem tijdens zijn coming out.

Je man leeft onderhand in 2012 waarbij homosexualiteit gewoon dood normaal is en heeft de plicht om zijn zoon de accepteren. Jullie ouders willen toch het liefst dat hij gelukkig is? Misschien is hij in het begin er nog niet helemaal mee eens, maar dat kan ook komen door de schok. Laat hem er ook aan wennen en praat erover!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is hij niet verplicht...
net zo min als ik mijn man mag verplichten de geaardheid van zijn zoon te accepteren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
acceptatie en aanvaarding verplichten? hmm... ben bang dat ik wat heb gemist ergens in het burgerlijk wetboek. het zou prettig zijn als iedereen de mogelijkheid gaf aan de ander en het zelf zou benutten om het te leren accepteren en aanvaarden. maar er is zeker geen moeten of plicht bij, en het is ook niet af te dwingen. ik denk dat het voor mannen anders is dan voor vrouwen (stel je praat met vrienden over je zoon, dat is al heel anders dan dat vrouwen over hun zoon praten)
de man zo meer tijd nodig hebben, maar als dit uiteindelijk is wat zal leiden tot acceptatie dan is het van belang dat de man die tijd ook krijgt idd. stukje begrip en respect naar elkaar zeg maar ;-)
Ik zou niet willen dat mijn vrouw zoiets belangrijks mij niet zou vertellen.

Een huwelijk is gebaseerd op vertrouwen, een vertrouwen dat in mijn ogen ernstig geschaad wordt door het niet te vertellen.

Kan dan ook enkel de raad geven;

Vertel het tegen uw man, als hij het niet accepteert is hij niet langer de liefde van uw zoon waard, als vader heb je namelijk de keuze van je kinderen te respecteren, of het nu om een zon of een dochter gaat, het is het leven van het kind, niet het leven van uw man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theo, dat zeg je wellicht vanuit een man situatie die homoseksualiteit op zich niet als een probleem ziet. Ik zie een verschil in iets direct vertellen en je andere voorbereiden op groot nieuws. Waarbij je tussendoor alvast kleine dingetjes doet voor de grote klap.
Al die tijd werk je wel naar het vertellen.
super dat je het zo het opgepakt, en helemaal in de situatie die je beschreef.

heeft je zoon een idee hoe hij het kan brengen, of kan je het beter samen vertellen?

je man zal ook tijd nodig hebben om het te laten bezinken dus een spontane reactie zal er waarschijnlijk niet op komen. toch denk ik dat het tijd nodig heeft.

wat je man ook mag beslissen: je zoon blijft je zoon en een keuze die hij maakt maakt hij voor zichzelf.

mij lijkt het niet iets om geheim te houden, maar vraag me af of het wel verstandig is om de manier waarop jij het te weten kwam ook te vertellen. (dit kan op anderen enorm triggeren)

wellicht dat jullie het samen kunnen vertellen zodat je zoon ook steun aan jou heeft en de volgende ontmoeting tussen je man en zoon niet zo gespannen of niet zo'n drempel is?

het is natuurlijk heel moelijk maar zou er persoonlijk voor kiezen om het samen te vertellen, maar wel benadrukken voor die tijd dat je bang bent voor zijn reactie en het feit dat hij je zoon afwijst/niet meer zal accepteren.
geef aan dat je bang bent dat jij uiteindelijk tussen je zoon en je man moet staan omdat hij het niet accepteert.

in feite doet een geaardheid niets af aan een persoon zelf, maar jij bepaalt zelf tot hoeverre je man dingen kan gaan bepalen voor jou of je zoon. je man kan je 'dwingen' en de relatie tussen jou en je zoon te forceren, maar jij hebt de regie hierin of je dit toestaat of niet.

mij lijkt het verstandig als je voor het te voeren gesprek dit soort dingen voor jezelf duidelijk hebt. (stel dat hij zegt: hij komt er hier niet meer in' wat doe jij dan?)

heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super Euc! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de relatie tussen vader en zoon is heel goed, hij ziet in hem zichzelf toen mijn man zo oud was, en hij zegt ook zo vaak, wanneer vind hij een lieve vrouw die hem vader gaat maken,want blabla je kent het wel..
en nu moet ik gaan vertellen dat hij met een man een relatie heeft...ga er maar aan staan, het hele ideale plaatje van mijn man is weg, zijn trots ik vind het vreselijk moeilijk..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ..@wendyH je bent vergeten je duimpje te zetten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooowwww....kreueueunnn... dat is niet de eerste keer.... meteen goedgemaakt :-))) Dank voor het melden!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de plusjes :) het zijn dus verwachtingen die teleurstellingen veroorzaken m.i.
de verwachtingen zijn wel doorsnee verwachtingen maar denk dat juist deze verwachtingen bijgesteld moeten worden voordat je man kan accepteren dat dingen niet lopen zoals hij in zijn gedachten had. het lijkt mij een heel proces waar jij veel sneller in bent dan de meesten waarschijnlijk. (frustratie, teleurstelling, ontkenning en uiteindelijk acceptatie door de geaardheid los te zien van een persoon) zijn trots is iets waaraan hij zelf waarschijnlijk aan wil voldoen. het is ook mogelijk trots te zijn op iemand die zichzelf is en die verantwoord, zelfstandig en een hele mooie persoonlijkheid is. geaardheid is maar 1 van vele aspecten. dat neemt niet weg dat het iets is waar je maar aan moet gaan staan. een confrontatie zal het in ieder geval worden, en welke reactie dan ook is ook weer begrijpelijk.
voor je man is het ook moeilijk, voor jou is het moeilijk, voor je zoon is het moeilijk en voor de vriend van je zoon is het ook moelijk. wat voor moeite iemand ook mag hebben, ik hoop dat het wel gezien word als een persoon te overwinnen probleem als er struikelblokken komen, en deze niet bij een ander neer worden gelegd.
hopelijk is/blijft het begrip naar elkaar en respect voor elkaar als #persoon#, want dat overwint waarschijnlijk alles in het proces 'aanvaarding en acceptatie'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
joepie!!!! een min!!! dank je wel :))) mag ik ook weten waarom? dan kan ik mijn best doen om een ander standpunt te begrijpen zonder het gelijk af te keuren om een reden die ik voor me wil houden namelijk want zo zit ik niet in elkaar. :)
Wat ben jij in een moeilijke situatie beland. Je voelt je tussen je zoon en je man geplaatst en wilt dit geheim niet dragen maar tegelijkertijd er ook niet over beginnen. En hoe langer je wacht hoe zwaarder de last wordt.
Ik denk dat er niet eenvoudige manieren zijn om dit te vertellen aan je man. Maar ik denk wel dat je het moet doen. Natuurlijk zou het goed zijn als jouw zoon het zelf deed, maar hij woont in Nederland en jullie wonen in Italië.
En jij kunt deze last neit te lang dragen.
Ik denk dat je zo dicht mogelijk bij je eigen gevoel moet blijven als je het vertelt. Er komt geen geschikt moment, dus maak dat moment zelf. Liefst vandaag nog. En vertel hem dat je in Nederland iets hebt meegemaakt waar je heel erg mee in je maag zit. En vertel dan "gewoon" dat Jan/Piet/ Klaas een relatie heeft, met een man. Misschien is dan een verder gesprek (eerst) onmogelijk, omdat je man wegloopt of woest wordt ofzo. Dan praat je later verder.
Als hij stil blijft zitten vertel je over de onverwachte ontmoeting. Laat ondergoed en slaapkamer achterwege, want dat voegt niks toe. Vertel ook hoe erg je het vindt dat jullie zoon dit geheim tot zijn 28e heeft bewaard, omdat hij blijkbaar bang was/is voor de reactie van zijn ouder(s).
Accepteer dat je man dit heel moeilijk zal vinden, want het is echt een rouwproces waar hij (en jij!) door heen moet(en). Jullie moeten afscheid nemen van een ideaalbeeld en een verwachting die je had voor je zoon. Maar elke ouder wil uiteindelijk vooral dat zijn of haar kind gelukkig is.
Misschien verrast je man je wel. Hoe je ook ergens over denkt, als het je eigen kind betreft ben je misschien wel veel milder.
Vertel het, verlicht je zware gemoed en troost elkaar. Om daarna langzamerhand stapje voor stapje een nieuw evenwicht te vinden in jullie relatie met jullie zoon.
Ik wens jou en jullie heel veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ dank je wel..mooi antwoord..maar toch maar niet vandaag..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou het vandaag moeten?
mag je ook even tijd voor jezelf om het allemaal even te bolwerken voor je hetzelfde overbrengt naar een ander en er ook kan zijn voor die ander (je zal toch e.e.a. op 'moeten' vangen) je kan er pas voor een ander zijn als je zelf zover bent.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rouwproces? er is toch niemand dood?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lavender: er is ook sprake van een rouwproces als je afscheid van iets of iemand moet nemen zonder dat er iemand is overleden. Bijvoorbeeld bij een scheiding, of kinderloosheid, of -zoals hier- een kind die zich anders ontwikkelt dan de ouders verwachten. en @eucalypje: ik bedoel bij wijze van spreken liever vandaag dan morgen. Door uitstel wordt het niet gemakkelijker. Maar natuurlijk bepaalt Marion zelf wanneer ze eraan toe is. Maar mijn ervaring is wel dat een moeilijk gesprek door uitstel alleen maar moeilijker wordt, omdat je er steeds meer tegenop gaat zien. Tenminste, zo is het bij mij :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
af uitstel kan afstel komen, maar als het om de reden is om eerste zelf even de sitatie te kunnen accepteren en bolwerken denk ik dat het niet verkeerd is om eerst die tijd en ruimte voor jezelf mogelijk te maken. als het uitgangspunt enkel is: ik durf het niet te vertellen gaat het een ander verhaal worden, maar krijg de indruk dat er nog meer speelt (zich kunnen schikken naar de nieuwe situatie en feiten, #zelf# vrede hebben met het feit dat de zoon van mannen houdt dus)
Ik zie dit als volgt:

Jij lijdt hieronder (als je niks zegt) of je man lijdt (als je het vertelt).

Helaas zit jij nu in de positie dat JIJ de keuze moet maken wie lijdt, echter realiseer je, dat als je kiest om het NIET te vertellen jouw man het JOU ook kwalijk zal nemen als hij er ooit wel achterkomt, dus ik denk dat je geen keus hebt, je moet het vertellen.

Ik zou het ook zo naar hem brengen. Ik zou zeggen: er is iets aan de hand waar ik vrede mee heb maar jij vind het VRESELIJK. Ik zit met een dilemma, je wordt doodongelukkig als ik het vertel, maar als ik het niet vertel ben je uiteindelijk ook boos op mij omdat ik het heb verzwegen, wat wil JIJ?

10 tegen 1 dat hij zegt: zeg op:

Dan zeg je nog 3x , je vind dit echt vast moeilijk weet je het zeker? Maar uiteindelijk gooi je het er gewoon uit.

Toen jij het ook niet wist was er niks aan de hand, nu staat dit ook tussen jouw relatie met je man.

Veel sterkte

Toegevoegd na 20 minuten:
De essentie van wat ik dus probeer te zeggen is dat je hem afleidt van "het feit" en hem de ruimte geeft om uitgebreid te klagen hoe vreselijk hij het vindt, en dat kun je dan ook beamen (dat zei ik toch voordat ik het vertelde...., daarom zat ik er toch zo mee om het je te vertellen....). Daarmee verwijder je jezelf minder van je man, ONDANKS het feit dat jullie hier verschillend over denken
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ja het zou zo kunnen gaan..
ik ken hem..dat zeg op, nee dat zal hij niet zeggen..
eerder zegt hij..ik wil het niet horen..
maar verder heb je wel gelijk..ik ben ermee opgezadeld..
ik loop er al weken mee,en kan het niet kwijt..
dit spreekt mij heel erg aan...zo erg dat ik er gewoon van moet huilen.. Jij lijdt hieronder (als je niks zegt) of je man lijdt (als je het vertelt). Helaas zit jij nu in de positie dat JIJ de keuze moet maken wie lijdt, echter realiseer je, dat als je kiest om het NIET te vertellen jouw man het JOU ook kwalijk zal nemen als hij er ooit wel achterkomt, dus ik denk dat je geen keus hebt, je moet het vertellen. Ik zou het ook zo naar hem brengen. Ik zou zeggen: er is iets aan de hand waar ik vrede mee heb maar jij vind het VRESELIJK. Ik zit met een dilemma, je wordt doodongelukkig als ik het vertel, maar als ik het niet vertel ben je uiteindelijk ook boos op mij omdat ik het heb verzwegen, wat wil JIJ? je raakte precies de gevoelige snaar..
amigo
12 jaar geleden
dit moest me ook even van het hart, ik wens je er veel sterkte mee en dat het aub geen verwijdering tussen jullie gaat geven want dan wordt jij dubbel gestraft (voor iets waar niemand iets aan kan doen, jij niet, je zoon niet maar je man ook niet). PS ik weet niet of je dat ook leest uit mijn antwoord maar mijn persoonlijke mening is dat je dit ook zonder je zoon aan je man moet vertellen.
amigo
12 jaar geleden
sorry trouwens als ik je nog treuriger maakte.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben al de hele dag erdoor verdrietig...
ik moet het moet het wel zonder onze zoon, want hij woont 2000 km van me vandaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afstand kan ook een voordeel hebben.
door de afstand heeft je man waarschijnlijk meer ruimte en tijd om het allemaal te bolweken, zodat hij niet met een vast zondags bezoekje zijn frustratie kenbaar maakt waar hij achteraf weer spijt van heeft. stel nu dat je zoon erbij zou zijn, hij zou impulsief kunnen reageren naar je zoon waardoor jij de boel weer zou gaan sussen waarschijnlijk. dan sta je er waarschijnlijk NOG meer tussenin. maar zou je zo sterk moeten zijn als je dit nieuws brengt? waarom zou je niet in huilen mogen uitbarsten omdat je bang bent voor de reactie van je man die de relatie tussen jou en je zoon zou kunnen forceren?
waarom zou je niet aan mogen geven dat je weet dat hij het niet op homo's heeft en dat jij hem nu moet vertellen dat zijn zoon een homo is? geef aan dat jij verdriet hebt voor 3. jezelf, je man en je zoon. je hoeft niet enkel je man tegemoet te komen, er zijn er 3 in het verhaal die allemaal even belangrijk zijn en die er samen uit kunnen komen zonder dat de geaardheid een blijvende drempel is. vaak is homo ook een scheldwoord. je man vind het duidelijk niet prettig om homo;s te zien als ze bloot zijn, aan elkaar zitten etc. of die enge pakjes en prototype homo dingetjes van 'gor en geer' in die enge glitterpakjes van hem. als hij op de hoogte is en wat tijd heeft gehad om het te laten bezinken wie zegt dat je zoon net zo word als de homo's waar het zo dik op ligt dat ze homo zijn en het altijd wel even moeten laten merken en laten zien dat ze homo zijn? zijn dit niet een paar punten die je ook in overweging zou kunnen nemen om niet overdonderd te raken door de situatie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops, wat het +je vergeten :)
Vraag het je zoon eens, wat denkt hij?

Of doe wat ik altijd doe in situaties, die ik moeilijk te begrijpen vind..

Verplaats jezelf. Nou ben JIJ de vader, hoe zou jij willen dat je het vertelt word?

Niet.. tja.. logisch.. maar als het nou tóch moet, (zoals nu) wat is dan de beste (minst ''hard aankomende'') manier?

Volgens mij zal het niet helpen of je het vertelt op een of ander moment.. je moet een moment kiezen, (als je het zelf vertelt) dat redelijk ''rustig is''.

Niet rustig, in de vorm van: Je bent op vakantie, aan een caribisch strand, en het dan vertellen.. Dit kan het erger maken (net nadat hij denkt te ontspannen, moet hij zijn kop kraken voor dit)

Maar ook niet in drukte: In de metre, bus, net van zijn werk..

Gewoon een drankje op de zondagmorgen (Ju'drange, Koffie, Thee etc.) en het dan vertellen.

Ik persoonlijk zou het niet anders willen, als ík kon kiezen, zou ik dát moment kiezen.

En als laatste, zoals hierboven was gezegd, maak je niet al te veel zorgen. Hij zal het accepteren. Het is immers je zoon.. Die vergeef je alles, en die gun je alles. Als hij tevreden is, is de vader dat ook.

Alles op zijn tijd,
pak het tactisch aan,

Succes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is als je zoon het hem vertelt, maar zo te merken komt dat er misschien niet van, omdat hij daar teveel tegenop ziet.

Dan toch zelf maar vertellen, het is niet anders...hij zal misschien een tijdje teleurgesteld zijn, maar daar kun jij...en ook je zoon ook niks aan doen en moet hij er maar aan wennen.

Zeg tegen hem.. wat heb je liever...dat je zoon ongelukkig wordt met een meisje...of gelukkig met een jongen !

Ik wens je veel sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zoon is groot genoeg om het zelf te vertellen, en jij bent oud en wijs genoeg om te weten dat hij dat ook echt kan, en het is niet aan jou om dat te doen. Je kan het je man wel vertellen, maar is het niet verstandiger als je zoon dat zelf doet? Als je zoon redenen heeft om het nog niet te willen vertellen, dan kan je ernaar vragen en misschien wil hij wel uit de kast komen als je aan tafel zit met je man en hij met zijn vriend? Vraag aan je kind hoe hij het gaat vertellen, en of hij ook wil dat jij het je man / zijn vader, van te voren inlicht. Stel jezelf eens voor in een dergelijke situatie, en je gaat vertellen aan je ouders dat je op vrouwen valt, maar je ouders weten het al... dat is niet fijn uit de kast komen (lijkt mij). Kortom, praat met hem, en vraag wat hij precies wilt..

Persoonlijk: ik zou het niet willen horen van mijn (ex)man, maar van mijn eigen kind.

Toegevoegd na 2 minuten:
laatste zin is natuurlijk wat ik in jouw plaats zou doen, als mijn (ex)man het al zou weten en mij haarfijn uit de doeken zou doen wat hij heeft gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Marion,

Een begrijpelijk dilemma, aan de vele reacties te zien leeft dit enorm onder de mensen.
Zo ook bij mij, ik had ook een vader met een dergelijke overtuiging. (Hij is al 20 jaar niet meer).
Als iemand fundamenteel intolerant is naar homoseksualiteit dan is dat nauwelijks of niet te veranderen.

Ik vind jouw standpunt heel oke, maar het is uiteindelijk wel het beste om het te gaan vertellen. Hoeft niet meteen, maar als het jou blijft irriteren (dus stress oplevert) dan zou ik de knoop toch doorhakken.
Wellicht is 1 of meerdere van je andere kinderen toleranter naar homo's toe? Dan kan die er wellicht bij zijn als je het pa vertelt, incl. de zoon die homo is.
Samen sta je sterker is hier zeker een feit, want met meerdere tegen één sterk karakter heb je altijd behoorlijk tegengas.
Het zal je vast gaan lukken, je hebt er in elk geval al een goede voorbereiding bij!

Veel sterkte ermee en wellicht nog 's tot mails.

Gegroet MrSolution (Jos)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor jou wat deze confrontatie een klap. Je hebt daar even de tijd voor nodig om dit te verwerken. Maar ook wellicht om je zoon opnieuw te leren kennen. Want al die tijd heb jij een beeld van hem gehad, die hij in feite niet werkelijk van binnen was.
Neem deze tijd om je zoon opnieuw te leren kennen.

Je man is kennelijk minder ruimdenkend dan jij. Maar wellicht is je man zelf ook verwikkeld in een innerlijke strijd. Niet een strijd om homoseksualiteit, maar om een strijd van normen en waarden. Een strijd van hoe hij als man gezien wordt door zijn omgeving en de maatschappij.

Als jij het idee hebt dat jij je zoon 100% omarmt en hem ook meer hebt leren kennen in zijn nieuwe leven. Dan kunnen jullie samen dit gaan vertellen aan je man.
Je kunt redelijk voorspellen wat er gaat gebeuren, en ook je man zal een klap krijgen, en de noodzaak om dit te gaan verwerken. Daarin kan jij je man ondersteunen. Ook je man zal (als hij naar de volgende stap door wilt gaan), je zoon opnieuw leren kennen.

Wat je man ook kiest om te doen (na het verwerken van de klap), het is voor je zoon belangrijk dat hij kan blijven zoals hij van binnen is. Met of zonder zijn vader gaat hij door met zijn manier van leven. Hij kan niet anders.

De twee ergste zaken die je man zou kunnen doen is je zoon vermoorden, of je zoon verbannen. Erger kan niet... zijn dit reële zaken die bij je man passen?

---

Bel je zoon wat vaker, ga bij hem langs als dat kan. Stel hem de vragen die je wilt vragen. Leer je zoon weer opnieuw kennen en beter kennen. Dit hoeft niet meer als een paar weken te duren. Daarna kunnen jullie het samen aan je man gaan vertellen.

Draag dit niet alleen, deel dit samen met je zoon. Ook hij heeft momenteel jou steun nodig en jij de zijne. Wees er voor elkaar in deze periode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mooi antwoord en zeker heel duidelijk hoe ik er mee om kan gaan..dank je..
Kan mij niet voorstellen(ben man van 70)dat je hier
als ouder problemen mee kan hebben,echt niet ,we leven toch niet meer in 1800 verdorie,het geluk van je kinderen gaat toch boven alles,nee weetje wat pas schrikken is?als ze je vertellen dat ze ernstig ziek zijn of een misdaad begaan hebben waar ze voor naar de gevangenis moeten, maar homo? nou en?ja, en Uw man zal zich toch moeten schikken hetero worden doet hij nooit meer,vertel het zo snel mogenlijk dan bent U er maar van af.
Sterkte.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo !!!
hoe weet u dat hij nooit meer een hetero word...
heeft u met hem gesproken dan???
dan weet u meer dan ik..
Even afgezien van de reacties die ik al gegeven heb wil ik natuurlijk nog wel helpen met de vraag hoe je het iemand gaat vertellen.

Misschien is het een idee (wanneer het gewoon direct vertellen geen optie is), om eens naar het programma van Arie Boomsma te kijken, "uit de kast" heet dat volgens mij. Samen met je man dan natuurlijk. Volgens mij kan dit voor veel begrip zorgen bij je man over de situatie. De opluchting van het uit de kast komen bij deze jongeren is zo groot. Het enige wat zij willen is ook gewoon gelukkig leven op de manier die zij voor ogen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zou zeker een goede optie zijn alleen hebben wij dat progamma niet hier, en kunnen we deze ook niet kijken..
wij zitten 2000 km van nederland vandaan ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.uitzendinggemist.nl
Met een geheim leven is voor jou veel te zwaar. Je zoon zou een brief kunnen schrijven en jullie zeggen dat hij heel gelukkig is met zijn partner. Pa zal wellicht reageren maar dan kom jij als moeder en zegt dat je achter het geluk van jullie zoon staat. Jullie zoon is een zelfstandig mens en heeft het recht op zijn eigen keuzes in het leven. Vaders denken vaak nog zo primitief over dit onderwerp. Vooral uit bepaalde landen. Zijn pa is Italiaan zeg je. Je zoon zal nooit een padre familia zijn. Nou en! Sterkte moeders. En wees trots op je zoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij jou ligt om dit toch te vertellen, als partner.
Als je je zoon hierbij betrekt en er een probleem van jullie tweeën van maakt is dat niet echt een volwassen houding van je. Je bent moeder van hem, en de volwassen partner van je man. Hou er dus rekening mee hoe je 'staat', als moeder, en als vrouw van..
Er is dus geen 'hoe', maar vertel het gewoon.. en vertel het niet als probleem maar als mededeling.